کد خبر: ۹۳۶۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶

ماجرای یک بمب نیم تنی در دیار سورنای فارس + فیلم

پیدا شدن سرو کله یک بمب نیم تنی که در اتفاقات تاریخی جنگ گجستان در دهه ۴۰ توسط جنگنده‌های هوابرد ارتش رژیم شاهنشاهی بر سر مردم روستای امیرایوب فارس فرود آمده، سر و صدا به پا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

نام روستای امیر ایوب این روز‌ها به دلیل هویدا شدن یک بمب در این منطقه بر سر زبان‌ها افتاده است، بعد از شروع جنگ گجستان نیرو‌های هوابرد ارتش رژیم شاهنشاهی این منطقه را بمباران کردند که یکی از این بمب با وزن ۵۰۰ کیلوگرم ۲۲ شهریورماه جاری حین کانال کشی گاز از عمق یک متری زمین کشف شد.

به گفته شاهدان عینی این بمب در عمق یک متری زمین حین کنده کاری کانال برای لوله کشی گاز در داخل یکی از منازل روستای امیر ایوب پیدا شده که توسط بیل مکانیکی به کنار کانال مورد نظر منتقل شده است.

برخلاف تصور عموم مردم جامعه، این بمب توسط جنگنده‌های رژیم بعثی عراق و یا سایر کشور‌ها متخاصم آن ایام بر سر هم وطنان بی دفاع رها نشده بلکه توسط جنگنده‌های رژیم پهلوی به سمت خودی شلیک شده است.

جنگ گجستان در پی اعمال قوانین اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر در رژیم سابق (پهلوی دوم) و نارضایتی ساکنان مناطق عشایری در سال ۱۳۴۲ رخ داد.

عبدالله انصاری یکی از ساکنان روستای امیر ایوب در این باره گفت: این بمب ۵۰۰ کیلوگرمی به جا مانده از جنگ گجستان در سال ۱۳۴۲، حین عملیات گاز رسانی در حیاط منزل شخصی ام به این منطقه در عمق یک متری زمین پیدا شده است.

مردم روستای امیر ایوب از طایفه انصاری و لر زبان ساکن شهرستان نوبنیاد رستم استان فارس که چندی پیش به لحاظ تقسیمات کشوری از ممسنی دیگر شهرستان باقدمت تاریخی بالا از این استان منفک شده در غائله گجستان توسط جنگنده‌های ارتش شاهنشاهی از اردیبهشت ماه سال ۴۲ تا تیرماه این سال چندین بار هدف قرار گرفتند.

ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گجستان» عشایر غیور این مناطق راه را بر قشون پهلوی سد کردند و این سرآغاز حماسه‌ای به نام جنگ گجستان شد که سند افتخاری از مبارزات عشایر در این منطقه است.

این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر "آریانا" با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.

ایستادگی مردم منطقه در برابر رژیم شاهنشاهی سند افتخاری است که همچنان پس از گذشت بیش از ۶۰ سال همچنان در تاریخ مبارزات مردم عشایرنشین این منطقه به یادگار مانده است.

حماسه‌ای جاودان که ۳۱ سال بعد از آن، رهبر انقلاب در خرداد ۷۳ و سفر استانی در جمع مردم یاسوج با اشاره به رشادت‌های مردم این دیار و قبیح دانستن جنایات رژیم پهلوی این گونه فرمودند که خاک بر سر رژیمی که هواپیما‌های جنگیش بلند شود که بیاید در روستای محرومی در کشور خودش مردم محروم را بمباران کند.

ماجرای یک بمب نیم تنی در دیار سورنای فارس

فرماندار شهرستان رستم در این باره گفت: بمب پیدا شده حین کانال کشی گاز در روستای امیرایوب این شهرستان برای بررسی و تصمیم جهت خنثی سازی آن در اختیار ارتش قرار گرفته است.

سید مختار امیری افزود: بمب پیدا شده در روستای امیر ایوب مربوط به درگیری سال ۱۳۴۲ تنگ گجستان می‌باشد که رژیم پهلوی برای خلع سلاح عشایر اقدام به بمباران این منطقه عشایرنشین کرده است.

همچنین بخشدار سورنا شهرستان رستم در این ارتباط گفت: روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در هنگام عملیات حفاری جهت گاز رسانی به روستای امیر ایوب یک بمب به جامانده از بمباران سال ۱۳۴۲ در این روستا پیدا شد.

سید ابراهیم حسینی افزود: بلافاصله موضوع از سوی اهالی روستا به بخشداری و فرمانداری اطلاع رسانی شد و سپس از طرف فرماندار شهرستان این مساله به دستگاه‌های مربوطه در مرکز شهرستان و استان فارس اعلام شد.  این بمباران توسط رژیم پهلوی در سال ۴۲ با توجه به نارضایتی که مردم منطقه با رژیم داشتند، صورت گرفت.

حسینی اضافه کرد: به گفته معتمدین و بزرگان منطقه ابتدا جنگ‌های زمینی نیرو‌های نظامی با مردم صورت گرفت که تمامی مردم روستا را از روستا متواری و بعد روستا توسط بمباران هوایی با خاک یکسان شد.

تنگ گجستان که در بخش سورنا پشتکوه شهرستان رستم از توابع استان فارس قرار گرفته در حقیقت محلی بوده که در سال ۱۳۴۲ مردم روستا و عشایر منطقه با تکیه بر روحیه شجاعت و سلحشوری خود در مقابل تصمیم رژیم پهلوی که قصد خلع سلاح عشایر را داشت مقاومت کرده و رژیم را شکست دادند.

رژیم پهلوی برای جبران شکست خود و عملی ساختن طرح اصلاحات ارضی و در واقع خلع و سلاح عشایر اقدام به بمباران این تنگه و مناطق همجوار آن کرد و با سرکوب مخالفان، طرح خود را به سرانجام رساند.

براساس این گزارش شهرستان نوبنیاد رستم که روستای امیرایوب در آن قرار گرفته در سال ۱۳۴۲ جزو منطقه ممسنی بوده و چند سالی است که به عنوان شهرستان جدید مستقل و موجودیت یافته است.

شهرستان رستم در ۱۷۵کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما