کد خبر: ۹۳۶۷۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸

زمان رفع فیلترینگ در هاله‌ای از ابهام

رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود از برخی اقداماتی که برای رفع فیلترینگ قرار است انجام شود اطلاع داد. با این حال هنوز زمان رفع فیلترینگ مشخص نیست.
زمان رفع فیلترینگ در هاله‌ای از ابهام
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از مهمترین موضوعاتی که در زمان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن بسیار مورد بحث بود، رفع محدودیت‌های اینترنت یا همان فیلترینگ است.
همانگونه که انتظار می‌رفت پای موضوع فلیترینگ به اولین نشست خبری رئیس جمهوری کشانده شد و رئیس جمهور در این باره بیان کرد: وزیر ارتباطات در حال تدوین برنامه‌ای است تا بتوانیم به وسیله آن با دیگر دستگاه‌های تصمیم‌گیر در حوزه فضای مجازی گفتگو کنیم تا چارچوب‌های موجود را از بین ببریم. این مسئله اکنون در دستور کار است و جمع بندی آن را در شورای عالی امنیت مجازی مطرح خواهیم کرد و پیگیر اجرایی شدن آن می‌شویم. 

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چه زمانی را برای رفع فیلترینگ برآورد می‌کند گفت: تلاش می‌کنیم که هر چه سریعتر انجام شود.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از کنفرانس خبری رئیس جمهور با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دولت با اولویت بالا مشغول برنامه ریزی برای اصلاح شیوه کنونی مدیریت فضای مجازی و تعامل با همه نهاد‌های مرتبط هست. میثاق دولت وفاق ملی با مردم بر زمین نمانده و پیگیری مجدانه آن در حال انجام است.»

وزیر ارتباطات در حاشیه نشست خبری رئیس جمهور هم گفته بود: وضعیت شبکه دو جنبه متفاوت دارد. جنبه نخست بحث کیفیت خدمات و ارتباطات است که به طور مشخص در حوزه ماموریت وزارت ارتباطات قرار دارد و امیداریم در آینده‌ای نزدیک مردم ارتقای کیفیت را در زندگی خود لمس کنند. هم اکنون تیم ویژه‌ای در بحث آسیب شناسی چالش‌های شبکه و ارتباطات در وزارت ارتباطات مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: جنبه دوم سیاست‌گذاری است که در وزارت ارتباطات انجام نمی‌شود. اما وزارت ارتباطات ساز و کار‌هایی را فراهم آورده که در بتواند کنشگری فعال داشته باشد و در قالب سیاست کلی، مدل‌ها و شیوه‌های جدیدی را به لایه سیاست‌گذاری ارائه دهیم.

چندی پیش هم حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور در نشستی خبری با اشاره به موضوع اینترنت طبقاتی گفته بود: با توجه به اینکه آقای پزشکیان گفتند بحث اینترنت در حال حل شدن است، لذا بحث اینترنت طبقاتی دیگر در میان نخواهد بود. 

حضور ۹۴ درصد کسب و کار‌های ایرانی در اینستاگرام

با تمام گفته‌هایی که انجام شد، اما هنوز زمانی دقیق برای رفع محدودیت‌ها اعلام نشده است. محدودیت‌هایی که هر روزه ضرر زیادی به تجارت الکترونیک ایران وارد می‌کند. آمار‌های دیتاک نشان می‌دهد سه میلیون و ۷۰۰ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فیلتر شده وجود دارد که شامل خرده‌فروشی‌ها هم می‌شود. گردش مالی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ مبلغی بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان (دو میلیارد دلار) بوده است. از این مبلغ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان سهم بازار خرده‌فروشی (فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی) است.

مطابق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران در سال ۱۴۰۱ در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف، اینستاگرام با آمار ۵۵ درصدی بیشترین سهم استفاده در میان واحد‌های تجارت الکترونیکی را داشته است.

در گزارش سال ۱۴۰۱ یکتانت آمده است که طبق بررسی ۹ هزار کسب‌وکار فعال در اصناف و اتحادیه‌های مختلف ۹۴ درصد کسب‌وکار‌ها در اینستاگرام حضور دارند که می‌توان گفت تقریبا همه کسب‌وکار‌های ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین