کد خبر: ۹۳۶۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹

زمان سرمایه گذاری در بازار طلا فرا رسید؟

بازار طلا و سکه، که طی هفته‌های گذشته درجا زده و با نوسانات کوچک کاهشی و افزایشی همراه شده بود، با شکست رکورد تاریخی اونس جهانی طلا و تاچ منطقه ۲۶۰۰ دلاری جهش چشمگیری داشت. به نظر می‌رسد با تداوم وضعیت فعلی قیمت‌ها یا در این منطقه باقی خواهند ماند و یا افزایش بیشتری خواهند داشت. قیمت دلار نیز با توجه به سیاست ارزپاشی از سوی بازارساز، در محدوده کانال پایانی کریدور پنجم تثبیت شده است؛ اما باید دید تا پایان سال چه وضعیتی در انتظار بازارهای مالی خواهد بود؟
زمان سرمایه گذاری در بازار طلا فرا رسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا و سکه درحالی‌که طی هفته‌های پیشین با افزایش و کاهش محدود بازگشایی می‌شد، اکنون هم‌زمان با صعود اونس طلای جهانی به مرز ۲۶۰۰ دلار با افزایش چشمگیر همراه شده است. به‌طوری که سکه امامی و سکه بهار آزادی روز گذشته یک کانال بالاتر رفتند و به ترتیب بالای ۴۴ میلیون تومان و ۳۹ میلیون تومان تثبیت شدند.

طلای ۱۸ عیار هم با حمایت اونس جهانی صعودی شد و کانال سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را فتح کرد. این رکوردزنی‌ها در حالی است که پیش‌بینی می‌شود روند فعلی افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار باشد یا حداقل در محدوده فعلی درجا بزند.

با این حال، اما بازار طلا علاوه بر تحرکات اونس جهانی، فاکتور‌هایی نظیر تقاضا، انتخابات آمریکا و سیاست‌های دولت در قبال بازار ارز را هم پیش رو دارد. بر همین اساس، این سوال مطرح می‌شود که سرنوشتی در انتظار بازار طلا و سکه و حتی دلار خواهد بود.

طلای ۱۸ عیار برای منطقه ۳ میلیون و ۸۱۵ هزار تومانی خیز برداشته است

مجتبی دیبا، کارشناس بازار‌های مالی و سرمایه‌ای مطرح کرد: «همان‌طور که هفته گذشته اشاره کرده بودم، منطقه سه میلیون و ۶۶۰ هزار تومان برای طلای ۱۸ عیار منطقه مهمی بود. یک ریزش از آن منطقه تا منطقه سه میلیون و ۵۸۰ هزار تا ۵۹۰ هزار تومان تجربه شد، اما اکنون دوباره شاهد برگشت در این منطقه هستیم.»

وی افزود: «در این سطح نیز نوعی تراکم مشاهده می‌شود که در صورت شکست تثبیت، می‌تواند ما را به سمت سه میلیون و ۸۱۵ هزار تومان نیز ببرد.»

دیبا اظهار کرد: «به هر حال طلا در فضایی قرار دارد که ممکن است ریتم حرکتی برای نزولی شدن و رسیدن به منطقه تکمیل خرید (منطقه سه میلیون و ۵۴۰ هزار تومان) فراهم نشود. اما زوایای حرکتی اونس جهانی هم می‌تواند به آن ضریب دهد، البته ضریب آن نسبت به دلار کمتر است.»

سکه امامی هدف ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را دنبال می‌کند

دیبا درباره قیمت سکه نیز عنوان کرد: «قبلاً درباره سکه گفته بودم که اگر بتواند زیر ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گیرد، می‌توانیم انتظار ریزش را داشته باشیم که خبر خوبی بود. ولی در همین منطقه با تراکم مواجه شد و این خبر بدی برای ریتم حرکتی است. این موضوع می‌تواند انتظار را تا ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم افزایش دهد. به‌ویژه اینکه به راحتی موفق شد سد ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را بشکند.»

وی درباره فضای حرکتی بازار ادامه داد: «باید دید که فضای حرکتی بازار با این منطقه چه می‌کند؛ اما این تراکم خبر خوبی نبود. تراکم به معنی این است که قیمت مدت‌ها در یک منطقه جمع می‌شود و از آن منطقه دور نمی‌شود. دور شدن از این منطقه خبر بهتری برای کسانی است که قصد داشتند خریدشان را تکمیل کنند.»

متغیری که بتواند مسیر بازار ارز را تغییر دهد، وجود ندارد

این کارشناس بازار‌های مالی در خصوص قیمت دلار نیز اظهار کرد: «دلار کماکان در فضایی بین کانال هفتم کریدور پنجم تا نهایتاً کف کریدور ششم گرفتار است و اِلمان و متغیر جدیدی که بتواند بازار را تغییر بدهد وجود ندارد. بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان این حوزه نیز عنوان می‌کنند می‌توانیم تا زمان انتخابات ایالات متحده، در همین محدوده‌ها شاهد حرکت‌هایی باشیم و بعضاً عنوان می‌شود که فرصت‌های خرید نیز در حال فراهم شدن است.»

دیبا ادامه داد: «نکته دیگری که این روز‌ها اهمیت زیادی دارد، افت قیمت نفت است که می‌تواند روی تراز تجاری و در نهایت روی قیمت دلار و تورم تأثیرگذار باشد که باید در این روز‌ها بیشتر به آن وزن داد. به‌هرحال ما کشوری هستیم که صادراتمان کامودیتی محور است و قیمت‌های جهانی نقت تأثیرات بسیار مهمی برای ما دارد. ما در حوزه نفتی در شرایطی قرار داریم و سطوحی مشاهده می‌شود که مدت‌ها در این محدوده دیده نشده بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین