کد خبر: ۹۳۵۰۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۲

علت کمبود بلیت قطار چیست؟

اگر مسافر مسیرهای پرتردد قطارها هستید حتما هنگام خرید بلیت با گزینه های "موجود نیست" یا " تکمیل ظرفیت" مواجه شده و موفق به خرید بلیت قطار در زمان مد نظر خود نشده اید. اما چرا بلیت قطار در برخی مسیرها نیست یا سخت پیدا می شود؟
علت کمبود بلیت قطار چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

برای مثال اگر قصد داشته باشید هفته آینده به منظور سفر زیارتی، تفریحی یا کاری با قطار به مشهد بروید. تهیه بلیت یک هفته قبل از سفر به سادگی امکان پذیر نیست؛ و با مراجعه به سایت قطار‌ها یا سایت‌های فروش بلیت احتمالا به در بسته خواهید خورد؛ بنابراین یا باید یک ماه قبل از سفر در زمان اعلامی شرکت راه آهن برای پیش فروش قطار‌ها به سایت‌ها مراجعه و در ماراتن خرید بلیت شرکت کنید. یا در موارد محدودی کنسلی وجود داشته باشد و برای خرید خوش شانس باشید.

اما علت کمبود بلیت قطار در مسیر‌های پر تردد چیست و با توجه به اینکه ناوگان ریلی باید سهم بیشتری در سفر‌های مردم داشته باشد. چرا تهیه بلیت قطار یک هفته یا چند روز قبل از سفر امکان پذیر نیست؟

جلال مختاری – مدیر روابط عمومی راه آهن در پاسخ به چرایی کمبود بلیت قطار در برخی مسیر‌های پرتردد اظهار کرد. با توجه به ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب. قطار جذاب‌ترین گزینه حمل و نقل بین مردم نسبت به سایر روش‌ها یعنی زمینی و هوایی است.

وی افزود: به همین علت، تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است و این تقاضا تقریبا ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است؛ که در طول سال وجود دارد.

پیش فروش بلیت بصورت یک ماهه

مدیر روابط عمومی راه آهن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چگونه می‌توانند. بلیت سفر خود را یک هفته قبل از سفر تهیه کنند. گفت: راه‌آهن معمولا پیش فروش بلیت را بصورت یک ماهه انجام می‌دهد؛ و زمانی که پیش فروش آغاز می‌شود، معمولا به علت تقاضای بسیار زیاد سفر ریلی، کلیه بلیت‌ها در همان ساعات اولیه به فروش می‌رسد؛ بنابراین هموطنان باید برای خرید بلیت در زمان پیش فروش بلیت‌ها به سایت یا مراکز فروش مراجعه کنند. یا ممکن است به صورت محدود برخی بلیت‌ها کنسل شوند؛ و امکان خرید مجدد آن‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: از چند ماه پیش راه آهن نظارت بیشتری روی بلیت‌های صادر شده انجام داده است؛ و اجازه سوار شدن مسافران با بلیت غیر همنام را نمی‌دهد. این نظارت راه آهن به صورت طبیعی باعث جمع شدن بساط بازار سیاه شده است.

مختاری عنوان کرد: قبلا مسافران بعضا می‌توانستند با بلیت افراد دیگر نیز سوار قطار شوند. اما در حال حاضر تنها مسافران باید با بلیتی که برای خود آن‌ها صادر شده سوار قطار شوند.

اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی

وی در پاسخ به این سوال که چرا با کمبود ناوگان مواجه هستیم، گفت: با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات با قیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل توجهی دارد، هزینه‌ها و درآمد‌های شرکت‌های ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکت‌ها عمدتا توان مالی لازم برای تعمیرات به موقع واگن‌ها و همچنین خرید واگن‌های نو را ندارند.

مدیر روابط عمومی شرکت راه‌آهن عنوان کرد: اکنون کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم، ولی با توجه به تقاضای بالای مردم، حداقل به ۳ هزار واگن مسافری نیاز است. ضمن اینکه منابع کافی برای افزایش آماده به کاری لکوموتیو‌ها نیز لازم است تا با توسعه ناوگان مسافری بتوانیم بخش بیشتری از تقاضای سفر با قطار را پاسخ دهیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس محترم و همچنین ارایه مشوق‌ها و تسهیلات لازم برای جذاب شدن سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در صنعت ریلی به مرور شاهد افزایش کمی و کیفی خدمات راه‌آهن به مردم عزیزمان باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین