کد خبر: ۹۳۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۰

طفره رفتن بقایی از چرایی تعویق نمایش منشور حقوق بشر در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اجتماعی: حمید بقایی در حاشیه همایش بین‌المللی راه‌ابریشم در جمع خبرنگاران در رابطه با منشور كوروش گفت: قرار بود منشور كوروش در 26 دی ماه در ایران به نمایش گذاشته شود، اما اخیرا نامه‌ای از طرف موزه انگلیس دریافت كردم كه در آن گفته شده بود الواح اصلی قسمت شكسته شده منشور كوروش كه البته متعلق به منشور دیگری است پیدا شده است. 

او ادامه داد: پیدا شدن این الواح نشان‌دهنده آن است كه بیش از یك منشور كوروش وجود دارد و این فرضیه كه تعداد بیشتری از این منشور ساخته شده است قوت پیدا می‌كند، بنابراین ممكن است منشورهای دیگری نیز در نقاط دیگری در حال نگهداری باشند و یا كشف شوند. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینكه قرار است یك هیات ایرانی برای مطالعه بر روی این الواح كشف شده به انگلیس بروند، گفت: موزه بریتانیا تعهد كرده است كه تكه‌های شكسته شده را هم به ایران بفرستد تا در ایران به نمایش گذاشته شود.
 
بقایی گفت:‌بنابراین ایجاد وقفه برای نمایش منشور كوروش طبیعی به نظر می‌رسد، او در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینكه پیدا شدن این الواح منافاتی با نمایش منشور كوروش و تاخیر درآوردن این منشور به ایران ندارد، گفت: انگلیسی‌ها نگفته‌اند كه منشور را به ایران نمی‌فرستیم، بلكه فقط خواستار فرصت بیشتری برای انتقال آن به ایران شده‌اند. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: شاید زمان نمایش منشور كوروش قبل از سال جدید باشد و فقط پیدا شدن این اشیاء‌جدید باعث دیر شدن نمایش این منشور در ایران است. 

او درپاسخ به این سئوال كه چرا موزه بریتانیا درخواست نمی‌كنید كه پرونده جیحون را نیز برای نمایش به ایران بفرستند، گفت: ما لیستی از یك سری آثار باستانی ایران كه در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود تهیه كرده‌ایم و قرار است در مذاكراتی كه با این موزه داریم از آنها بخواهیم به خاطر دیركرد در ارسال منشور كوروش به ایران چند شیء دیگر را هم برای نمایش به ایران بیاورند، هر چند كه خود منشور كوروش آن قدر جذابیت دارد كه خود به تنهایی یك مجموعه نمایشی كامل است. 

او در پاسخ به این سئوال كه تكه‌های جدید منشور كوروش در كجا كشف شده‌اند، گفت: اطلاعات دقیقی در این زمینه به ما داده نشده است، فقط گفته‌اند، این تكه‌های جدید مربوط به بخش شكسته شده منشور كوروش است. 

بقایی در رابطه با اینكه چرا نام ایران تاكنون به عنوان كشوری كه در مسیر راه ابریشم بوده، جایگاه ویژه‌ای نداشته است، گفت: از دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی به طور جدی مطالعات خود در زمینه راه ابریشم را آغاز كرد و با پیگیری‌های انجام شده موفق شد نام خود را به عنوان یكی از كشورهای مسیر راه‌ ابریشم در UNWTO ثبت كند. 

او ادامه داد: قرار است یك كمیته مطالعاتی در UNWTO در رابطه با راه ابریشم راه‌اندازی شود كه ایران هم در آن مجموعه مطالعاتی به عنوان كشوری كه در مسیر جاده ابریشم است قرار گرفته است. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از این به بعد این سازمان تبلیغات گسترده‌ای را در رابطه با راه ابریشم در داخل و خارج از كشور ساماندهی می‌كند البته تبلیغات برای راه ابریشم در داخل كشور باید بیشتر انجام شود چون اكثر مردم اطلاعات لازم در رابطه با مسیر‌های این راه ندارند. 

بقایی گفت:‌جاده ابریشم در مسیری است كه عمده زیرساخت‌های كشور مانند راه‌آهن تهران ـ مشهد و راه‌آهن تبریز در آن واقع شده است. 

او با بیان اینكه جاده ابریشم در مسیر مراصلاتی كشور است گفت: تعداد زیادی كاروانسرا در مسیر راه ابریشم وجود داشته كه هم‌اكنون بلا استفاده است كه با تبلیغات لازم برای راه ابریشم می‌توان از این كاروانسراها به عنوان مراكزی برای خدمات‌رسانی به مسافران استفاده كرد. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: وقتی عرضه و تقاضا در مسیر جاده ابریشم افزایش یابد، بسیاری از سرمایه‌گذاران راغب می‌شوند كه در این زمینه و حوزه فعالیت كنند. 

بقایی در رابطه با ارتش كمبوجیه و سفر لاریجانی به مصر گفت: سفر رئیس‌ مجلس شورای اسلامی هیچ ارتباطی به مسائل سازمان میراث فرهنگی نداشت، اما در پیگیری‌هایی كه در هفته گذشته از حافظ منافع مصر در ایران انجام شد، به این نتیجه رسیدیم كه مقدمه حضور یك هیات كاوش ایرانی در مصر به زودی فراهم می‌شود و با اعزام این هیات اصل موضوع ارتش كمبوجیه مشخص می‌شود. 

او ادامه داد: ارتش كمبوجیه فصل جدیدی برای همكاری‌های بعدی و بیشتر با كشور مصر است و خود این ارتش اصل ماجرا نیست. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: اگر بتوانیم حضور باستان‌شناسان خود را در مصر تقویت كنیم به پیروزی بزرگی دست یافته‌ایم زیرا من معتقد هستم آثار باستانی فراوانی از ایران در مصر وجود دارد. 

او ادامه داد: مثلا كتیبه مربوط به حفر كانال سوئز متعلق به داریوش كه در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود در مصر كشف شده است. 

بقایی گفت: اعتقاد دارم خود ایرانی‌ها و مصری‌ها باید در رابطه با آثار باستانی ایران با هم وارد مذاكره شوند زیرا اگر پای غربی‌ها به این مسئله باز شود آثار باستانی ایران از جاهای دیگر سر درمی‌آورد. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با غرامت جنگ جهانی دوم گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال حاضر مشغول جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با این جنگ است و به همین جهت با دستگاه‌های مختلف مثل گمرك، راه و ترابری و وزارت امور خارجه مذاكراتی را انجام داده است. 

او ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی قرار است بحث‌های مربوط به اطلاع‌رسانی را انجام دهد و یك كارگروه حقوقی در نهاد ریاست جمهوری تشكیل شده و پیگیر پرونده غرامت جنگ جهانی دوم است. 

بقایی گفت: با اطلاعات جمع‌آوری شده مشخص شده است كه در جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون تن كالا از راه‌آهن ایران عبور داده شده است، هزار نفر با اسم و مشخصات در روزهای اول جنگ كشته شده‌اند و تعدادی نیز بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.
او ادامه داد: باید خسارت‌ها به طور كامل مشخص شود و هزینه‌ها بررسی شود تا بتوان غرامت جنگ جهانی دوم را مطالبه كرد. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برخی به ما انتقاد می‌كنند كه چرا به دنبال غرامت جنگ جهانی دوم هستیم در حالی كه غرامتی از بابت جنگ عراق دریافت نكرده‌ایم كه پاسخ ما به آنها این است كه از نظر حقوقی این دو موضوع جدا از هم است و ربطی به هم ندارد مانند این است كه آدم از دو جا طلبكار باشد. 

او ادامه داد: پرونده جنگ دوم جهانی و جنگ ایران و عراق كاملا از هم مستقل و قابل پیگیری هستند. 

بقایی گفت: تاكنون هم كه پرونده جنگ جهانی دوم بررسی نشده است،‌كوتاهی صورت گرفته است زیرا همین الان هم بسیاری از كشورها در حال دریافت غرامت جنگ جهانی هستند. مثلا در ویتنام كه 50 سال از اشغال آن می‌گذرد بابت پاكسازی فرودگاه كه بمباران شیمیایی در آن انجام شده بود غرامت دریافت می‌شود. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با دریافت غرامت از عراق گفت: عراق خود یك كشور اشغال شده است و اگر كسی بخواهد جوابگوی غرامت جنگ ایران باشد باید كشورهای آمریكا، انگلیس و روسیه كه باعث و بانی این جنگ بوده‌اند، غرامت ایران را پرداخت كنند. 

او با بیان اینكه این فرصت طلایی برای ایران است كه بتوانیم غرامت جنگ جهانی دوم را از آمریكا، انگلیس و روسیه دریافت كنیم، گفت: در آرژانتین انفجاری رخ می‌دهد و در شیكاگو الواح ما را ضبط می‌كنند، این خیلی بی‌منطقی است كه بر اثر حادثه‌ای كه ایران از آن اطلاع ندارد، دارایی ایران را ضبط كنند. 

بقایی ادامه داد: ما اسنادی داریم كه بر اساس آن مشخص می‌شود برخی از آثار تاریخی ایران در زمان اشغال كشورمان از ایران خارج شده‌اند.
بقایی در رابطه با ثبت حجاب در میان آثار معنوی گفت: قرار است در هفته آینده حجاب اقوام ایرانی در فرصت میراث معنوی كشور ثبت شود. 

او ادامه داد: در این اقدام پوشش اقوام كرد، عرب، ترك، تركمن و همه نوع حجاب و پوشش متعلق به زنان ایرانی ثبت می‌شود. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح كرد: چادر هم به عنوان پوشش سنتی زنان ایرانی ثبت می‌شود زیرا چادر از زمان صفویه در ایران رواج یافته و به عنوان پوششی كه در طول زمان با فطرت انسان‌ها،‌هماهنگی بیشتری داشته، ماندگار شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین