کد خبر: ۹۳۵۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

ماجرای واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی چیست؟

محمدرضا عارف در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، گفت: آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم و این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا می دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می کنیم».
ماجرای واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سوم دی ماه سال ۱۳۸۲ محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رئیس جمهوری مصوبه هیأت وزیران را با این شرح ابلاغ کرد که «بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های دادگستری و مسکن و شهرسازی، زندان اوین برای گسترش دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی به دانشگاه‌های مذکور واگذار می‌شود.

در مورد جزئیات این مصوبه نیز در نامه عارف آمده بود که «ارزش روز زمین و ساختمان‌های زندان اوین توسط کارشناسان ارزیابی می‌شود و برابر آن وزارت‌مسکن و شهرسازی ده دستگاه بازداشتگاه در مناطق مختلف شهری تهران ساخته و به سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور واگذار می‌نماید. اعتبار مورد نیاز جهت خرید زمین و ساخت بازداشتگاه‌ها از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برآورد می‌شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به تأمین آن‌ها در بودجه سالانه (حداکثر ۵ سال) اقدام خواهد کرد.

همچنین تأکید شده که «اگر ارزش زمین و ساختمان‌های زندان اوین از هزینه زمین و ساخت بازداشتگاه‌ها بیشتر باشد، تفاوت ارزش در سایر طرح‌هایی که سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور معین می‌کند، به ویژه برای‌ایجاد مهارت و اشتغال زندانیان هزینه خواهد شد. حداکثر تا پایان سال ۱۳۸۳ محل و ارزش زمین و برآورد ساختمان ده دستگاه بازداشتگاه شهری در تهران تعیین خواهد شد. متناسب با پیشرفت تأمین زمین و ساخت ساختمان بازداشتگاهها، زمین و ساختما زندان اوین به‌دانشگاه‌های مذکور واگذار خواهد شد.

۱۴ دی ماه همان سال هادی ندیمی، رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی چگونگی واگذاری زندان اوین به دانشگاه شهید بهشتی و مراحل آن گفت: قرار بر این است که دولت بودجه لازم را معادل ظرفیت زندان اوین برای ساخت بازداشتگاه‌های جدید در اختیار وزارت مسکن قرار دهد و این وزارتخانه هم در یک طرح دوساله ضربتی، آن‌ها را بسازد. بعد از مصوبه نهایی هیأت دولت، کمیته کارشناسی دانشگاه برای بازدید و ارزیابی فضا به زندان اوین خواهد رفت، تعدادی از فضا‌هایی که موجود است با تعمیر و تغییر قابل استفاده است و فضا‌هایی هم وجود دارند که نیاز به تغییرات اساسی و جایگزینی نوین دارند.

حالا امروز پس از گذشت قریب ۲۱ سال از تصویب این مصوبه، محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس و روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بار دیگر این مسأله را مطرح کرد و محمدرضا عارف که این مصوبه در زمان معاون اولی او در دولت اصلاحات ابلاغ شده بود، در پاسخ به این درخواست گفت: «در نشستی که در دانشگاه در دوره قبل داشتیم این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب مان معروف‌ترین و مخوف‌ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود. آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیاء کنیم و این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم».

باید دید که آیا دولت وفاق ملی اراده لازم برای اجرای این مصوبه را دارد و قوه قضائیه همکاری لازم در این زمینه را دارد یا خیر؟!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین