کد خبر: ۹۳۵۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

نخستین پرتاب فضایی دولت چهاردهم چه خواهد بود؟

پس از موفقیت‌های چشمگیر در پرتاب‌های فضایی در دولت سیزدهم، پرسش اصلی این است که نخستین پرتاب فضایی دولت چهاردهم چه ویژگی‌هایی دارد و چه دستاوردهایی را برای کشور به همراه خواهد آورد؟
نخستین پرتاب فضایی دولت چهاردهم چه خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

فضا و نجوم مسئولان سازمان فضایی ایران در سال جاری با اعلام خبر پرتاب ماهواره‌های متعدد، نوید یک سال پربار در حوزه فضایی را دادند. با گذشت چند ماه از سال، انتظار‌ها برای تحقق این وعده‌ها بیش از پیش افزایش یافته است.

اظهارات مسئولان در طول این مدت، از برنامه‌ریزی‌های گسترده برای پرتاب ماهواره‌های مختلف با کاربرد‌های متنوع خبر داده است. با این حال، با توجه به تعداد پرتاب‌های برنامه‌ریزی شده مشخص نیست نخستین پرتاب در دولت جدید چه خواهد بود.

در این گزارش، به بررسی دقیق‌تر اظهارات مسئولین فضایی کشور در خصوص پرتاب‌های فضایی سال ۱۴۰۳ پرداخته و تلاش شده است تا با جمع‌بندی اطلاعات موجود، تصویری روشن‌تر از پرتاب‌های فضایی کشور ارائه شود.

حسن سالاریه؛ سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در فروردین ماه ۱۴۰۳ گفت: اتمام نمونه دوم ماهواره پارس ۱، تکمیل تست‌های نهایی ماهواره ناهید۲ و سامان۱ و آماده‌سازی آن‌ها برای پرتاب و نیز تجاری‌سازی دستاورد‌ها در سطح بین‌المللی از برنامه‌های مهم پژوهشگاه در سال ۱۴۰۳ است.

پرتاب احتمالی کپسول زیستی در سال ۱۴۰۳

عیسی زارع‌پور؛ وزیر سابق ارتباطات در فروردین ماه ۱۴۰۳ در بخشی از برنامه صف اول به بیان جزئیاتی از برنامه حوزه فضایی کشور پرداخت و گفت: سال ۱۴۰۲ ما نسل جدید کپسول‌های زیستی را تست زیرمداریش را با پرتابگر بومی سلمان انجام دادیم امسال هم تلاشمان این است که یک رویداد فضایی در این حوزه داشته باشیم اگر برسیم کپسول جدیدمان که کپسول حدوداً یک تنی است که قابلیت حمل موجود زنده را دارد می‌توانیم تست کنیم، کپسولی که ۱۰ سال پیش تست شده بود فکر می‌کنم ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلو بود این کپسول در حد یک تن است که حتی می‌تواند یک انسان را هم ببرد، اما فعلاً تست‌های اولیه‌اش دارد انجام می‌شود، یک برنامه ۵ ساله داریم برای این که به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم با کپسول زیستی ایرانی یا با پرتابگر ایرانی بتوانیم شاهد حضور فضانورد ایرانی در فضا باشیم.

ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲، ماهواره کوثر در ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود

حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران در اردبیهشت ماه سال جاری با اشاره به برنامه‌های فضایی ایران در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ تعداد زیادی از ماهواره‌های مخابراتی و تحقیقاتی در مقایسه با سال گذشته به فضا پرتاب خواهد شد.

سالاریه تصریح کرد: به احتمال بسیار زیاد ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲، ماهواره کوثر و چندین ماهواره تحقیقاتی دیگر را در طول ۱۴۰۳ پرتاب خواهیم کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه ایران برای پرتاب بلوک انتقال مداری در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به قرار گرفتن نمونه دوم ماهواره پارس ۱ در مسیر پرتاب گفت: نمونه اول ماهواره پارس ۱ در مدار قرار گرفته و امروز تست‌های آن در حال انجام است.

سالاریه گفت: اصلاحاتی برای ماهواره پارس ۱ نیاز است که این اصلاحات را به نمونه دوم پارس ۱ اعمال خواهیم کرد و این ماهواره در مسیر پرتاب قرار می‌گیرد.

قول ۲ پرتاب ماهواره تحقیقاتی و بلوک انتقال مداری تا مردادماه ۱۴۰۳

دکتر حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران در ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳ در حاشیه گردهمایی فعالان بخش خصوصی فضایی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو پرتاب فضایی در آینده نزدیک انجام خواهد شد که پرتاب اول حامل یک نمونه ماهواره تحقیقاتی خواهد بود و پرتاب دوم بلوک انتقال مداری را حمل خواهد کرد و تست مداری آن در این پرتاب انجام می‌شود. این پرتاب‌ها طی دو ماه آینده انجام خواهند شد.

این اظهارات در حالی است که تاکنون هیچ کدام از این ۲ پرتاب انجام نشده است!

عیسی زارع‌پور؛ وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در ۲ مرداد سال جاری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، گزارشی از اقدامات و دستاورد‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد.

وی گفت: احتمالاً در مردادماه سیزدهمین پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم را خواهیم داشت که یک رکورد محسوب می‌شود و یکی از عملیات‌های پیچیده فضایی خواهد بود.

زارع‌پور به جزئیات بیشتری از این پرتاب اشاره نکرد.

برنامه‌های فضایی ایران در سال ۱۴۰۳ نشان از اراده و تلاش جدی برای توسعه این حوزه است و با وجود چالش‌های موجود پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. با ادامه این روند و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، می‌توان انتظار داشت که ایران در آینده‌ای نزدیک به یکی از بازیگران اصلی عرصه فضایی تبدیل شود.

صنعت فضایی کشور در دولت سیزدهم شتاب فراوانی گرفت و در حالی که قرار بود سیزدهمین پرتاب انجام شود با شهادت آیت الله رئیسی این روند برای مدت کوتاهی متوقف شد، اما انتظار می‌رود با توجه به آماده بودن ماهواره‌های مختلف آماده پرتاب، به زودی شاهد نخستین پرتاب فضایی در دولت چهاردهم باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین