کد خبر: ۹۳۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۸
واردات بی‏رویه میوه به کشور

واردکنندگان میوه به کشور چه کسانی هستند؟

اتحادیه هم نمی‏شناسد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار در میزگردی درباره مسائل مرتبط با واردات میوه گفت: «تولید زمانی معنا می یابد که صادرات و واردات وجود داشته باشد، اما در تمام دنیا حتی آمریکا یا اروپا فرمول های خاصی وجود دارد. زمانی که تولید شروع می شود، اینقدر تعرفه های واردات بالا می رود که هیچ وارد کننده ای به خودش اجازه نمی دهد واردات داشته باشد.»

وی با انتقاد از عدم نظرخواهی دولت از اعضای اتحادیه جهت تنظیم بازار و تعدیل واردات گفت: «وقتی حتی یک نفر از اعضای اتحادیه ما در جلسات وزارت بازرگانی شرکت نمی کنند،چه طور می‏توان واردات را تنظیم کرد».

مهدی زاده، عضو هیات مدیره اتحادیه نیز با ارائه آماری در خصوص واردات میوه در 6 ماه نخست سال جاری گفت: «آمار 6 ماهه سال جاری نشان می دهد 38 درصد واردات میوه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که از این میزان 111 هزار تن پرتقال به کشور وارد شده است و این درحالیست که کشاورزان ما در فصل برداشت پرتقال بودند».

وی تصریح کرد: «الان پرتقال وارداتی در کنار پرتقال تولیدی کشور ما به فروش می رود به بالاترین قیمت و جالب است که اکثر باغداران پرتقالهایشان روی درخت است اما نمی توانند برداشت کنند.کیلویی 100 تومان هم ازشان نمی خرند».

مخبری، از دیگر اعضای اتحادیه صادرکنندگان میوه نیز در این نشست گفت: «چند وقت پیش رئیس سازمان حفط نباتات می گفت، نارنگی‏هایی که به کشور وارد می شود بدون اجازه ما وارد می‏شود. غیر مجاز است. قاچاق است. آیا نارنگی چیزی است که وارد کننده بگذارد در جیبش بیاورد؟ یا باید با کامیون های متعدد 10 هزار تن نارنگی وارد کرد که در ده کوره ها هم پیدا شود. چه کسی می تواند 10 هزار تن نارنگی را از مرز شرقی که از دوبی می رود عراق و از عراق به ایران می‏آید کنترل کند، و آیا اگر این‏ها کنترل نشود، مگر می شود وارد کنندگان را زیر سوال برد.»

وی با انتقاد از سطحی نگری در خصوص صادرات و واردات میوه گفت: «ریشه مسائل را باید پیدا کرد. ما مشکلمان اینست که دولتمردان در این زمینه کار نمی کنند. حالا یا منافعشان حکم می کند یا مقاصدشان. اما آنچه مسلم است هیچ یک از آقایانی که در این نشست هستند نمی‏توانند 10 هزار تن نارنگی را از پاکستان قاچاق کنند. مسوولین باید پاسخی برای این سوال داشته باشند که چه کسانی واردات میوه را انجام می دهند که ما هم نمی شناسیمشان.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
AUSTRALIA
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۷
0
0
با درود
واردات میوه توسط چند کانال خاص صورت می گیرد که سود کلان ان هم در اختیار انها قرار می گیردو ضرر این اکثریت کشاورز زحمتکش اصلا اهمیتی برای انها ندارد
ومطمئنا دولت اگر می خواست به سادگی میتوانست انها را از این کار باز دارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
0
0
من که سی سال کشاورزی کردم به گدایی افتادم خدا از سرتان نگذرد به حق خون حسین شهید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین