کد خبر: ۹۳۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۲
با توصیه به تداوم دیپلماسی

پنتاگون: حمله به ایران خاورمیانه را بی‌ثبات‌تر خواهد کرد

رییس ارتش امریکا در مورد حمله به ایران هشدار داد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس بین‌الملل: مولن می‌گوید ایران در پی دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است، اما خواستار تداوم دیپلماسی بین‌المللی است. این افسر نظامی امریکا با تأکید بر این که دیپلماسی بسیار ضروری است اظهار داشت: حمله به ایران خاورمیانه را «بسیار، بسیار بی‌ثبات» خواهد کرد و پیامدهای ناخواسته‌ای را در خاورمیانه به دنبال خواهد داشت. 

دریادار مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید با وجود مشکلات موجود در جنگ عراق و افغانستان، ارتش امریکا برای تمام گزینه‌ها در مورد ایران خود را آماده می‌کند. اشاره‌ی او به منابع بالقوه در نیروهای و دریایی و هوایی آمریکا است. 

مولن در مقابل جمعی از اندیشمندان مؤسسه‌ی سیاست‌های خاورنزدیک واشنگتن اظهار داشت : «ما مدت‌هاست که به ایران توجه ویژه‌ای داریم و می‌دانیم چه توانایی بالقوه‌ای در این زمینه داریم ... امکانات آمریکا در این زمینه بسیار وسیع است.» مولن افزود مقامات تهران «هدف راهبردی توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای را دنبال می‌کنند و مدت‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کند» این اتهام را مقامات ایران رد می‌کنند. 

«گمان می‌کنم که هسته‌ای شدن ایران پیامد بسیار بسیار بی‌ثبات‌کننده‌ای خواهد داشت ... از سوی دیگر اگر از نظر فنی به مسأله‌ی حمله به ایران بیندیشیم، آن هم پیامد بسیار بسیار بی‌ثبات‌کننده‌ای به دنبال خواهد داشت.» مولن می‌گوید نگران «پیامدهای ناخواسته‌ی» این دو سناریوی محتمل است و می‌افزاید: «بخشی از جهان بی‌ثبات‌تر خواهد شد، که پیامد خطرناکی برای جهانیان خواهد بود.» 

تا کنون تهران هدف سه دور از تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته است تا فعالیت‌های حساسیت‌برانگیز هسته‌ای خود را کنار بگذارد. ایالات متحده و متحدانش می‌گویند وقت آن است که دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران آغاز شود اما دیپلمات‌ها می‌گویند روسیه و چین در این دور مقاومت خواهند کرد. 

مولن می‌گوید که حوادث اخیر ایران را از نزدیک دنبال می‌کند و اطمینان دارد که ناآرامی‌ها تداوم پیدا خواهد کرد: «ما لازم است به این رویدادها عمیقاً توجه کنیم و ببینیم در آن‌جا چه می‌گذرد و بدیهی است که ما هم‌چنان به مبارزه در زمینه‌ی سلاح‌های هسته‌ای ایران باید ادامه بدهیم». 

اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، به ایران پیشنهاد داده بود در صورتی که تهدیدهای مربوط به برنامه‌ی هسته‌ای و دیگر مسائل را رفع کنند، رابطه‌ی بسیار گسترده‌ای با ایران برقرار خواهد کرد. این سیاست درست در نقطه‌ی مقال سیاست جورج دبلیو بوش قرار دارد که در پی منزوی کردن و تنبیه ایران بود. ایران این فرصت را نادیده گرفت. 

کشورهای درحال مذاکره با ایران اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان بعلاوه آلمان هستند. 

مولن می‌گوید: «یکی از چیزهایی که گمان می‌کنم بسیار مهم است، این است که ما به اقدامات بین‌المللی، دیپلماتیک و سیاسی (البته نه فقط "ما" بلکه جامعه‌ی جهانی) برای جلوگیری از رسیدن به آن دو پیامد بی‌ثبات‌کننده توجه کافی کنیم. او می‌افزاید مهم این است که ما به اقدامات‌مان ادامه بدهیم، درگیر بشویم و در صورت امکان به گفتگو بپردازیم.» 

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در اظهاراتی مشابه از «دیپلماسی» حمایت کرده و گفته است اقدام نظامی برنامه‌ی هسته‌ای ایران را فقط موقتاً به تأخیر می‌اندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۰
0
0
Onlly God can rescue Iran
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین