کد خبر: ۹۳۴۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳

پرونده ۳۰۰ هنرمند در مراجع قضایی!

نشست رسانه‌ای پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما امروز دوشنبه ۱۹ مهر ماه برگزار شد.
پرونده ۳۰۰ هنرمند در مراجع قضایی!
آفتاب‌‌نیوز :

میزگرد مطبوعاتی پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، امروز نوزدهم شهریور ۱۴۰۳ در محل خانه سینما برگزار شد.

در این مراسم رسول صدر عاملی، سخنگوی رئیس خانه سینما و شادمهر راستین، دبیر مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما درباره مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما توضیحاتی ارائه دادند.

رسول صدرعاملی در ابتدای این نشست عنوان کرد: «پس از مدت‌ها این نشست را برگزار می‌کنیم به این دلیل که یا حرفی برای گفتن نداشتیم یا آنقدر حرف داشتیم که مجال گفتنش نبود. ما آخرین جشن خانه سینما را سال ۹۸ برگزار کردیم و پس از آن به دلیل شیوع ویروس کرونا و برخی مسائل دیگر این رویداد برگزار نشد. در هیات رئیسه خانه سینما صحبت از برگزاری جشن خانه سینما بود و اینکه مجدد آثار را داوری و تندیس اهدا کنیم. اما پس از کمی صحبت به نقطه‌ای رسیدیم که احساس کردیم این ماراتن خیلی عادلانه نیست، زیرا بسیاری از همکاران ما به دلایل مختلف در سال‌های اخیر فیلم نساخته اند. به همین دلیل جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمی‌شود، اما به دلیل اهمیت روز ملی سینما این جشن را با شکل و شمایل متفاوتی در سطح شهر تهران برگزار خواهیم کرد.»

وی افزود: در این برنامه بزرگداشت‌ها و یادبود‌هایی خواهیم داشت برای افرادی مانند داریوش مهرجویی، کیومرث پوراحمد، کامبوزیا پرتوی و .... همه صنوف سینمای ایران برنامه‌ریزی‌های خاص خودشان را خواهند داشت و کمک می‌کنند که میان سینما و جامعه ارتباط برقرار شود. همچنین نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد. امیدواریم که هیات رئیسه بعدی سینما جشن خانه سینما را برگزار کند، اما سعی می‌کنیم این پاسداشت فرهنگی در سال‌های آینده نیز کنار جشن خانه سینما کار خودش را ادامه دهد.

این کارگردان عنوان کرد: متاسفانه هنوز ۳۰۰ نفر از همکاران ما پرونده قضایی باز دارند و ما در تلاشیم مشکل آن‌ها رفع شود. امیدواریم دوباره سینما را به روز‌هایی برگردانیم که فارغ از مسائل سیاسی و مشکلات متعدد به دوران اوج خود بازگردد.

دوستی با سینما

صدرعاملی با اشاره به نقش زنان در سینما بیان کرد: «ما کلیپ‌هایی در مورد زنان در سینمای ایران و برای تجلیل از آن‌ها آماده کرده‌ایم. اهمیت کار در این است که یادآوری کنیم زنان چه در عرصه بازیگری و چه در عرصه کارگردانی و چه در حوزه‌های دیگر همواره تاثیر شگرفی داشته‌اند.»

در ادامه رویداد شادمهر راستین با اشاره به شیوه جدید برگزاری مراسم روز ملی سینما گفت: «در بین ایده‌های مطرح شده برای روز ملی سینما پاسداشت فرهنگی را انتخاب کردیم، این ایده امکان‌پذیر نبود مگر با حمایت اهالی رسانه، چراکه تاقبل از این جشن بزرگی مانند جشن خانه سینما خودش خبرساز بود و بار رسانه‌ای داشت، اما در شکل برگزاری کنونی اگر رسانه‌ها توجه نکنند فرآیند به خوبی شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما به رسانه‌ها نیاز دارد.»

او ادامه داد: «وقتی این ایده مطرح شد مجموعه‌ای از کار‌ها وجود داشت که ما درخواست کردیم در این روز به‌مناسبت پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما برگزار شود، مانند رونمایی از کتاب، مثلا نشر ثالث کتاب فیلمنامه‌های عیاری و فیلمنامه گمشده «همسایه» نوشته داریوش مهرجویی و احمد محمود را برای انتشار آماده کرده است. اسناد و نوشته‌هایی از موسیقی فیلم‌ها نیز وجود دارد که قرار است در موزه بتهون (چمن آرا) به نمایش دربیاید.»

امضای یک قانون پس از ۴۰ سال

سخنگوی رییس خانه سینما در این میزگرد با بیان دو خبر مهم گفت: «دو خبر بسیار مهم و خوب داریم، اول اینکه برای حل مشکلات صنفی سینماگران برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، به این خاطر که وقتی سینما می‌تواند مقتدر باشد و به فعالیت خود ادامه دهد که همه صنوف مقتدر باشند و خودشان بتوانند به مسائل و مشکلاتشان رسیدگی کنند.»

او درباره تدوین یک قانون جدید در سینما گفت: «مثلا در حال حاضر انجمن بازیگران برای اولین‌بار در این ۴۰ سال توانست یک قانون برای حضور وهمکاری بازیگران کودکان و نوجوان در شبکه نمایش خانگی و سینما مدوم کند و طبیعی است که وقتی به اجرا گذاشته شود مسائل و مکشلات آن مطرح می‌شود.»

صدرعاملی ادامه داد: «یک اقدام مفید دیگر این است که انجمن بازیگران، کانون فارغ‌التحصیلان بازیگری را تاسیس کرده و باقی صنوف هم در تلاش هستند تا این کار را انجام دهند.»

کمتر از ۱۰ درصد بازیگران و فیلمسازان درآمد بسیار بالایی دارند

این هنرمند با اشاره به وضعیت معیشت هنرمندان گفت: «بحث معیشت در سینمای ایران بسیار جدی است کمتر از ۱۰ درصد بازیگران و فیلمسازان درآمد بسیار بالایی دارند و باقی حتی معیشت متوسطی هم ندارند ما نباید جلوی آن ده درصد را بگیریم باید این شرایط را برای باقی افراد فراهم کنیم. این رنجی که هنرمندان متحمل می‌شوند خانواده آن‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به همین دلیل ما به دنبال شرایطی هستیم که بیمه بیکاری را برای هنرمندان تامین کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین