کد خبر: ۹۳۵۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

ساخت تونل ملل در شیراز، آری یا خیر؟

شروع عملیات ساخت تونل ملل در شیراز که سالیان گذشته به دلیل آنچه نداشتن توجیهات فنی، مطالعاتی نامیده شد و همچنین اعتراض فعالان حوزه شهری از دستور کار خارج شده بود طی هفته‌های اخیر دوباره مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته و ساخت آن را شروع کردند که این مساله با حاشیه‌هایی مواجه شده است.
ساخت تونل ملل در شیراز، آری یا خیر؟
آفتاب‌‌نیوز :

عملیات اجرایی ساخت تونل ملل در شیراز که طی هفته‌های اخیر آغاز شده تا با ایجاد این پروژه ارتباطی بتوان تا حدودی ترافیک شهر را به خارج از شهر و به کمربندی شمالی این کلانشهر منتقل کرد.

بنابر نظر کارشناسان امر این طرح عمرانی شهری مربوط به مصوبات شورای اسلامی چهارم است که به دلیل نداشتن توجیهات لازم فنی و مطالعاتی و اعتراض فعالین حوزه شهری در همان زمان کنار گذاشته و از دستور کار خارج شد، اما مدیریت شهری کنونی شیراز ترجیح داده این پروژه را دوباره اجرایی کند.

عضو پیشین و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر پنجم شیراز در اظهار نظری در شبکه‌های مجازی در این باره گفت: تونل ملل یک فاجعه ترافیکی با اثر مخرب زیست محیطی است.

نواب قائدی در واکنش به کلنگ زنی پروژه تونل ملل نوشت: روز پانزدهم شهریور ۱۴۰۳، شهرداری شیراز پروژه‌ای به نام تونل ملل را با هدف اتصال بلوار ایمان، میدان قصردشت به کمربندی اکبرآباد کلنگ‌زنی کرده است، در حالی که هیچ‌یک از اسناد بالادستی، همچون طرح جامع حمل و نقل، چنین طرحی را پیشنهاد و تأیید نکرده‌اند.

این تغییر، حجم ترافیک فعلی خیابان وکلا و ایمان جنوبی را که در حال حاضر اشباع است، افزایش خواهد داد و به دنبال آن صف‌های طولانی روزانه، راه‌بندان و افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشتوی ادامه داد: همان‌طور که مشخص است، نقش کمربندی انتقال ترافیک عبوری و جلوگیری از ورود آن به معابر شهری است و در صورت احداث تونل ملل و اتصال آن به کمربندی، با توجه به کوتاه شدن مسیر عمده ترافیک عبوری، این مسیر را به جای کمربندی شمال غرب (اکبرآباد_صنایع) انتخاب خواهند کرد و این تغییر، حجم ترافیک فعلی خیابان وکلا و ایمان جنوبی را که در حال حاضر اشباع است، افزایش خواهد داد و به دنبال آن صف‌های طولانی روزانه، راه‌بندان و افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در صورتی که مسیر موازی این تونل از طریق اتصال بزرگراه شهید سلیمانی (کوهسار) از طریق تقاطع جوادیه به کمربندی اکبرآباد وجود دارد، بنابراین، احداث این تونل علاوه بر هدررفت سرمایه‌های شهر، معضلات زیست محیطی و تخریب باغ‌ها به دلیل تعریض خیابان وکلا را به دنبال خواهد داشت.

پاسخ شهردار به حواشی تونل ملل

شهردار شیراز با اشاره به حواشی پروژه تونل ملل در فضای مجازی به خبرنگاران گفت: ساخت این تونل منجر به افزایش ترافیک در محور قصردشت و همت شمالی نخواهد شد، بلکه مسیر تونل ملل برعکس بوده و یک مسیر خروجی یک‌طرفه است که با اجرای آن ترافیک از سمت همت شمالی و قصردشت به کمربندی اکبرآباد هدایت می‌شود.

محمدحسن اسدی افزود: در فضای مجازی یکی از کارشناسان نوشته بود تونل ملل باعث ترافیک زیادی روی میدان قصردشت و همت شمالی می‌شود در حالی که مسیر تونل ملل خروجی یکطرفه است و برعکس باعث کاهش ترافیک خواهد شد و ترافیک را به سمت کمربندی اکبرآباد هدایت می‌کند. طول این بزرگراه بیش از ۹ کیلومتر است و امیدواریم تقاطع جام جم هم در یک بازه چندماهه افتتاح شود.

رئیس شورای شهر شیراز نیز در این باره گفت: در خصوص تونل ملل کارشناس‌ها نظر خود را اعلام کرده‌اند و قطعا بخشی‌های مهمی از ترافیک شهر با ایجاد این تونل کاهش پیدا می‌کند.

سید ابراهیم حسینی با اشاره به بزرگراه آیت الله حائری شیرازی (کوهسار مهدی) افزود: افتتاح بخش ۵۰ درصدی این پروژه رضایتمندی خوبی را به دنبال داشت و تکمیل آن اثرگذاری زیادی را به دنبال دارد.  در خصوص زمان بهره برداری کامل از پروژه باید هفتگی از آن بازدید به عمل آید تا روند اتمام پروژه با تاخیر مواجه نشود چرا که کار حیثیتی شده است و باید اول آبان ۱۴۰۳ پروژه تکمیل و آماده بهره برداری باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین