کد خبر: ۹۳۴۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶

عراقچی: عراق فراتر از یک همسایه است/ از اقدامات بغداد علیه گروه‌های خرابکار خرسندیم

وزیر خارجه ایران گفت تعیین عراق توسط رئیس‌جمهور ایران به عنوان اولین کشوری که به آن سفر می‌کند، نشان دهنده عمق روابط برادرانه میان ۲ کشور است.
عراقچی: عراق فراتر از یک همسایه است/ از اقدامات بغداد علیه گروه‌های خرابکار خرسندیم
آفتاب‌‌نیوز :

«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مقابل لنزهای دوربین شبکه «الفرات» عراق حاضر شد و به مسائل مختلف از جمله برنامه و اهمیت سفر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد، پرونده توافق امنیتی میان ۲ کشور، اخراج آمریکا از عراق، اختلافات بغداد و آنکارا و پرونده‌های دیگر پرداخت.

عراقچی در این مصاحبه اظهار کرد: تعیین عراق توسط دکتر پزشکیان به عنوان اولین کشوری که به آن سفر می کند، نشان‌دهنده عمق روابط برادرانه میان ۲ کشور است. عراق برای ایران فراتر از یک کشور همسایه است، عراق کشور دوست و برادر ما است و ما نقاط مشترک زیادی داریم.

عراقچی درباره برنامه سفر پزشکیان به عراق نیز تصریح کرد: این سفر از بغداد آغاز می‌شود و شامل بصره و اربیل نیز می‌شود و سفر به نجف و کربلا هم در دستور کار قرار دارد.

او در ادامه و درباره توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق گفت: ما از اقدامات عراق علیه گروه‌هایی که ایران را از خاک این کشور هدف قرار می‌دهند، خرسندیم و دائماً با طرف عراقی درباره اجرای بهینه توافقنامه امنیتی منعقد شده در سال ۲۰۲۱ در حال رایزنی هستیم. ما با عراق در مسیر درستی برای کنترل مرزها و مقابله با گروه‌های خرابکار حرکت می‌کنیم.

عراقچی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: ما از ابتکارات عراق برای میانجیگری در کاهش تنش‌ها در منطقه استقبال کرده و در همین راستا از میزبانی پنج دور مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی قدردانی می‌کنیم. ما می‌خواهیم شاهد توسعه، رشد و شکوفایی و قوی شدن عراق در مرزهای خود باشیم و هر پروژه اقتصادی که به این هدف برسد از حمایت ما برخوردار است.

دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: ما از نزدیک تحولات مسیر توسعه عراق را دنبال می‌کنیم و هر پروژه اقتصادی که تاثیرات منطقه‌ای داشته باشد، مستلزم بررسی آن میان کشورهای منطقه است.

عراقچی همچنین با اشاره به پرونده اخراج نظامیان اشغالگر آمریکا از عراق تاکید کرد: دوستان ما در عراق عواقب خطرناک تداوم حضور آمریکا در منطقه را می‌دانند و موضع ما را به خوبی درک می کنند. ما بسیار خرسندیم که پارلمان عراق قانون خروج نیروهای خارجی از کشور را تصویب کرد و امیدواریم این امر به طور کامل محقق شود.

وزیر خارجه ایران در ادامه به روابط عراق و ترکیه و درگیری‌های مرزی میان آن‌ها پرداخت و در این‌باره گفت: اختلافات میان بغداد و آنکارا بر سر آب از نظر کمیت و کیفیت با اختلافات میان تهران و بغداد متفاوت است ؛ چراکه ایران منبع کمتر از هفت درصد آبی است که وارد عراق می‌شود. ایران نیز از مشکل خشکسالی رنج می‌برد و ما می خواهیم دیپلماسی آب را فعال کنیم و آن را از موضوع مناقشه به موضوع همکاری تبدیل کنیم.

او همچنین تاکید کرد: امنیت و ثبات در عراق امنیت و ثبات برای ایران است و دشمن مشترک ما رژیم صهیونیستی است.

قرار است که مشروح این مصاحبه ساعت ۲۱ امشب به صورت زنده از شبکه الفرات پخش شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین