کد خبر: ۹۳۶۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

ویژگی‌های کیف و کوله پشتی مناسب برای دانش‌آموزان

وزن کیف مدرسه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت جسمی دانش‌آموزان است. حمل مداوم کیف سنگین می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. درد شانه، گردن، کمر و زانوها از جمله عوارض رایج حمل کیف سنگین است.
ویژگی‌های کیف و کوله پشتی مناسب برای دانش‌آموزان
آفتاب‌‌نیوز :

باز بوی ماه مهر، ماه مدرسه آمد و تکاپوی والدینی که حداکثر تلاش خود را می‌کنند تا بهترین وسایل مورد نیاز را در حد توانشان برای کودک خود تهیه کنند. یکی از این وسایل، خرید کیف یا کوله پشتی مناسب برای دانش آموز است، هر چند که عواملی چون شکل ظاهری، رنگ و قیمت کیف مهم هستند، اما باید اولویت استاندارد بودن آن باشد، چرا که انتخاب کیف یا کوله پشتی مناسب برای دانش‌آموزان، تأثیر مستقیمی بر سلامتی و راحتی آن‌ها در طول سال تحصیلی دارد. در این خصوص با آقای علی بسطامی دکترای مدیریت ورزشی و مدرس دانشگاه به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا برای نخستین سوال بفرمائید که والدین در هنگام خرید کیف یا کوله پشتی برای فرزند خود باید به چه مواردی اهمیت بیشتری بدهند؟

ابعاد و اندازه یکی از ویژگی های مهمی است که والدین باید به آن توجه کنند. کیف نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. کیف خیلی بزرگ باعث فشار بر ستون فقرات می‌شود و کیف خیلی کوچک نیز ممکن است برای جا دادن تمام وسایل کافی نباشد. همچنین برای پشتیبانی کمر، کوله پشتی یا کیف باید دارای کمربند باشد تا وزن آن به طور مساوی روی بدن توزیع شود و از فشار بر کمر جلوگیری کند. مورد دیگری که در موقوله ابعاد می توان به آن اشاره کرد این است که بندهای شانه باید قابل تنظیم باشند تا دانش‌آموز بتواند آن‌ها را متناسب با قد و جثه خود تنظیم کند.

ویژگی دوم جنس و دوام کیف و کوله پشتی است، کیف یا کوله پشتی باید از جنس مقاوم و بادوام ساخته شده باشد تا در برابر سایش و پارگی مقاوم باشد. همچنین وجود روکش ضد آب برای محافظت از وسایل در برابر بارندگی و رطوبت بسیار مفید است.

طراحی و ارگونومی ویژگی دیگری است که باید به آن اشاره کرد. کوله پشتی باید دارای پشتی نرم و دارای قالب آناتومیکی باشد تا از کمر و شانه دانش‌آموز محافظت کند. بندهای شانه پهن و نرم باشند، چون باعث کاهش فشار بر شانه‌ها می‌شوند. وجود جیب‌ها و محفظه‌های مختلف برای قرار دادن کتاب‌ها، دفترها، لوازم التحریر و سایر وسایل شخصی، کمک می‌کند تا وسایل به خوبی سازماندهی شوند و پیدا کردن آن‌ها آسان‌تر باشد.

وزن خالی کیف نیز ویژگی مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. وزن خالی کیف باید تا حد ممکن سبک باشد تا به وزن کلی بار اضافه نکند. وزن کیف یا کوله پشتی باید ۱۰ درصد وزن بدن باشد، مثلا اگر وزن بدن دانش آموز ۳۰ کیلوگرم باشد، وزن کوله پشتی باید حداکثر ۳ کیلو گرم باشد.

همچنین وجود نوارهای بازتابنده در قسمت‌های مختلف کیف، ایمنی دانش‌آموز را در هنگام عبور از خیابان و در شرایط کم نور افزایش می‌دهد. انتخاب طرح و رنگی که مورد علاقه دانش‌آموز باشد، نیز می‌تواند انگیزه او را برای استفاده از کیف افزایش دهد. والدین باید در هنگام خرید کیف، نظر دانش‌آموز را نیز جویا شوند تا کیفی را انتخاب کنند که او از آن خوشش بیاید و با میل و رغبت از آن استفاده کند. بررسی کیفیت دوخت نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. دوخت‌های کیف باید محکم و با کیفیت باشند تا از دوام کیف اطمینان حاصل شود. همچنین بهتر است کیفی را انتخاب کنید که دارای استانداردهای ایمنی مورد تایید باشد. بنابراین با رعایت این نکات، می‌توانید کیفی را انتخاب کنید که هم از نظر سلامتی و هم از نظر کارایی برای دانش‌آموز مناسب باشد.
 

یکی از مواردی که ویزگی هایی که با آن در بالا اشاره شد وزن مناسب کیف یا کوله پشتی برای دانش آموزان است، این عامل چه تاثیری بر روی برای سلامت کودکان دارد؟

وزن کیف مدرسه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت جسمی دانش‌آموزان است. حمل مداوم کیف سنگین می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. درد شانه، گردن، کمر و زانوها از جمله عوارض رایج حمل کیف سنگین است. کیف یا کوله سنگین باعث اختلالات ستون فقرات نیز می شود. انحراف ستون فقرات، قوز کمر و دیسک کمر از جمله مشکلات جدی هستند که در اثر حمل کیف سنگین ایجاد می‌شوند. دردهای ناشی از حمل کیف سنگین می‌تواند تمرکز دانش‌آموز را کاهش داده و بر عملکرد تحصیلی او نیز تاثیر منفی بگذارد.

چه عواملی بر وزن کیف مدرسه تأثیر می‌گذارند؟

تعداد کتاب‌ها و دفترهایی که دانش‌آموز باید هر روز به مدرسه ببرد، یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده وزن کیف است. نوع مواد درسی عامل دیگری است که باید به آن اشاره کرد. برخی از مواد درسی مانند کتاب‌های کمک‌آموزشی و جزوات اضافی می‌توانند وزن کیف را افزایش دهند. همچنین لوازم التحریر، خوراکی‌ها و سایر وسایل شخصی نیز به وزن کیف اضافه می‌کنند.

برای کاهش وزن کیف مدرسه، چه راهکارهایی وجود دارد؟

اگر مدرسه دارای کمد است، دانش‌آموز می‌تواند بخشی از کتاب‌ها و دفترهای خود را در کمد مدرسه نگه دارد و فقط وسایل ضروری را هر روز به خانه ببرد. استفاده از کتاب‌های الکترونیکی نیز راهکار دیگری است که می توان به آن اشاره کرد، چرا که استفاده از تبلت و کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند به کاهش وزن کیف کمک کند. همچنین والدین می‌توانند با معلم و مسئولین مدرسه هماهنگ کنند تا تعداد کتاب‌ها و دفترهایی که دانش‌آموز باید هر روز حمل کند، کاهش یابد. حمل کیف سنگین می‌تواند عواقب جدی برای سلامت دانش‌آموزان داشته باشد. بنابراین، والدین و معلمان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و با  همکاری یکدیگر، راهکارهایی برای کاهش وزن کیف مدرسه پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین