کد خبر: ۹۳۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۲
آفتاب گزارش می‏دهد؛

چرا طرح‏های زودبازده اشتغال‏زایی، زود از گردونه خارج می‏شوند؟

با توجه به بدهی دولت به بانک‏ها، آیا ارائه تعهدات جدید از عهده بانک‏ها بر می‏آید؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس اقتصادی: اخیرا طرح وزارت کار و امور اجتماعی برای حل مشکل بیکاری و ایجاد یک میلیون شغل، با عنوان طرح مشاغل خانگی به مجلس رفته است. ظاهرا در این طرح قرار است به هر نفر تا حداکثر صد میلیون ریال معادل 10 میلیون تومان برای ایجاد شغل خانگی پرداخت گردد که براین اساس باید حداقل 10 هزار میلیارد تومان توسط سیستم بانکی پرداخت شود که با توجه به مطالبات عقب افتاده 40 هزار میلیارد تومانی بانک‏ها، بدهی 28 هزارمیلیارد تومانی دولت به بانک‏ها و سایر تعهدات، بانک‏های کشور به هیچ وجه توان پرداخت چنین پولی را ندارند.

سابقه این طرح‏ها حکایت از آن دارد که این طرح نیز همچون طرح‏های گذشته ناموفق بوده و به زودی با طرح دیگری جایگزین گردد؛ چرا که اشتغالزایی بدون توجه به امنیت اقتصادی، وجود بخش خصوصی واقعی، عدم سرمایه گذاری و تکنولوژی خارجی و مسائلی از این دست ایجاد نخواهد شد و بدون توجه به این مولفه‏ها و با توزیع پول، به هر شکلی که تاثیری در تولید کالا و خدمات نداشته باشد، فقط اثرات تورمی در پی دارد.

در سال‏های گذشته نیز وام‏های خود اشتغالی 3 میلیون و 5 میلیون تومانی، بیکاران را به بیکاران بدهکار مبدل ساخت و هیچ گونه اشتغال مولدی ایجاد نکرد. دولت آقای احمدی نژاد هم در راستای شعارهای توده‏گرایانه، طرح‏های زودبازده و اشتغالزا را مطرح کرد و در بازه زمانی دو ساله، حدود 18 هزارمیلیارد تومان به طرح‏های زود بازده اختصاص داد که بر اساس گزارش‏های مراکز دولتی و رسمی، در این طرح ها از 4 تا 47 درصد انحراف مشاهده شد و بسیاری از آن‏ها اصلا وجود خارجی نداشتند. در طرح‏های زود بازده و اشتغالزا، حدود 18 هزار میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون شغل پرداخت شد، یعنی برای ایجاد هر شغل حدود 18 میلیون تومان اختصاص یافت درحالی‏که ایجاد هرشغل مولد و دائمی حداقل به صد میلیون تومان تسهیلات بانکی نیاز دارد.

اگر پرداخت وام به طرح‏های زودبازده صحیح بود، چرا اکنون این طرح‏ها توان پرداخت اقساط وام‏های دریافتی، و بانک‏ها نیز توان دریافت مطالبات خود از این طرح‏ها را ندارند؟ اگر این سیاست درست بود، چرا از اشتغال در صنعت و کشاورزی کاسته شده و حدود 10 میلیون از 22 میلیون شاغل کشور به دلالی روی آورده اند؟

با توجه به ابهام‏های موجود در این طرح و همچنین سوابق تاریخی طرح‏هایی از این دست، طرح ایجاد مشاغل خانگی نیز، مجددا شاغلان بخش خدمات و دلالی را افزایش و اشتغال دربخش‏های صنعتی و کشاورزی را کاهش خواهد داد که از این طریق تورم تشدید خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
جریان این بنگاه های زود بازده مثل جریان بارش برف می مونه که ابر بارش زا برف را از بالا میریزه پایین هرچه قدر ارتفاع بیشتر باشه مقل کوه بیشتر برف جمع میشه . هر کی هم تو مکان پایین باشه چیزی گیرش نمیاد.
دولت محترم به جای اینکه پول را بده دست کسی که واقعاً اهل کار باشه، بدون بررسی و فقط برای افزایش آمار و ارقام این ثروت ملی را پخش می کنه. حالا هر کی تو تهرانه و پارتی داره این پول را زودتر میگیره. من خودم کارخانه تولیدی دارم. سابقه کار تولیدی تو فامیل ما 50 سال است. چرا کسی به ما میلیاردی وام نمی داد؟
من فقط موندم این همه وامی که افراد خاصی گرفتند و پس نمی دهند سند ملکی به عنوان وثیقه از کجاشون در اوردند؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین