کد خبر: ۹۳۶۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲

بیوگرافی کیانوش رستمی پس از مهاجرت

کیانوش رستمی، قهرمان و نایب قهرمان المپیک ریو و لندن، در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۴ برای کشور دیگری وزنه خواهد زد.
بیوگرافی کیانوش رستمی پس از مهاجرت
آفتاب‌‌نیوز :

کیانوش رستمی، قهرمان و نایب قهرمان المپیک ریو و لندن، در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۴ برای کشور دیگری وزنه خواهد زد.

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۴ بحرین از ۱۶ آذر آغاز می‌شود. طبق لیست فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، کیانوش رستمی در دسته ۹۶ کیلوگرم برای کشور کوزوو وزنه خواهد زد.

رستمی سال گذشته در رکوردگیری تیم ملی شرکت نکرد و در ترکیب تیم اعزامی به قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان قرار نگرفت، از این رو المپیک ۲۰۲۴ پاریس را هم از دست داد و پس از آن وارد چالش با فدراسیون شد.

این ورزشکار کشورمان موفق به کسب نشان طلای مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ و عنوان نایب قهرمانی مسابقات المپیک لندن ۲۰۱۲ شده‌است. رستمی همچنین عنوان قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ را در کارنامه دارد.

بیوگرافی کیانوش رستمی

کیانوش رستمی متولد ۱ مرداد ۱۳۷۰ در اسلام آباد غرب استان کرمانشاه، عضو سابق تیم ملی وزنه برداری ایران است. او دارنده یک مدال طلا و یک نقره المپیک (به ترتیب از المپیک ۲۰۱۶ ریو و المپیک ۲۰۱۲ لندن) و رکورددار مجموع جهانی و المپیک در دسته ۸۵ کیلوگرم مردان است.

تحصیلات

کیانوش رستمی در مقطع دبیرستان وارد رشته کامپیوتر شد و در همان رشته دیپلم خود را گرفت، اما پس از آن تصمیم گرفت که در دانشگاه حسابداری بخواند و مدتی نیز به عنوان دانشجو رشته حسابداری در دانشگاه سما کرمانشاه به تحصیل پرداخت.

او پس از مدتی منصرف شد و با وارد شدن به دنیای ورزش و وزنه‌برداری و کسب افتخارات فراوان در ورزش در مقطع لیسانس رشته تربیت بدنی در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه تحصیل داد و لیسانس تربیت بدنی گرفت.

فعالیت‌های ورزشی قبل از وزنه‌برداری

او از همان دوران نوجوانی در رشته‌های ورزشی مانند شنا، واترپلو، ژیمناستیک و کاراته فعالیت داشت و در ژیمناستیک در سطح استانی به مقام قهرمانی رسید، اما آنچه باعث شد به رشته وزنه‌برداری روی آورد حضور و تشویق برادر بزرگترش بود.

اولین مسابقه رسمی کیانوش رستمی

کیانوش رستمی در خصوص نخستین مسابقه وزنه‌برداری که شرکت کرده‌است می‌گوید:

«۱۱ ساله بودم که در مسابقات استانی وزنه‌برداری در کرمانشاه شرکت کردم و توانستم در دو ضرب با حدود ۵۰ کیلوگرم مقام سوم را کسب کنم و از همان‌جا بود که به وزنه‌برداری علاقه‌مند شدم.»

المپیک ریو ۲۰۱۶

رستمی در دومین دوره حضور خود در مسابقات المپیک توانست در مسابقات وزنه برداری وزن ۸۵ کیلوگرم المپیک ریو، ضمن کسب مدال طلا، هم رکورد مجموع المپیک را بشکند و هم برای دومین بار رکورد مجموع جهانی را از آن خود کند.

او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در دسته ۸۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا و جابجایی رکورد به میزان ۳۹۶ کیلوگرم مجموع المپیک شد؛ بنابراین رستمی برای دومین دوره پیاپی اولین ورزشکار ایران در المپیک بود که اولین مدال کاروان ورزشی ایران را به دست آورد.

او در این دوره از رقابت‌ها در نظرسنجی برای انتخاب برترین وزنه‌برداران مرد و زن با کسب نزدیک به ۲۰ هزار رأی به عنوان برترین ورزشکار مرد سال معرفی شد. 

مسابقات جهانی قزاقستان

رستمی در حالی کار خود را در مسابقات جهانی قزاقستان آغاز کرد که تمام نگاه‌ها به او بود تا بالاخره ایران نیز در این رقابت‌ها صاحب مدال شود.

در گروه A دسته ۸۵ کیلوگرم ۱۰ وزنه بردار حضور داشتند که رقابت اصلی میان کیانوش رستمی، آپتی آیوکادوف و آرتیم اوکولوف از روسیه، ایوان مارکوف از بلغارستان، اندری ریباکو از بلاروس بود.

رستمی در پایان با ثبت رکورد ۱۷۸ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۱۳ کیلوگرم در دوضرب و ۳۹۱ کیلوگرم در مجموع مدال طلا جهان را برگردن آویخت.

او در یک ضرب مدال نقره کسب کرد و در دوضرب مدال طلا را بدست آورد.

شکستن رکورد جهان توسط کیانوش رستمی

کیانوش رستمی در مسابقات بین المللی وزنه برداری جام فجر در حرکت ۲ضرب وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را مهار کرد تا ضمن شکست رکورد این حرکت، به حد نصابی جدید از رکورد مجموع دست پیدا کند.

سابقه حضور رستمی در مسابقات بین المللی
 
۲۰۱۶:المپیک (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۶:رقابت‌های جام فجر (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۵:قهرمانی جهان (مدال نقره) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۴:باشگاه‌های آسیا (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۴:قهرمانی جهان (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۴:بازی‌های آسیایی (مدال نقره) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۲:المپیک (مدال برنز) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۲:قهرمانی آسیا (مدال نقره) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۱:قهرمانی جهان (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۱:جوانان جهان (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۱:قهرمانی آسیا (مدال نقره) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۰:بازی‌های آسیایی (مقام ششم) در دسته ۸۵ کیلوگرم

۲۰۱۰:قهرمانی جهان (مقام چهارم) در دسته ۷۷ کیلوگرم

 ۲۰۱۰:جوانان جهان (مدال طلا) در دسته ۸۵ کیلوگرم

منبع: روزیاتو

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین