کد خبر: ۹۳۴۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۷

سخنگوی سازمان ملل: هیچ مدرسه‌ای در غزه در دسترس نیست

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد: امروز آغاز سال تحصیلی جدید در غزه بود. با این حال، پس از ۱۱ ماه خصومت، بیش از ۶۰۰ هزار جوان برای یک سال دیگر از دسترسی به آموزش رسمی محروم هستند و هیچ مدرسه ای در غزه در دسترس نیست.
سخنگوی سازمان ملل: هیچ مدرسه‌ای در غزه در دسترس نیست
آفتاب‌‌نیوز :

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) اشاره کرد و گفت که در هیچ یک از ۲۰۰ مدرسه‌ای که این سازمان در نوار غزه اداره می‌کند در دسترس نیست و بیشتر آن‌ها به پناهگاهی برای آوارگان فلسطینی تبدیل شده اند.

دوجاریک تصریح کرد: در همین حال، پروژه واکسناسیون فلج اطفال در غزه به رهبری سازمان ملل ادامه دارد.

او گفت: بیش از ۲۵۶ هزار کودک زیر ۱۰ سال در خان یونس و رفح طی یک دوره چهار روزه در مرحله دوم پروژه، پر مقابل فلج اطفال واکسینه شدند. مرحله اولیه این پروژه اکنون تقریباً ۷۰ درصد تکمیل شده و بیش از ۴۴۶ هزار کودک واکسینه شده اند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که کاروانی از خودرو‌های سازمان ملل را در شمال نوار غزه توقف کرده است، زیرا اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد تعدادی از «مظنونان فلسطینی» در کاروان هستند و می‌خواهد از آن‌ها بازجویی کند.

سخنگوی سازمان ملل متحد همچنین گفت که از "حادثه مربوط به پرسنل و خودرو‌های سازمان ملل" آگاه بوده و در تلاش برای دستیابی به حقایق است.

او گفت که اولویت اصلی سازمان ملل «ایمنی و امنیت همکاران خود است».

یک سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده است: "ما تاکید می‌کنیم که این کاروان حامل واکسن فلج اطفال نیست، بلکه کاروانی است که هدف آن تبادل پرسنل سازمان ملل است. این حادثه هنوز به پایان نرسیده است. "

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را در غزه ندیده است، اعلام کرد که سازمان ملل پیشنهاد نظارت بر هرگونه آتش بس در غزه را داده است و خواستار پایان دادن به «بدترین مرگ و ویرانی در دوران تصدی خود» شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در گفتگویی افزود: «غیرواقع‌بینانه» است که فکر کنیم سازمان ملل می‌تواند در آینده غزه نقشی داشته باشد، چه از طریق اداره این منطقه و چه با تأمین نیروی حافظ صلح، زیرا بعید است اسرائیل این موضوع را بپذیرد.

او در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، "سازمان ملل متحد برای حمایت از هرگونه آتش بس در دسترس خواهد بود. "

وی ادامه داد: «سطح رنجی که ما در غزه شاهد آن هستیم در دوران ماموریت من به عنوان دبیرکل سازمان ملل بی سابقه است. من هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را که در چند ماه گذشته در غزه شاهد بودیم ندیده بودم.»

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده است. طی این مدت ۷۰ درصد از منازل و زیرساخت‌های نوار غزه به شدت آسیب دیده‌اند و محاصره رقت بار و بحران انسانی شدید در کنار قحطی و گرسنگی بی‌سابقه، جان ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که شمار شهدای جنگ غزه تاکنون به بیش از ۴۰ هزار نفر و شمار مجروحان نیز به بیش از ۹۴ هزار نفر افزایش یافته است.

رژیم اسرائیل در عین حال اعتراف کرده که پس از حدود ۱۱ ماه جنگ، هنوز نتوانسته است به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی از نوار غزه برسد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۴۰ هزار و ۹۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین