کد خبر: ۹۳۴۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰

عوامل اصلی سنگ کلیه را بشناسید

فوق تخصص نفرولوژی بزرگسالان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستند.
عوامل اصلی سنگ کلیه را بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

کتایون حسن زاده ۲۰ شهریور در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه کلیه‌ها به عنوان فیلتر بدن، مواد زائد را دفع می‌کنند، اظهار کرد: بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های ارثی و برخی عفونت‌ها می‌توانند به کلیه‌ها آسیب رسانده و عملکرد آن‌ها را مختل کرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به علائم بیماری‌های کلیوی اشاره کرد و ادامه داد: بیماری کلیه ممکن است با علائمی مانند کاهش حجم ادرار، تغییر رنگ ادرار، سوزش و تکرر ادرار، افزایش فشار خون، ورم پا‌ها و صورت همراه باشد، در مراحل پیشرفته، بیماری کلیه می‌تواند منجر به نارسایی کلیه و نیاز به دیالیز یا پیوند شود.

حسن زاده با اشاره به علت ایجاد سنگ کلیه، بیان کرد: مصرف زیاد گوشت قرمز، چربی و نمک، یکی از عوامل اصلی تشکیل سنگ کلیه است، همچنین برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، بر خلاف باور عموم، نوع آب مصرفی و لبنیات تاثیری بر تشکیل سنگ کلیه ندارند.

حسن زاده تصریح کرد: نارسایی حاد کلیوی می‌تواند به سرعت پیشرفت کرده و عوارض جدی به همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: علائم هشداردهنده این بیماری شامل استفراغ مکرر، تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری و برخی تغییرات در آزمایش‌های خون است، لذا توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین