کد خبر: ۹۳۶۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

پنج ثانیه سکوت می‌تواند مشاجره زوجین را پایان دهد!

طبق یک مطالعه، زوج‌هایی که با هم مشاجره می‌کنند یک نفر از آن‌ها باید پنج ثانیه سکوت اختیار کنند تا از رسیدن به نقطه جوش مشاجره جلوگیری شود.
پنج ثانیه سکوت می‌تواند مشاجره زوجین را پایان دهد!
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس پژوهشی جدید گفته می‌شود پنج ثانیه سکوت در مدیریت درگیری‌های سطح پایین و جلوگیری از تشدید مشاجره بین زوجین موثر است.

طبق یک مطالعه، زوج‌هایی که با هم مشاجره می‌کنند یک نفر از آن‌ها باید پنج ثانیه سکوت اختیار کنند تا از رسیدن به نقطه جوش مشاجره جلوگیری شود.

مکث در حین بحث می‌تواند به عنوان یک «آتش خاموش کن» عمل کند و از تشدید مشاجره جلوگیری کند، اختلافات را خنثی می‌کند و می‌تواند از دعوای پرهزینه جلوگیری کند.

روانشناسان دانشگاه سنت اندروز آزمایشاتی را با 81 زوج انجام دادند و یافته‌های خود را در مجله Communications Psychology(روانشناسی ارتباط) منتشر کردند.

به گفته آنا مک کوری، از دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب این دانشگاه، تنها پنج ثانیه سکوت یکی از زوجین برای هدایت و کنترل مشاجره کفایت می‌کند و می‌تواند همان تاثیر سکوت‌های طولانی‌تر را داشته باشد.

مک‌کاری که آزمایش‌ها را با استادانش دکتر رابرت می و پروفسور دیوید دونالدسون هدایت می‌کرد، گفت: وادار کردن زوج‌ها به یک استراحت پنج ثانیه‌ای به اندازه یک استراحت 10 یا 15 ثانیه‌ای مؤثر بود، که نشان می‌دهد حتی کوتاه‌ترین مکث‌ها نیز می‌تواند به خنثی کردن مشاجره کمک کند.

او افزود: "این یک روش ساده، رایگان و موثر برای کاهش احساسات منفی در هنگام مشاجره است. ارزان‌تر از زوج‌درمانی است و به راحتی می‌توان آن را در تعاملات روزمره ادغام کرد.»

برای اندازه‌گیری تأثیر وقفه اجباری، این مطالعه با مشارکت زوج‌ها در یک آزمایش رقابتی، تعارض را مهندسی کرد که در این مطالعه آنها می‌توانستند بر سر شریک زندگی خود صدای ناخوشایندی را با صدای بلند و به میزان دلخواه ایجاد کنند. این زوج در 30 دور بازی شرکت کردند که در فواصل زمانی مختلف سکوت‌ها رعایت می‌شد.

هوش مصنوعی پیشرفته و سیستم فراگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل پاسخ‌های احساسی استفاده شد که توسط یک دوربین 360 درجه با صدای داخلی ضبط می‌شد.

مک‌کاری و همکارانش دریافتند که زوج‌ها تمایل دارند با سطح پرخاشگری یکدیگر حتی در سطوح بالا هماوردی داشته باشند. با این حال، اعمال یک وقفه کوتاه این الگوی تلافی جویانه را مختل می‌کرد و منجر به کاهش پرخاشگری کلی می‌شد.

با این حال، این استراتژی محدودیت‌های خود را دارد و برای مدیریت درگیری‌های سطح پایین‌تر، جلوگیری از تشدید آنها به دعواهای جدی‌تر ناشی از برانگیختگی عاطفی منفی و توانایی ضعیف تنظیم احساسات در نظر گرفته شده است.

مک کوری گفت: «این رویکرد برای سناریوهای خشونت خانگی اعمال نمی‌شود. این در مورد مدیریت مشاجرات روزمره است که زوج‌ها دارند و امکان تشدیدشان وجود دارد.»

 این مقاله در 16 آگوست 2024 اصلاح شد. نسخه قبلی این مطالعه در مجله Nature منتشر شده بود و نسخه فعلی نیز در مرکز «روانشناسی ارتباطات» به نشر رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین