کد خبر: ۹۳۵۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
آیت‌الله عباسعلی روحانی:

چقدر به اسم دین در ذهن مردم شایعات بی‌اساس تزریق می‌کنند؟

«داریم فقهایی که فتاوای نو و گره‌گشا دارند، اما جرأت گفتنش را ندارند و می‌ترسند. مرحوم آیت‌الله صانعی جرأت اظهار فتاوایی که حق تشخیص می‌داد را داشت و اظهار کرد. نمی‌خواهم بگویم منحصر به ایشان بود؛ استادش حضرت امام هم دیدید در اواخر فتاوایی را مثلاً درباره شطرنج گفتند که سروصدای بعضی شاگردان ایشان درآمد.»
چقدر به اسم دین در ذهن مردم شایعات بی‌اساس تزریق می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

آیت‌الله عباسعلی روحانی طی سخنانی در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی یوسف صانعی، گفت: «خرافات، دروغ‌ها و فرهنگ‌سازی‌های غلط در اطراف ما پر شده است. نمی‌خواهد راه دور بروید؛ همین صداوسیمای خودمان را ببینید. چقدر از افراد کم‌مایه و یا بی‌مایه به همین صداوسیما می‌آورند و چقدر به اسم دین در ذهن و فکر و فرهنگ مردم دروغ، خرافه و شایعات بی‌اساس تزریق می‌کنند؟»

او تاکید کرد: «فقه آیت‌الله صانعی جواهری اما پویا و به‌روز و دنبال گره‌گشایی از مشکلات جامعه و مردم است. یعنی شیوه‌هایی که بتواند از دریای قرآن و روایات اهل بیت (ع) استنباط احکام الهی کند، کار سختی است. یکی از نقاط مهمی که از استادش امام خمینی (س) گرفت، تأثیر زمان و مکان در استنباط است.

به خوبی این شاگرد امام به فلسفه تأثیر زمان و مکان در استنباط آگاهی پیدا کرد. بسیاری دیگر از شاگردان امام عمق مطلب امام را نفهمیدند. اما آیت‌الله صانعی به خوبی این را درک کرد و به میدان آمد. بخش دیگر این مسئله «شجاعت گفتن» بود. داریم فقهایی که فتاوای نو و گره‌گشا دارند اما جرأت گفتنش را ندارند و می‌ترسند.

مرحوم آیت‌الله صانعی جرأت اظهار فتاوایی که حق تشخیص می‌داد را داشت و اظهار کرد. نمی‌خواهم بگویم منحصر به ایشان بود؛ استادش حضرت امام هم دیدید در اواخر فتاوایی را مثلاً درباره شطرنج گفتند که سروصدای بعضی شاگردان ایشان درآمد. »

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین