کد خبر: ۹۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۶

انتقاد شدید محیط زیست از توافق پلیس با خودروسازان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس اجتماعی:به دنبال توافق نیروی انتظامی با وزارت صنایع بر سر زمان بندی ترمز ای بی اس، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن انتقاد شدید از این توافق گفت: وقتی شورای عالی استاندارد، ‌استانداردی را اجباری می‌كند باید اجرا شود و اینكه نیروی انتظامی بگوید با وزارت صنایع برای اجرای استاندارد به زمان بندی رسیده‌ایم معنا ندارد. 
اصیلیان در رابطه با استاندارهای اجباری در كشور گفت: نصب ترمز ABS و ایربگ اجباری است. بنابراین موسسه استاندارد باید نظارت لازم را بر روی خودروها داشته باشد و از تردد خودروهایی كه این استانداردها را رعایت نمی‌كند جلوگیری كند.
 
اصیلیان ادامه داد: وقتی شورای عالی استاندارد، ‌استانداردی را اجباری می‌كند باید اجرا شود و اینكه نیروی انتظامی بگوید با وزارت صنایع برای اجرای استاندارد به زمان بندی رسیده‌ایم معنا ندارد. 

او توضیح داد: من به عنوان عضوی از شورای عالی استاندارد از فرصتی كه نیروی انتظامی به وزارت صنایع برای استانداردسازی خودروها در زمینه استانداردهای اجباری ترمز ABS و نصب ایربگ داده است، انتقاد دارم و معتقدم وقتی استانداردی اجباری می‌شود باید رعایت شود و در صورت رعایت نشدن مسئولان ذی‌ربط باید پاسخگو باشند و دلیل ندارد كه نیروی انتظامی به وزارت صنایع فرصتی برای اجرای این استاندارد در خودروها بدهد.

از سوی دیگر وی گفت:علت افزایش مونواكسید كربن در كشور تردد خودروهای غیراستاندارد و افزایش دی اكسید كربن در كشور استفاده از گازوئیل غیراستاندارد در كشور است. 

اصیلیان در رابطه با وضعیت موتورسیكلت‌ها در كشور گفت‌:‌ موتورسیكلت‌ها از ابتدای امسال مجبور شدند استاندارد یورو یك را رعایت كنند و از ابتدای سال 89 نیز موتورسیكلت‌سازان را موظف به رعایت استانداردهای یورو 2می‌كنیم. اگر موتورسیكلت‌سازان نتوانند استاندارد یورو 2را رعایت كنند اجازه ساخت موتورسیكلت‌ به آنها داده نشده و موتورسیكلت‌های آنها شماره‌گذاری نمی‌شود. 

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از خرید ده دستگاه سنجش آلوده سیار خبر داد و گفت: استفاده از این دستگاه‌ها قرار است در هفته هوای پاك آغاز با همكاری نیروی انتظامی و اداره كل دو كلان‌شهر بزرگ تهران و اصفهان انجام شود به این صورت كه نیروی انتظامی خودروهایی را كه در این دو كلان شهر به خصوص در ورودی و خروجی شهرها در حال تردد هستند به صورت رندوم انتخاب می‌كند و میزان تولید آلودگی هوای ایجاد شده توسط این خودروها را تست می‌كند در صورتی كه اتومبیل آنها آلودگی بیش از حد استاندارد تولید كند مدركی از آنها گرفته می‌شود تا ظرف مدت 24 ساعت مشكل خودرو را برطرف كرده و معاینه فنی انجام دهند در غیر این صورت اتومبیل آنها متوقف می‌شود. 

اصیلیان گفت:‌ آئین‌نامه ارتقای معاینه فنی به كمیسیون زیربنایی دولت رفته و در صورت ابلاغ معاینه فنی خودروها ارتقا پیدا می‌كند و از تردد خودروهایی كه نمی‌توانند این استاندارد را پاس كنند جلوگیری می‌شود. 

اصیلیان گفت:‌ با تلاش‌های صورت گرفته در كشور در زمینه كاهش آلودگی هوا طی دو سه سال گذشته روند آلودگی هوای تهران ثابت باقی مانده است در حالی كه در گذشته روند آلودگی هوا در تهران تصاعدی بود و هر سال شاهد تعداد روزهای هوای ناسالم بیشتری بودیم اما خوشبختانه روند تصاعدی آلودگی هوا در تهران متوقف شده است. 

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین از ارائه یك بسته اجرایی در رابطه با كاهش آلودگی هوا توسط رئیس سازمان محیط‌زیست به دولت خبر داد و گفت:‌ در چهارشنبه این هفته یا یكشنبه هفته آینده این بسته به هیات دولت تحویل داده می‌شود كه این بسته بر اساس آسیب‌شناسی برنامه جامع كاهش آلودگی هوا تدوین شده و امیدواریم با توجه به این بسته اجرایی در دولت مصوبات خوبی داشته باشیم و در هفته هوای پاك آن را به مردم اعلام كنیم. 

او همچنین گفت: در روز هوای پاك كه 29 دی‌ماه است رئیس‌جمهور، وزرا و كارمندان دولتی به صورت نمادین از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌كنند تا روز هوای پاك را گرامی بدارند. 

اصیلیان گفت:‌در آئین‌نامه بند الف ماده 62 مصوب دولت كلیه ادارات دولتی موظف شدند كه خودروهای فرسوده خود را از رده خارج كنند و برای بقیه خودروهای خود نیز معاینه فنی دریافت كنند. سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان‌های دولتی خواسته بود كه نتایج اقداماتی كه در این زمینه انجام می‌دهند به سازمان حفاظت محیط‌زیست منعكس كند اما هنوز هیچ سازمانی در این زمینه گزارشی را ارائه نكرده است. سازمان محیط‌زیست نیز مجددا از سازمان‌ها درخواست می‌كند گزارش‌های خود را ارائه كنند و در صورت عدم ارائه گزارش این سازمان به عنوان ناظر موضوع را پیگیری كرده و به مقامات مربوطه اعلام می‌كند تا برخورد لازم با این دستگاه‌ها صورت گیرد. 

اصیلیان در رابطه با استاندارد خودروها در ایران گفت:‌ چون ما مصرف‌كننده تكنولوژی وارداتی هستیم نمی‌توانیم به خودروسازها بگوییم كه حتما بایداستاندارد یورو پنج را در ساخت خودرو رعایت كنند بنابراین بر اساس توافقاتی كه بین سازمان محیط‌زیست با وزارت صنایع صورت گرفته است از ابتدای سال 89 خودروسازها باید استاندارد یورو سه را پاس كنند. سازمان حفاظت محیط‌زیست با هیچ‌كس شوخی ندارد و در صورتی این استاندارد رعایت نشود تولید را متوقف می‌كنیم.
اصیلیان همچنین از تدوین استاندارد خروجی صنایع خبر داد و گفت: برای اولین بار استاندارد ملی خروجی آلودگی هوا نهایی شده و به كمیسیون زیربنایی دولت برای تصویب ارائه شده است. 

او در رابطه با معاینه فنی خودروها گفت: معاینه فنی خودروها به دو دسته تقسیم می‌شود یكی معاینه خروجی آلایندگی است و دیگری تست ایمنی را شامل می‌شود. 

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد:‌ بر اساس قانون تست آلایندگی خودروها در اختیار سازمان محیط‌زیست است كه در این زمینه سازمان بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌كند و استانداردها را ارتقا داده است به طوری كه خودروهای غیراستاندارد قدیمی نمی‌توانند آن را پاس كرده و متوقف می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین