کد خبر: ۹۳۵۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳

مردم برای نجات سرمایه خود ناچار به ثبت نام خودرو می‌شوند!

یک اقتصاددان درباره راهکار خنثی کردن اثر منفی ورود نقدینگی ثبت نام کنندگان خودرو در بازار گفت: ما باید انتظارات تورمی را کاهش دهیم، همان اتفاقی که در دولت اول روحانی اتفاق افتاد. تورم با ورد و جادو تک رقمی نمی‌شود.
مردم برای نجات سرمایه خود ناچار به ثبت نام خودرو می‌شوند!
آفتاب‌‌نیوز :

نزدیک ۳ میلیون نفر در ثبت نام خودروسازان نزدیک ۲۵۰ میلیون تومان پول واریز کردند. این رقم چیزی در حدود ۶۰۰ همت محاسبه می‌شود، رقمی که پس از پایان ثبت نام ها، به هر بازاری ورود کند آن بازار را دچار تنش جدی می‌کند. از میان تمامی کسانیکه خودرو ثبت نام کرده اند تنها ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار نفر خودرو دریافت کرده اند که این رقم یعنی ۲ میلیون و نهصد هزار نفر در حال حاضر آماده ورود به بازار‌های دیگر هستند.

مهدی پازوکی، اقتصاددان، درباره جمع شدن نقدینگی وسیع در حساب خودروساز‌ها گفت: تعداد چند میلیون نفری که برای خودرو شرکت کردند تقاضا واقعی نداشتند. ما یک تقاضا واقعی داریم یک تقاضا برای سفته بازی؛ به دلیل حجم بالا نقدینگی در اقتصاد ایران، مردم به خاطر اینکه ارزش دارایی‌شان را در مقابل تورم حفظ کنند، تقاضای سفته بازی افزایش پیدا می‌کند. مردم در حال بیمه کردن خود در مقابل تورم هستند. در مسکن هم این مسأله وجود دارد. کسانیکه چندین خانه دارند، درحال حفظ ارزش پول خود هستند. ما باید ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم. وقتی ما بتوانیم تورم را کنترل کنیم و به تک رقم برسیم، اقتصاد به ثبات رسیده است. دستاورد‌های بشری نشان می‌دهد که تورم تک رقمی امکان‌پذیر است.

او افزود: در دنیا تنها ۵ کشور تورم بالای ۴۰ درصد دارند که ایران یکی از آن هاست. چرا در مالزی تورم یک رقمی است؟ چرا در انگلستان حتی در کرونا نرخ تورم ۱۱ درصد بود؟ طبق آخرین گزارش تورم بانک انگلستان، به ۵.۴ رسیده‌اند. 

وی درباره مسیر نادرست نقدینگی در کشور بیان کرد: یکی از دلایل رشد نقدینگی، افزایش مخارج دولت است. دولت در ایران، گران اداره می‌شود. این اتفاق به کسری بودجه منتهی می‌شود. کسری بودجه یعنی بانک مرکزی پول بدون پشتوانه چاپ می‌کند. اگر سیاست‌های علمی در مقابله با تورم پیش گرفته شود و قوانین بین‌المللی هم پذیرفته شود، ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد پایین می‌آید. نقدینگی در ایران به جای اینکه به سمت سرمایه‌گذاری برود، وارد فعالیت‌های دلالی و واسطه‌گری می‌شود. 

پازوکی درباره راهکار خنثی کردن اثر منفی ورود نقدینگی ثبت نام کنندگان خودرو در بازار گفت: ما باید انتظارات تورمی را کاهش دهیم، همان اتفاقی که در دولت اول روحانی اتفاق افتاد. تورم با ورد و جادو تک رقمی نمی‌شود، همین که مردم خبر مثبت سیاست خارجی بشنوند، انتظارات تورمی کاهش می‌یابد. ۵۰ درصد علت کاهش تورم در دولت اول روحانی، به دلیل اخبار برجام بود. آقای پزشکیان باید بداند که مردم باید امید اقتصادی بگیرند تا سرمایه‌هایشان را به سمت بازار‌های غیرمولد کوچ ندهند و باعث چالش در آن بازار‌ها شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین