کد خبر: ۹۳۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶

از پرونده های مرگ زندانی در لاهیجان، بابک زنجانی، چای دبش و آقای فاطمی امین چه خبر؟

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت بابک زنجانی توضیحاتی ارائه کرد.
از پرونده های مرگ زندانی در لاهیجان، بابک زنجانی، چای دبش و آقای فاطمی امین چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه با خبرنگاران، فرارسیدن ایام ربیع‌الاول را به ملت ایران تبریک گفت و بیان کرد: در این ماه با آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) روبه‌رو هستیم همچنین فرارسیدن میلاد باسعادت پیامبر اسلام (ص) را در این ماه داریم که آن وجود شریف در روایتی در روز ۱۲ ربیع‌الاول و در روایتی دیگر در ۱۷ ربیع‌الاول پا به عرصه گیتی گذاشتند.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن بیان اینکه پیامبر گرامی ما پیامبر رحمت آمد تا انسان را با خداوند و همان گونه که هست، آشنا کند همان خداوند ازلی و یگانه مطلق که حاضروناظر بر اعمال و بر همه اوقات است نه خدایی که به شرک آلوده شده بود و مردم با توهمات و خرافات او را می‌پرستیدند، گفت: پیامبر مبارزه جانانه‌ای را با تقدس‌گرایی جاهلانه در عصر جاهلیت آغاز کرد.

جهانگیر ضمن اشاره به این موضوع که پیامبر اسلام (ص) با نشان‌دادن پایبندی و عمل به قرآن رمز وحدت و پیروزی را به شر آن زمان نشان داد، گفت: اگر امروز دشمن خونخوار اسلام توانسته است در اراضی مسلمانان در یمن، سوریه و عراق دست‌درازی کند علت آن عدم توجه لازم به پیام روح‌بخش پیامبر (ص) و تأکید ایشان به وحدت است؛ ما باید همه را به وحدت دعوت کنیم تا بر جریان استبداد و استکبار پیروز شویم و به وظیفه دینی و انسانی خود عمل کنیم. وحدت کلید پیروزی در همه امور است. وحدت در سایه ولایت امر نویدبخش پیروزی در همه عرصه‌ها است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ایام گرامیداشت ۱۷ شهریور سال ۵۷، گفت: این روز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بود در این روز در تهران و ۱۱ شهر کشور حکومت‌نظامی اعلام شد و تانک‌ها به خیابان‌ها آمدند و مردم با دست‌خالی به مقابله با آن‌ها پرداختند و به رژیم طاغوت و آمریکا نشان دادند خون بر شمشیر پیروز است. یک روز بعد از ۱۷ شهریورماه که به جمعه خونین مشهور شد، امام خمینی (ره) در پیامی جمله تاریخی را مطرح کردند؛ امام در پیام ۱۸ شهریور سال ۵۷ خطاب به ملت ایران فرمودند: «ای‌کاش خمینی در میان شما بود و در کنار شما در جبهه دفاع برای‌خدای تعالی کشته می‌شد.» 

جهانگیر با تبریک افتخارآفرینی جوانان کشور در مسابقات پارالمپیک فرانسه، گفت: این موفقیت‌ها نشان‌دهنده عزم و اراده غیور مردان و شیر زنانی است که با وجود محدودیت‌های جسمی در عمل برای رسیدن به قله‌های افتخار و سرافرازی ایران محدودیتی نداشتند و بلکه این محدودیت‌ها تبدیل به سکوی‌پرتابی برای آن‌ها شده است.

سرنوشت هتل ۳۰ طبقه‌ای در ولنجک چه شد؟

جهانگیر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه ساخت هتل ۳۰ طبقه در منطقه ولنجک که دیوان عدالت مصوبه ۵ شهرداری تهران را در پی گزارش سازمان بازرسی باطل اعلام کرده است، به کجا رسید و آیا روند شاخت هتل ادامه دارد؟ گفت: در خصوص این هتل با اعلام شکایت سازمان بازرسی در چند محور از منظر اداری تخلفاتی شده بود که مراتب با دو ویژگی اعم از تقاضای ابطال پروانه و دیگر برای ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ از دیوان عدالت درخواست شده بود رسیدگی‌ها انجام شد. ابطال مصوبه کمیسیون ۵ 

 توسط دیوان عدالت انجام شد و پرونده به شهرداری برای بررسی مجدد اعاده شد. 

وی افزود: در خصوص پروانه ساختمان نیز پرونده در شعبه اول دیوان عدالت در حال رسیدگی است. همچنین بحث قصور و تقصیر مسئولین مربوطه مطرح است که تعقیب کیفری آن‌ها درخواست شده و دراین‌خصوص پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شده و ساخت این ساختمان طبقاتی تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شده است.

افزایش تعرفه حق التحریر ثبت قانونی بود؟

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در خصوص ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ و آیین‌نامه‌های مرتبط مقرر داشته که افزایش تعرفه حق‌التحریر ثبت هر ۴ سال یک‌بار بازنگری شوند و متناسب با مجموع تورم سالیانه نسبت به تعدیل تعرفه اقدام شود.

وی افزود: آخرین باری که تعرفه حق‌التحریر بازنگری شد سال ۱۳۹۹ بود که بیش از ۴ سال گذشته است، لذا با درخواست سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور موضوع دنبال شد. آخرین بار سال ۹۹ این بازنگری صورت‌گرفته بود و اکنون بیش از ۴ سال از این موضوع گذشته، با درخواست سازمان ثبت این موضوع پیگیری شد.

وی تأکید کرد: رئیس قوه قضاییه همیشه دغدغه این را داشته و تأکید کرده که در تعدیل‌هایی که برای افزایش قیمت‌ها انجام می‌شود، رعایت اوضاع معیشتی مردم لحاظ شود و سازمان ثبت‌اسناد براین‌اساس اقدام به تعدیل تعرفه‌ها کرده و افزایش اخیر تعرفه‌های حق‌التحریر ثبت کمتر از مجموع تورم سالیانه است.

بابک زنجانی آزاد شد؟ 

جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت بابک زنجانی گفت: پس از همکاری ایشان و اقدام مفیدی که نسبت به رد مال صورت گرفت. در نتیجه حکم اعدام ایشان به ۲۰ سال حبس تعدیل یافت. بخشی از حبس را تحمل کرده و در حال تحمل ما بقی حبس است و اتفاق دیگری در این پرونده رخ نداده است اگر قرار باشد ارفاق دیگری راجع به ایشان صورت بگیرد متعاقبا اعلام خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی 

جهانگیر در خصوص آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: قوه قضائیه و سازمان نیرو‌های مسلح در نظر دارد تمامی جوانب عدالت در این پرونده رعایت شود، اگر روند پرونده طولانی شده به همین امر بود. اکنون پرونده با نقض تحقیقات در دیوان عالی کشور به سازمان قضائی اعاده شده است. روند رفع نقض اعلام خواهد شد.

وزیر اسبق صمت در پرونده چای دبش با وثیقه آزاد است

جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص آخربن وضعیت پرونده چای دبش و آقای فاطمی امین وزیر اسبق صمت بیان کرد: در پرونده‌های مختلف به ویژه پرونده‌های خاص ورود دستگاه قضایی به صورت جدی و تا حصول نتیجه ادامه دارد. این موضوع در خصوص این پرونده نیز وجود دارد. 

وی افزود: در این خصوص فرد نامبرده به همراه قائم مقام احضار شدند و تحقیقات مقدماتی انجام شده و آخرین مرحله اخذ دفاع در مرحله دادسرا نیز از این افراد به عمل آمده و در حال حاضر هر دو نفر با تودیع وثیقه آزاد هستند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فوت جوان لاهیجانی و ضرب‌وجرح او توسط پلیس باعث بی‌اعتمادی بخشی از افکار عمومی شده است؟ گفت: پس از اطلاع از موضوع، افای صادقی نیارکی رئیس دادگستری استان شخصاً ورود کرد و با پیگیری به‌موقع ۵ نفر از کسانی در قضیه دخیل بودند دستگیر و در بازداشتند. هم زمان نیز نیروی انتظامی اقدام به عزل دو نفر اعم از رئیس پاسگاه که اکنون در بازداشت است و نیز فرمانده نیروی انتظامی شهرستان لاهیجان کرده است. 

وی گفت: برای فرمانده نیروی انتظامی لاهیجان پرونده کیفری تشکیل و احضار شده و تحقیقات در حال انجام است. هم دستگاه قضایی و هم فرماندهی نیروی انتظامی اهتمام لازم دارند که حقوق مردم در همه عرصه‌ها رعایت شود تا خدایی نکرده انجام‌وظیفه آن‌ها منجر به نقض حقوق شهروندی نشود. 

جهانگیر افزود: ضمن اینکه نسبت به این واقعه اظهار تأسف داریم و پیگیری‌ها انجام می‌شود عملاً همکاری صادقانه و مجدانه نیروی انتظامی در پیگیری این موضوع کمک می‌کند که این همکاری تا آلان کامل بوده است تا ما شاهد موارد مشابه در آینده نباشیم. باید مراقبت کنیم که نیروی انتظامی و حافظان امنیت کشور که وظیفه سنگینی دارند اگر خدایی نکرده قصور برخی از مأموران آن‌ها رخ می‌دهد و برخورد قانونی با آن‌ها می‌شود، این برخورد قانونی نباید به نحوی انعکاس داده شود که عملکرد پلیس را خدشه‌دار کند.

مالک سابق نساجی مازندران از دو ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد

جهانگیر در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده بازداشت مالک باشگاه نساجی گفت: موضوع برخورد با جاعلین چه در دستگاه قضائی و چه محیط‌های دولتی از خطوط قرمز دستگاه قضائی است و برخورد‌های جدی را در دستورکار قرار داده ایم. این افراد از ارفاقات قانونی بهره نخواهند برد، همچنین تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: از دو ماه پیش ایشان به اتهام «رشوه» در بازداشت به سر می‌برد تحقیقات ادامه دارد و مطمئناً هر کسی که بخواهد تحت هر عنوانی سواستفاده کند، قطعا دستگاه قضائی رسیدگی می‌کند و اگر موارد مشابهی باشد، ورود خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده مشترک دولت و قوه قضاییه در راستای مبارزه با فساد گفت: دستگاه قضائی همکاری تنگاتنگی در راستای مبارزه با فساد داشته است. شناسایی گلوگاه‌های فساد صورت گرفته و بیش از ٢١۴ بستر فساد شناسایی شد و به دولت سیزدهم ارائه شد و پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: ١٢ گلوگاه بسته شده و امکان سوءاستفاده آن‌ها دیگر وجود ندارد. در دولت جدید نیز شاهد خواهیم بود که بیش از گذشته در این بحث کار را جلو خواهیم برد. برای همه بخش‌های کشور یک بسته آسیب شناسانه بستر‌های فساد آماده شده و برای عالی‌ترین مقامات دستگاه‌ها ارسال شده و تا نتیجه گیری نهایی در حال پیگیری است. اولویت اقدامات پیشگیرانه از جمله کار‌های مشترکی است که بین دولت و قوه قضائیه تشکیل شده و یا در حال تشکیل در راستای مبارزه با فساد است.

ماجرای پلمب یک مرکز آموزشی وابسته به کشور آلمان در تهران

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چند وقت گذشته پس از اعلام خبر تعطیلی مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان در تهران، اعلام شد که گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به دولت آلمان دریافت شده است، گفت: همچنان که قبلاً نیز به ملت ایران اعلام کردیم ضمن محکومیت دوباره در خصوص تعطیلی غیرقانونی مرکز اسلامی هامبورگ که در طول سال‌های گذشته دررابطه‌با حقوق انسانی و اخلاقی تلاش‌های بسیاری را در اروپا به‌ویژه در کشور آلمان انجام دادند، باتوجه‌به گزارشاتی که مبنی بر اقدامات غیرقانونی برخی از مراکز فرهنگی وابسته به دولت آلمان در ایران واصل شد لذا اقدامات قضایی دراین‌خصوص آغاز شده و تحقیقات در حال انجام است.

وی افزود: برخی از این مراکز شناسایی و پلمب شده و برخی از حساب‌هایی که شناسایی شده بود مسدود شده است و سایر اقدامات در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جهانگیر در مورد بازگردان مجرمین از اسپانیا گفت: قوه قضائیه فعالیت‌های متعددی را برای افزایش تعاملات بین‌المللی و استیفای حقوق مجرمین انجام داده است در این راستا اقدامات حقوقی انجام شده و تاکنون معاهده استرداد بین ایران و اسپانیا نداشتیم، اما امیدواریم با همکاری میان کشور‌ها جایی برای پناهندگی مجرمین نباشد.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده فرمان دیزل، گفت: این پرونده در دادسرای اسلام‌شهر تشکیل شد و در ابتدا ۳ شاکی داشت و متهم، خانمی از طرف شرکت فرمان دیزل بود و اتهام وی کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع بود. پس از صدور قرار متهم بازداشت و با تودیع قرار ۱۰۰ میلیاردریالی آزاد شد. 

وی افزود: پس از آنکه تحقیقات ادامه پیدا کرد و تعداد شکات به ۴۰ نفر افزایش یافت، متهم برای تفهیم اتهامات جدید احضار شد. متهم متأسفانه متواری شده و برگ جلب وی صادر شده است و در حال حاضر مأموران به دنبال شناسایی این فرد در مخفیگاهش هستند. امیدواریم بتوانند به‌زودی متهم را دستگیر کنند و حقوق مال‌باختگان تأمین شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه محل شرکت پلمب شده است، ادامه داد: اینکه سایت شرکت فعال است یا نه باید مورد بررسی قرار گیرد که اگر فعال است چرا فعال است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین