کد خبر: ۹۳۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۳:۰۲
در هزارتوی حل مشکل بیکاری باید پرسید؛

کی به سامان می‏رسد این طرح‏ها

وزارت کار و طرح مشاغل خانگی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی: طرح مشاغل خانگی، که تدوین آن از سوی داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماع مجلس شورای اسلامی، در حالت خوشبینانه خوانده شده است، در برنامه خود، ایجاد یک میلیون شغل را در نظر دارد. رقمی که به نظر می‏رسد بر روی کاغذ، جالب توجه باشد. البته از این دست طرح‏ها همواره برای حل مشکل بیکاری ارائه شده‏اند. طرح‏هایی که با هدف استفاده از تمامی ظرفیت‏های اجتماعی و اقتصادی و هزینه کم، در کوتاه مدت به دنبال حل مشکل بیکاری هستند. مهم‏ترین، چالشی ترین و پرسرو صداترین این طرح‏ها، طرح بنگاه‏های اقتصادی زود بازده بود که مخالفان زیادی را حتی در درون دولت داشت اما با این حال با حمایت وزیر کار و امور اجتماعی پیشین، به شدت حمایت می‏شد. بنا به آخرین آمارهای رسمی، برآورد می‏شود این طرح، حداکثر 900 هزار شغل ایجاد کرده باشد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته، نتیجه‏ای غیرقابل قبول است.

طرح مشاغل خانگی، که با حمایت اولیه بانکی یک هزار میلیاردی جهت وام قرض الحسنه متقاضیانش شروع خواهد شد، نیز از دید بسیاری از کارشناسان، همانند طرح بنگاه‏های اقتصادی زود بازده، طرحی عقیم و ناموفق ارزیابی شده است. این در حالی است که این طرح علاوه بر ناروشنی‏های زیادی که دارد، حتی منابع اعطای تسهیلات را نیز مشخص نکرده است. همچنین نحوه نظارت و پرداخت تسهيلات به طرح مشاغل خانگي و تأثير آن بر نقدينگي و تورم در جامعه مشخص نيست و به همين علت نگراني كارشناسان و نمايندگان را موجب شده است. ‏بر اساس همین مشکلات طرح و نیز تجربه قبلی سلف جناب وزیر کار در طرح بنگاه‏های زود بازده است که نماینده‏ای معتقد است: " طرح مشاغل خانگی دردی از مشكل بيكاری را حل نمی‌كند". 

این طرح، بنابر گفته وزیر کار و امور اجتماعی، آقای شیخ الاسلامی، طرحی در حمایت از کسانی است که در خانه کسب و کاری ایجاد کرده اند، و همچنین در جهت احترام به کیان خانواده، با حضور زنان در خانه است. این طرح که به قول وزیر کار و امور اجتماعی، نیاز به کارخانه، سوله و تشکیلات خاص و  هزینه رفت و آمد ندارد، کمک موثری به حل مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و ترافیک نیز می‏نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین