کد خبر: ۹۳۶۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳

پاسخ خاموش جهان به دومین سوءقصد علیه ترامپ

در حالی که برخی از رهبران جهان بار دیگر به سوءقصد احتمالی جدید علیه دونالد ترامپ واکنش نشان دادند، واکنش رهبران کشورهای دیگر این بار کُند بوده یا اصلا وجود نداشته است.
پاسخ خاموش جهان به دومین سوءقصد علیه ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

تنها ۹ هفته پس از اولین سوءقصد به جان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا، این نوع خشونت که ظاهرا در ایالات متحده ریشه دوانده است، آن هم در آستانه انتخابات نوامبر، تکرار شد.

رهبران کشورهای متحد ایالات متحده، مانند استرالیا، کانادا، ایتالیا، آلمان و فرانسه تا صبح روز دوشنبه این اقدام علیه جان ترامپ را محکوم نکرده بودند.

جزئیات اندکی از حادثه پیش‌آمده در دست است. طبق گزارش‌ها، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یکشنبه در باشگاه خود در وست پالم بیچ فلوریدا مشغول بازی گلف بود که تنش ایجاد شد. یک مرد آمریکایی ۵۸ ساله به نام رایان وسلی روث که مسلح بوده، بازداشت شده است. با وجود واکنش‌های سرد و خاموش برخی از رهبران جهان، برخی دیگر به دنبال محکوم کردن این خشونت سیاسی بودند.

«کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا که هفته گذشته برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در ایالات متحده حضور داشت، در پیامی به خبرنگاران گفت که از این خبر «عمیقاً ناراحت است.» او گفت: «فکر می‌کنم واقعا مهم است که همه ما کاملا واضح بگوییم که خشونت هیچ نقشی در هیچ فرآیند سیاسی ندارد.»

در واکنش به این تحولات، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با تاکید بر نیاز به اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از شخصیت‌های سیاسی در برابر چنین تهدیدهایی، از عدم موفقیت این حمله ابراز شگفتی کرد و از اینکه حال ترامپ خوب است، احساس آرامش کرد. علاوه بر این، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان هم در مورد این وضعیت اظهار نظر کرد و گفت جان ترامپ تا زمانی که او در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست نیابد، در خطر است و برای سلامتی ترامپ دعا کرد.

موضع ترامپ در خصوص کمک غربی‌ها به اوکران همانند وضوع اوربان است. کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که آیا آمریکا در صورت روی کار آمندن ترامپ در ماه نوامبر به این رویه ادامه خواهد داد یا خیر.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها ادعا کرده است که در صورت کسب دومین دوره ریاست‌جمهوری در پاییز امسال، می‌تواند قبل از اینکه در ژانویه ۲۰۲۵ به سمت کاخ سفید برود، به جنگ پایان دهد، اگرچه او از بیان جزئیات نحوه انجام این کار یا حتی توضیح اینکه آیا از پیروزی اوکراین بر روسیه حمایت می‌کند، خودداری کرده است.

اگرچه اف‌بی‌آی هیچ جزئیاتی درباره انگیزه رایال وسلی روث منتشر نکرده است، اما رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی به حمایت ادعایی او از اوکراین اشاره کرده‌اند و برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که او از طریق سازمان بین‌المللی لژیون دفاع اوکراین به جذب نیرو برای تلاش‌های جنگی کی‌یف کمک کرده است.

این در حالیست که اوکراین چنین اتهاماتی را رد می‌کند و گفته است: «شایعاتی که در رسانه‌های خاصی منتشر می‌شود، صحت ندارند.» در همین حال فاکس نیوز دیجیتال هم نتوانست تأیید کند که آیا روث مستقیما در جنگ اوکراین از طریق جنگ یا تلاش برای استخدام درگیر بوده است یا خیر.

لژیون بین‌المللی دفاع ارضی اوکراین، یک واحد نظامی متشکل از داوطلبان خارجی که در نیروهای زمینی اوکراین می‌جنگند در پستی در اینستاگرام روز دوشنبه گفت: «رایان روث شهروند آمریکایی هرگز در اداره اطلاعات لژیون بین‌المللی وزارت دفاع اوکراین خدمت نکرده است و هیچ ارتباطی با این واحد ندارد.»

در همین حال «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هیچ اشاره‌ای به ضارب نکرد اما گفت که از شنیدن اینکه صدمه‌ای به ترامپ وارد نشده، خوشحال است.

او در پستی در پلتفروم ایکس نوشت: «خوب است که مظنون سوءقصد به سرعت دستگیر شد. این اصل ماست؛ حاکمیت قانون در اولویت است و خشونت سیاسی در هیچ کجای جهان جایی ندارد. ما صمیمانه امیدواریم که همه سالم بمانند.»

به نظر نمی‌رسد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به طور علنی در مورد این سوءقصد اظهار نظری نکرده باشد.  اگرچه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز دوشنبه به دنبال این بود که دومین اقدام علیه امنیت ترامپ را با حمایت آشکار مهاجم از اوکراین مرتبط کند.

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره رویدادهای یکشنبه گفت: «این ما نیستیم که باید فکر کنیم، این سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هستند که باید فکر کنند. در هر صورت، بازی با آتش عواقب خود را دارد.»

از سوی دیگر مقامات اوکراینی مدعی شدند که روسیه از خشونت سیاسی به‌عنوان تلاشی برای دامن زدن به «تئوری‌های توطئه» استفاده می‌کند.

«آندری کووالنکو» رئیس مرکز اوکراین برای مقابله با اطلاعات نادرست، گفت که کرملین «از سوء قصد دیگری علیه ترامپ علیه اوکراین در زمینه اطلاعات سوء استفاده می‌کند.»

به گزارش رویترز، وی افزود: «دشمن تعدادی تئوری توطئه درباره "ردپای اوکراینی" ارائه خواهد کرد. البته همه اینها دروغ است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین