کد خبر: ۹۳۵۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

مسکو خواستار عدم مداخله غرب در روابط ایران و آژانس شد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با استقبال از همکاری میان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران از غرب خواست به این دو طرف اجازه دهند بدون فشار خارجی، گفتگو‌های سازنده را ازسربگیرند.
مسکو خواستار عدم مداخله غرب در روابط ایران و آژانس شد
آفتاب‌‌نیوز :

 نماینده و سفیر دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین میخائیل اولیانوف از مکاتبات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی و رئیس‌جمهور ایران مسعود پزشکیان در خصوص ازسرگیری مذاکرات در خصوص رفع مسائل پادمانی استقبال کرد.

اولیانوف روز گذشته (چهارشنبه) در جریان سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس ابراز امیدواری کرد که فرایند مذاکرات بین آژانس و دولت جدید ایران سریع‌تر از سرگرفته شود.

وی ادامه داد «ما از کشور‌های غربی می‌خواهیم به جای هرگونه اقدام شتاب‌زده، خویشتنداری کنند و به مدیرکل آژانس و ایران اجازه دهند که بدون فشار خارجی، فرایندی را آغاز کنند».

اولیانوف تأکید کرد که تمامی کشور‌های عضور شورای حکام باید به مدیرکل آژانس و مقام‌های جمهور اسلامی فرصت دهند تا گفتگو‌های جدی و سازنده‌ای را بدون هرگونه مداخلات مضر داشته باشند و «به نظر ما، این بهترین راه برای نشان دادن اعتماد به مدیرکل سازمان و تلاش‌های او خواهد بود.»

اولیانوف همچنین به رافائل گروسی توصیه کرد که از شخم زدن تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست بردارد و در این زمینه تأکید کرد «ما با موضوعی ۳۰ ساله سروکار داریم و آژانس باید از رویه ناقص کندوکاو در تاریخ برنامه هسته‌ای ایران و احیای داستان‌های قدیمی دست بردارد. این روند نتیجه معکوس دارد».

اولیانوف با انتقاد از عدم پایبندی طرف‌های غربی برجام به مفاد این قرارداد، ادامه داد «دلیل ریشه‌ای اوضاع فعلی برجام هیچ تغییر نکرده است و آن خروج یکجانبه غیرقانونی آمریکا از این توافق، تداوم سیاست فشار حداکثری به ایران و امتناع از نهایی کردن فرایند مذاکرات برای از سرگیری برجام است».

این نماینده روسیه همچنین در خصوص قطعنامه ماه ژوئن شورای حکام علیه ایران تصریح کرد که در پی این اقدام که به پیشنهاد تروئیکای اروپا انجام گرفت، ایران بار دیگر سانتریفیوژ‌های جدیدی را برای غنی‌سازی اورانیوم راه‌اندازی کرد.

وی سپس ادامه داد «ما از مخالفان خود می‌خواهیم که به سیاست‌های مخرب متوسل نشوند و اوضاع برنامه هسته‌ای ایران را تشدید نکنند و در خصوص رویکرد‌هایی که به کاهش فضا برای فرایند دیپلماتیک به منظور احیای برجام منجر می‌شوند، تجدیدنظر کنند».

ماه گذشته، رافائل گروسی به رئیس‌جمهور ایران مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت و برای سفر به ایران و گفتگو درباره ازسرگیری مذاکرات برای حل مسائل پادمانی اعلام کرد. 

او هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که نامه‌ای از رئیس‌جمهور ایران در خصوص ادامه مذاکرات در مورد آنچه که وی «دستیابی به تضمین‌های معتبر درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران» خوانده است، دریافت کرده است.

گروسی همچنین ابراز امیدواری کرده است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین