کد خبر: ۹۳۵۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵

هریس کشته شدن فعال آمریکایی را از سوی اسرائیل در کرانه باختری محکوم کرد

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا کشته شدن فعال آمریکایی ترک تبار را در تظاهراتی در کرانه باختری اشغالی، محکوم و اظهارات تندی را علیه نظامیان اسرائیل ارائه کرد و خواستار پاسخگویی کامل تل آویو شد.
هریس کشته شدن فعال آمریکایی را از سوی اسرائیل در کرانه باختری محکوم کرد
آفتاب‌‌نیوز :

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی، مرگ «عایشه نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی-ترکیه‌ای را "تراژدی وحشتناکی که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد" خواند.

وی گفت: هیچ کس نباید به خاطر شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز کشته شود. تیراندازی که منجر به مرگ او شد غیرقابل قبول است و سؤالات مشروعی را در مورد رفتار نیرو‌های ارتش اسرائیل در کرانه باختری ایجاد می‌کند.»

معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار "پاسخگویی کامل" شد.

هریس ادامه داد: «تحقیقات اولیه اسرائیل نشان داد که این نتیجه یک خطای غم انگیز بوده که ارتش اسرائیل مسئول آن است. ما به فشار بر دولت اسرائیل برای پاسخگویی و دسترسی مداوم به یافته‌های تحقیقات ادامه خواهیم داد تا بتوانیم به نتایج اطمینان داشته باشیم. باید پاسخگویی کامل در این زمینه وجود داشته باشد.»

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نیز که روز سه شنبه کشته شدن این فعال ترک آمریکایی را تصادفی خوانده بوده، روز چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از کشته شدن «عایشه نور ازگی ایگی»، فعال آمریکایی-ترک ۲۶ ساله در کرانه باختری اشغالی در هفته گذشته «خشمگین و عمیقاً اندوهگین» است و مرگ او را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: اسرائیل باید بیشتر تلاش کند تا حوادثی مانند تیراندازی مرگبار به یک معترض آمریکایی علیه شهرک‌سازی‌ها هرگز تکرار نشود.

ارتش اسرائیل گفت که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که احتمالا تیراندازی سربازان این رژیم منجر به کشته شدن این جوان ۲۶ ساله در تجمعی در بیتا، روستایی در نزدیکی نابلس شده است و افزود که مرگ او غیرعمدی بوده است.

بایدن خواستار "پاسخگویی کامل" شد و گفت که دولت آمریکا انتظار دارد همچنان که تحقیقات در مورد شرایط تیراندازی ادامه دارد، دسترسی به اطلاعات ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: باید پاسخگویی کامل وجود داشته باشد و اسرائیل باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که حوادثی مانند این، هرگز تکرار نمی‌شوند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره واکنش او به کشته شدن فعال زن آمریکایی ترک تبار گفت: «ظاهرا تصادفی بوده است. از زمین شلیک شده و او تصادفی مورد اصابت گلوله قرار گرفت است.»

این در حالی است که، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا این حادثه را بی‌دلیل و ناموجه خوانده بود. وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از اسرائیل خواست تا «تغییرات اساسی» در نحوه عملکرد خود در کرانه باختری اشغالی ایجاد کند.

این جدی‌ترین اظهارنظر یک مقام آمریکایی پس از اعتراف ارتش اسرائیل به کشتن "احتمالی و ناخواسته" یک شهروند ترکیه‌ای آمریکایی در تظاهرات هفته گذشته است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای ادعا کر تحقیقات اولیه توسط پلیس نظامی نشان داد که عایشه نور ایگی، ۲۶ ساله که چند روز قبل به عنوان داوطلب وارد کرانه باختری شده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، اما او «هدف نبود، بلکه به سمت محرک اصلی شورش تیراندازی شده بود.»

بر اساس این گزارش، اسرائیل مدعی شده است تیراندازی در جریان یک «شورش خشونت‌آمیز» رخ داد که فلسطینی‌ها به سمت نیرو‌های امنیتی اسرائیل سنگ پرتاب کردند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که تیراندازی "قابل قبول نیست".

وزیر خارجه دولت آمریکا گفت: «هیچ کس نباید به خاطر شرکت در تظاهرات مورد اصابت گلوله قرار گیرد و کشته شود. هیچ کس نباید زندگی خود را فقط برای بیان دیدگاه‌های خود به خطر بیندازد. نیرو‌های امنیتی اسرائیل باید تغییرات اساسی در نحوه عملکرد خود در کرانه باختری ایجاد کنند که شامل تغییرات در قوانین برخورد می‌شود.»

بلینکن تصریح کرد: «این رویکرد باید تغییر کند و ما این خواسته را برای اعضای ارشد دولت اسرائیل روشن خواهیم کرد.»

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از اسرائیل خواسته‌اند تا تحقیقات دقیقی در مورد قتل یک شهروند آمریکایی ترک‌تبار در کرانه باختری انجام شود. دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که عایشه‌نور ازگی ایگی، زن فعال ۲۶ ساله آمریکایی-ترکیه‌ای، هنگام شرکت در تظاهرات روز جمعه ۱۶ شهریور در کرانه باختری با «شلیک به سر» کشته شده است.

ارتش اسرائیل ادعا کرده است که نیروهایش به سوی «محرک اصلی فعالیت‌های خشونت‌آمیز که به سمت این نیرو‌ها سنگ پرتاب می‌کرد و آن‌ها را تهدید می‌کرد» شلیک کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها و به گفته شاهدان عینی، ایگی فعال زن آمریکایی ترک تبار جمعه گذشته در جریان تظاهرات علیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در شهرک بیتا واقع در منطقه نابلس در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله نیرو‌های اسرائیلی کشته شد.

«فواد نفا» مدیر بیمارستان رافدیه اعلام کرده که ایگی که تابعیت دوگانه ترکیه و آمریکا را داشت، درحالی به بیمارستان منتقل شد که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. ایگی که در سال ۱۹۹۸ در شهر آنتالیا ترکیه به دنیا آمد، برغم تلاش تیم‌های پزشکی برای احیای او، جان خود را از دست داد.

منابع محلی اعلام کردند به دنبال حمله نظامیان اشغالگر به این راهپیمایی، جوانان فلسطینی با آن‌ها درگیر شدند که در جریان آن، نظامیان صهیونیست اقدام به شلیک تیر جنگی، بمب‌های صوتی و گاز سمی اشک آور به طرف تظاهرکنندگان کردند که بر اثر آن، این شهروند آمریکایی کشته شد.

این منابع اشاره کردند که زن کشته شده، شهروند آمریکا و دارای اصالت ترکیه‌ای است که در چارچوب فراخوان «فزعه» برای حمایت از کشاورزان فلسطینی در مقابل حملات و تجاوزات شهرک نشینان و نظامیان اشغالگر صهیونیست فعالیت می‌کرد.

به گزارش ایرنا، همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲)، مبارزان و جوانان فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی نیز عملیات‌هایی را در پاسخ به جنایت‌ها ارتش اسرائیل علیه اهالی غزه انجام داده‌اند. اسرائیل در این مدت صد‌ها فلسطینی را نیز در کرانه باختری شهید و زخمی کرده است.

افزایش عملیات در کرانه باختری از سوی فلسطینیان علیه اسرائیل، باعث نگرانی شدید رژیم اشغالگر قدس از تکرار هفتم اکتبری است که این بار در کرانه باختری رخ دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین