کد خبر: ۹۳۶۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴

فاز جدید همکاری شرکت هوش مصنوعی اماراتی با مایکروسافت

شرکت هوش مصنوعی جی ۴۲ متعلق به امارات متحده عربی قصد دارد به همراه شرکت مایکروسافت، دو مرکز جدید در ابوظبی افتتاح کند. این شرکت بزرگ آمریکایی همچنین در حال سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری در جی ۴۲ است.
فاز جدید همکاری شرکت هوش مصنوعی اماراتی با مایکروسافت
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت مایکروسافت به همراه شرکت هوش مصنوعی جی ۴۲ که در امارات متحده عربی مستقر است، قصد دارند دو مرکز در شهر ابوظبی افتتاح کنند تا به گفته مقامات این دو شرکت، روی ابتکارات «مسئولانه» مرتبط با هوش مصنوعی کار کنند.

به نوشته رویترز، امارات متحده عربی به کمک شرکت دولتی جی‌۴۲، تلاش دارد به یک بازیگر کلیدی هوش مصنوعی در سراسر جهان تبدیل شود و به شکل سنگین در حال سرمایه‌گذاری در این بخش است تا اقتصاد خود را از نفت دور کند. این تلاش در بحبوحه رقابت فزاینده در منطقه است، چراکه قطر و عربستان سعودی خود را به‌عنوان قطب‌های بالقوه هوش مصنوعی در نظر می‌گیرند. در این میان، واشنگتن نیز نگران است تعمیق روابط میان چین و کشور‌های حوزه خلیج فارس به انتقال فناوری‌های برتر به پکن منجر شود.

این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند این توافق براساس همکاری آن‌ها در ماه آوریل است که طبق آن مایکروسافت به سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلار در این شرکت اماراتی می‌پردازد.

نخستین مرکز به کنار هم آوردن محققان و متخصصان هوش مصنوعی از بخش خصوص خواهد پرداخت تا به توسعه و در اختیار گذاشتن بهترین رویکرد‌ها در زمینه استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی بپردازند. مرکز دیگر بر وظایفی مانند توسعه مدل‌های زبانی بزرگ - برنامه‌های کامپیوتری که از حجم وسیعی از متن و داده برای ایجاد پاسخ به پرسش‌ها استفاده می‌کنند - تمرکز خواهد داشت.

صندوق ثروت ملی ابوظبی به نام «مبادله» و شرکت خصوصی ایالات متحده به نام سیلور لِیک در شرکت جی‌۴۲ سهام دارند. همچنین شیخ طهنون بن زاید آل نهیان که برادر رئیس امارات و مشاور امنیت ملی این کشور است، ریاست جی‌۴۲ را بر عهده دارد.

جی‌۴۲ اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود را در چین واگذار کرده است و در زمان مشارکت مایکروسافت، هر دو شرکت خاطرنشان کردند که این قرارداد با تضمین‌هایی به دولت‌های ایالات متحده و امارات در مورد امنیت پشتیبانی می‌شود.

مایکروسافت و جی ۴۲ روز سه‌شنبه اعلام کردند که این مراکز برای اطمینان از «توسعه، استقرار و استفاده ایمن مدل‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی مولد» فعالیت خواهند کرد.

جی ۴۲ و شرکت‌های وابسته آن با هیچ نهادی که در فهرست دولت ایالات متحده از طرف‌هایی که واشنگتن محدودیت‌هایی را برای صادرات، صادرات مجدد یا انتقال برخی اقلام اعمال می‌کند، همکاری نمی‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین