بهمن ماه سال ۱۴۰۲ موضوع واردات خودرو با شرایط ویژه به جانبازان مطرح شد و نخستین مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی برای جانبازان، از تاریخ ۰۴/۱۱/۱۴۰۲ آغاز و طی چند مرحله ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان در سه گروه مختلف شامل گروه ۵۰ تا ۶۹ درصد، گروه ۷۰ درصد معمولی و همچنین گروه ۷۰ درصد امکانپذیر شد
در لیست خودروهای وارداتی، برای جانبازان ۵۰ درصد سقف قیمتی ۲۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد عادی سقف قیمتی ۳۰ هزار یوروی و همچنین خودروهای وارداتی برای جانبازان ۷۰ درصد سقف قیمتی ۳۵ هزار یورویی در نظر گرفته شد.
در اطلاعیهها اعلام شده جانبازان میتوانند گزینه واردات شخصی را انتخاب یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند. البته اگر جانبازان به صورت شخصی اقدام به واردات کنند برای انتخاب شرکت و ثبتنام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند. البته که روند شرکتها در سامانه ثبتنام هم متفاوت است.
علاوه بر این گزینهای هم در لیست ثبتنام وجود دارد که با پرداخت مبلغ توافقی به شرکتهای واردکننده توسط متقاضی میتوان واردات خودرو را انجام داد.
در حال حاضر امروز ۲۵ شهریورماه مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی به اتمام میرسد و متقاضیان باید برای مرحله بعدی ثبت نام یا تحویل خودروها منتظر باشند، اما سوال مهم اینجاست امتیاز واردات خودرو به جانبازان تا چه میزان به نفع آنها است و آیا اصلاً عایدی برای جانبازان خواهد داشت یا نه!
در سایت ثبتنام مدلهای مختلفی برای انتخاب جانبازان اعلام شده، اما هنوز خبری از تحویل خودرو به ثبت نامیهای قبلی نیست و به نوعی هیچ مسئولی اعلام نکرده چه تعداد خودرو برای جانبازان وارد شده و اصلاً ارز لازم به واردات این خودروها تأمین شده است یا خیر!
جانبازان مشمول ثبت نام خودروهای وارداتی میگویند: طی چندین مرحله، اطلاعیههای بنیاد شهید و وزارت صمت مقرر شد مراحل ثبتنام و ثبت سفارش خودرو توسط جانبازان و در دو شکل واردات شخصی (توسط جانباز یا نماینده قانونی او) و شرکتی (توسط شرکتهای واردکننده) انجام پذیرد، اما متأسفانه نه تنها خودرویی تحویل داده نشده بلکه جانبازان را با حجم زیادی از مشکلات روبه رو ساخته اند. از یک طرف جانبازا توانایی تأمین هزینه خودروها را ندارد و از طرف دیگر با شرکتها و دلالهایی روبه رو هستند که میخواهند با هزینهای ناچیز حواله خودروهای ثبت نامی را از آنها بخرند.
امروز دندان دلالهای خودرو تیز شده و سعی میکنند ۳۰ هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشینهایی را که هنوز وجود خارجی ندارد با قیمت ناچیز به آنها بفروشند.
دلالها قیمتهایی ۲ یا ۳ میلیاردی را برای خودروی جانبازان ۷۰ درصد یا ۷۰ درصد ویژه پیشنهاد میدهند و برای جانبازان کمتر از ۷۰ درصد هم قیمت پایینتری پیشنهاد میکنند و چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته میگیرند.
مسئولان بنیاد شهید و وزارت صنعت باید پاسخ دهند جانبازانی که توانایی تأمین هزینههای درمان خود را ندارند چگونه میتوانند خودروهای وارداتی به کشور وارد کنند و چرا باید درگیرکارهای دلال بازی برای فروش حوالهها باشند. آیا دغدغههای معیشتی جانبازان با این تصمیمات غیر کارشناسی تأمین میشود یا فقط امتیازی برای دلال بازی عدهای خاص فراهم شده تا به نام جانباز خودروهای میلیاردی را وارد کشور کرده و سودهای بالایی را کسب کنند.