کد خبر: ۹۳۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۵
در برنامه‌ی ویژه صدا و سیما

رامین:روزنامه ها نباید امتداد بی‌بی‌سی باشند

از توقیف مطبوعات ناراحت می‌شوم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس سیاسی: محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، با اعلام این که صددرصد از توقیف مطبوعات ناراحت می‌شود گفت:روزنامه‌های ما نباید در امتداد خط بی‌بی‌سی منتشر شوند. 

محمدعلی رامین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبكه 2 كه با موضوع مطبوعات برگزار شد در تعریف روزنامه و مطبوعات گفت: روزنامه، مطبوعات و رسانه وسیله ارتباط جمعی است یعنی باید مجموعه را جمع كرده، افكار پراكنده را تجمیع كند، اختلافات را به وحدت تبدیل كرده و تفاوت‌ها را به حاشیه براند و اشتراكات را اولویت دهد. 

وی اظهار داشت: روزنامه‌ها و مطبوعات باید بینش، دانش، بصیرت و آگاهی‌های مفید جامعه و مخاطب را ارتقا دهد و پاسدار حریم حرمت‌هایی باشد كه از آن جا برخاسته است. 

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همه جای دنیا رسانه‌ ركنی از حاكمیت تلقی می‌شود یعنی در همان جهان غرب كه آزادی مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان یك اصل مهم تلقی می‌شود و بعضاً الگو است و خیلی از موارد را از آن‌ها تقلید می‌كنیم. رسانه‌ها یار، یاور و حامی حاكمیت و مردم هستند. یعنی در حقیقت وقتی مردم حاكمیتی را انتخاب می‌كنند رسانه‌ها هرگز در صدد خدشه وارد كردن در منتخب مرد بر نمی‌آیند و به این صورت نیست كه مردم زحمت بكشند انتخاباتی را برگزار كنند، افرادی را برگزینند و حاكم كنند بعد رسانه‌ها وظیفه خود را در تخریب آن منتخبان مردم بدانند. 

رامین افزود: رسانه باید چشم و گوش حاكمیت و مردم باشد یعنی در واقع حلقه واسطه بوده و نه منتخب مردم و نه منتخب حاكمیت است و كار آن ایجاد ارتباط بین مردم و حاكمیت است. 

وی تصریح كرد: رسانه نیازهای واقعی مردم را به حاكمیت منتقل می‌كند پاسخ‌های حاكمیت را به مردم منتقل كرده و مفاهمه برقرار می‌كند و ابزار جدال، تنش و كشمكش نیست. 

رامین درباره ملاك‌های تحلیل‌ اخبار در شرایط مختلف از سوی رسانه‌‌ها گفت: اختلاف سلایق، دیدگاه‌ها، تحلیل‌ها و بررسی‌ها را به عنوان یك واقعیت عمومی در جامعه بشری به رسمیت می‌شناسیم و در هر جامعه‌ای نیز به همین منوال است اما آن چیزی كه تكیه‌گاه اصلی است مشتركات، میثاق‌های عمومی، قوانین و ضوابط كلی است كه باید مدنظر باشد. 

وی ادامه داد: ممكن است هر پدیده‌ای كاملاً از دو زاویه متضاد برداشت شود اصل اختلاف‌نظر نه تنها مضر نیست بلكه مفید است؛ رسانه‌ها باید تحلیل و برداشت خود را بر‌اساس یك اصول كلی قابل پذیرش و فهم عمومی ارائه دهند. 

رامین افزود: دروغ‌گویی از هیچ‌كس پذیرفته نیست به خصوص از رسانه‌ای كه می‌خواهد ارتباطات اجتماعی را ایجاد كند نه فرو بپاشاند. وقتی رسانه‌ای دروغی را منتشر می‌كند اثر انتشار با تكذیب آن برطرف نمی‌شود لذا در هیچ كجای جهان به هیچ رسانه‌ای اجازه نمی‌دهند كه پخش دروغ‌‌ها، شایعات و خلاف واقعیت‌ها را رویه كار خود قرار دهد و بگوید كه این دروغ را پخش می‌كنم و اگر كسی اعتراض كرد آن را تكذیب می‌كنم. 

وی گفت: در این‌باره بحث تكرار چند بار یك اشتباه در رسانه نیست. بحث رویه، اصرار یا سهو است بالاخره فرد دچار سهو و قصورهایی می‌شود در این جا تقصیری نیست اما گاهی اوقات تعمدی در كار است كه همواره حقایقی را وارونه جلوه دهند. 

رامین درباره تشخیص دروغ بودن مطالب روزنامه‌ها از سوی مردم و هیئت نظارت ادامه داد: تشخیص مردم یك امر عام بوده و ضرورت كار افكار عمومی است كه می‌خوانند تا یاد بگیرند. وظیفه مطبوعات آشفته‌سازی افكار عمومی نیست یعنی این كه به تعبیر حضرت علی(ع) این‌كه بخواهند كلمه حقی را با اراده باطل‌ پخش كنند خلاف مأموریت است و یك نوع اغتشاش بوده و بر هم‌ زدن نظام است. 

وی تصریح كرد: مردم البته آنچنان بصیرت و هوشمندی دارند كه این امر را تشخیص دهند ولی همین مردم، نظامی را تعیین كرده و به آن مأموریت دادند كه در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها نظارت كنند لذا منتخبان مردم هستند كه نظارت می‌كنند. 

رامین اضافه كرد: بنابراین ما گاهی اوقات در تفسیر موضوع دچار اشتباه می‌شویم و فكر می‌كنیم منتخبان مردم جدای از آن‌ها هستند و می‌گوییم منتخبان مردم نظارت كنند یا خود مردم. 

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روزنامه اعتماد بعد از حوادث روز عاشورا كه هر انسان مؤمنی از مشاهده صحنه‌های دلخراش ضد ملی، دینی و اسلامی آن روز آزرده خاطر می‌شد‌. تیتر اول خود را به سخنرانی ناتمام فلان فرد اختصاص داده بود و یا سرمقاله‌ای را با عنوان خبرهای رسمی درباره درگیری‌های روز عاشورا در تهران و سخنان فرماندهان نیروی انتظامی درباره حوادث روز عاشورا تنظیم كرده است و سپس با چینش اخباری كه در ساعات مختلف و از زبان فرماندهان نیروی انتظامی گفته شده با جابه‌جایی آن‌ها، فضایی را در مقاله ایجاد كرده است كه گویا فرماندهان نیروی انتظامی خلاف‌گو هستند. 

وی اظهار داشت: این روزنامه به جای این‌كه مجرمان و خاطیان را خطاب قرار دهد و آن‌ها را توبیخ كند به سادگی از كنار آن‌ها عبور كرده است و كسانی را كه مسئولیت امنیت عمومی هستند به زشت‌ترین شیوه‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌‌ای غرب سركوب كرده است. آیا این شیوه آزادی مطبوعات است. 

رامین درباره علت توقیف یك روزنامه بعد از تخلف گفت: متأسفانه باید بگویم كه بر‌خلاف خواست ماست وقتی یك روزنامه بسته می‌شود صد‌در‌صد ناراحت می‌شویم؛ در حقیقت رسالت ذاتی معاونت مطبوعاتی ترویج، توسعه، حمایت، نظارت و هدایت مطبوعات است اما گاهی اوقات وقتی كه نشریه‌ای برخلاف تعهداتی كه داده و قانون مطبوعاتی كه پذیرفته است روالی را انتخاب می‌كند كه هر روز با یك شگرد نو قانون را دور بزند و مصالح عمومی را به خطر بیندازد ناچار می‌شویم كه آن را توقیف كنیم‌. 

وی ادامه داد: بنده یك عنصر رسانه‌ای هستم و مثل هر كس دیگری دیدگاه شخصی خودم را نسبت به مسائل سیاسی و اعتقادی دارم اما در جایگاه قانونی به هیچ‌عنوان دیدگاه‌هایم دخل و تصرفی ندارند.
رامین افزود: به دوستان مطبوعاتی مخالف نیز نظرم را گفتم كه نه فقط ذائقه‌های سیاسی شما در جایگاه معاونت اصلاً مورد توجه‌ام نیست بلكه حتی عقاید دینی شما نیز مورد توجه‌ام قرار ندارد. ممكن است حتی غیر مسلمان باشید اشكالی ندارد اما رسانه‌ها باید دارای دو ویژگی باشند عاقلانه رفتار كرده و منضبط و قانون‌مدارانه عمل كنند.
وی خاطرنشان كرد: ما چند صد مطبوعات سراسری داریم كه كار خود را انجام می‌دهند؛ ولی 6 ـ 5 نشریه نیز داریم كه مدام فضایی را ایجاد می‌كنند كه اجازه نمی‌دهند ما در معاونت مطبوعاتی كار خود را انجام دهیم و مدام درگیری ذهنی برای مسئولان ایجاد می‌كنند. 

رامین اضافه كرد: وقتی رسانه‌ای روال خلاف‌گرایی، قانون‌شكنی و قانون‌ستیزی را در پیش می‌گیرد واقعاً احساس بدی داریم كه باید با آن برخورد كرده و آن را تعطیل یا توقیف كنیم. 

رامین درباره نحوه توزیع یارانه مطبوعات گفت: اموال بیت‌المال كه در دست مسئولان است اموال شخصی، حزبی، گروهی و باندی نیست. فرض كنید ده‌ها میلیارد تومانی كه برای مساعدت و كمك به رسانه‌ها در اختیار معاونت مطبوعاتی است باید طبق قانون توزیع كنیم. 

وی اظهار داشت: این طور نیست كه اگر بنده از كسی خوشم آمد یا نیامد بر‌اساس آن یارانه مطبوعات را توزیع كنم. این پول برای مردم است و هر كسی كه در خدمت اهداف و آرمان‌های ‌مردم باشد حق استفاده از اموال مردم را دارد اما اگر عملكردی غیر از آن داشته باشد نمی‌تواند از‌ آن بهره‌مند شود. 

رامین افزود: روزنامه‌ای داریم كه عامل اصلی، مغز متفكر و سردبیر آن در لندن زندگی می‌كند و لحظه به لحظه آن چه رسانه‌های غرب، بی.‌بی.‌سی، صدای آمریكا و دیگر رسانه‌های صهیونیستی منعكس می‌كنند همان‌ را در روزنامه‌ خود بازتاب می‌دهد در حالی كه در واقع مدیر مسئول شخص دیگری است اما در واقعیت مدیریت در دست سردبیر قرار دارد. 

وی اضافه كرد: ما تحلیل‌های روزانه بی‌بی‌سی را هر روز در این روزنامه می‌بینیم در حالی كه رسانه برای هر كشوری یك پناهگاه است. رسانه‌ها قوه عاقله افكار عمومی بوده و در حقیقت سپر بلای تهاجمات علیه ملت و فرهنگ یك كشور هستند. 

رامین گفت: اگر قرار باشد روزنامه‌ای داشته باشیم كه خیلی زیركانه و با شگردهای جالب هر روز در امتداد بیانات بی‌بی‌سی باشد آن‌ها را به فارسی ترجمه كند و خواسته‌های بیگانگان را در جامعه انتشار دهد امری معقول، مشروع و مطلوب نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین