کد خبر: ۹۳۴۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

آغاز جدال مستقیم ترامپ و هریس با قوانین ویژه

سازوکار حضور شرکت‌های خصوصی و رسانه‌های آنها در صحنه سیاست آمریکا، خاصه انتخابات و همین‌طور میزان‌ کنترل آنها بر این عرصه چگونه است؟ مدل و شیوه برگزاری مناظره‌ها در ایالات متحده به چه شکل است؟
آغاز جدال مستقیم ترامپ و هریس با قوانین ویژه
آفتاب‌‌نیوز :

اولین مناظره و یکی از مهم‌ترین مناظره‌های تلویزیونی تاریخ میان دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات از جریان اصلی سیاست آمریکا یعنی ریچارد نیکسون و جان اف. کندی در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۰ برگزار شد. تاثیر مناظره اول به قدری زیاد بود که تکلیف انتخابات در آن دوره را مشخص کرد و اسم کندی را به‌عنوان سی‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از کالج آرای الکترال بیرون آورد. اما برخلاف تصور عموم، مناظره‌های تلویزیونی پس از سال ۱۹۶۰ به‌صورت منظم برگزار نشد و این رویه تا سال ۱۹۸۸ ادامه داشت. در سال‌های ۱۹۶۴، ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ هیچ مناظره‌ای شکل نگرفت و در سال‌های ۱۹۷۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ هم شکل ایجاد این رویداد بسیار ضعیف و بدون برنامه بود. 

همین مساله لزوم ایجاد یک سازوکار جدید، تحت عنوان «کمیسیون مناظره‌های تلویزیونی» را به وجود آورد. تحقیقات صورت‌گرفته در دانشگاه‌های هاروارد و جرج‌تاون نشان داد که مردم خواهان برگزاری یک مناظره اساسی میان نامزد‌ها هستند. همین اتفاق رهبران کمیته حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را بر آن داشت تا به فکر تاسیس کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی بیفتند. این کمیسیون که به اختصار از آن تحت عنوان CPD یاد می‌شود از ۱۹ فوریه ۱۹۸۷ تاکنون هر چهارسال یک‌بار برگزار شده و در قامت یک سازمان خصوصی وظیفه سر و سامان دادن به مناظره‌های باکیفیت در سطح ملی را برعهده دارد. اگرچه رهبران دو حزب در ابتدا این سازمان را اداره می‌کردند، ولی سال‌ها بعد عملا دست آن‌ها از اداره کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی کوتاه شد و دیدگاه حزبی در اداره امور مربوطه کنار رفت. 

به‌طور معمول محل برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در سطح ملی دانشگاه‌ها هستند و در هر دوره اگر اتفاقی نیفتد سه یا چهار مناظره از طریق شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود. برای مثال، اولین مناظره تلویزیونی در سال ۲۰۱۶ میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ توسط شبکه ان‌بی‌سی با مجری‌گری لستر هولت در دانشگاه هوفسترای نیویورک برگزار شد و ۸۴ میلیون بیننده داشت. رسانه‌های مین استریم خبری در این میان نقش بسزایی در پخش مناظره‌های تلویزیونی ایفا می‌کنند و به جز ان‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، ای‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، فاکس نیوز، یواس‌ای تودی، سی-اسپان و پی‌بی‌اس هم در این کار دست دارند. مردم آمریکا و افکارعمومی سایر نقاط جهان نیز برای دسترسی به محتوای مناظره‌ها چند انتخاب پیش روی خود دارند؛ ۱- تماشای مناظره‌های انتخاباتی با نشستن پای تلویزیون و انتخاب یکی از شبکه‌های ان‌بی‌سی، تله‌موندو، سی‌بی‌اس، ای‌بی‌سی، ام‌اس‌ان‌بی‌سی، فاکس نیوز، سی‌ان‌ان و فاکس بیزینس، ۲- استفاده از اشتراک کابلی و آنتن برای مردم داخل آمریکا و ۳- استفاده از سرویس پخش مستقیم یوتیوب، توییتر و فیسبوک برای مردم سراسر دنیا.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین