نشریه اکونومیست در مطلبی درباره آینده صنعت خودروسازی الکتریکی و هیبریدی به این موضوع پرداخته که چرا رونق بازار و استقبال پرشور خریداران اتومبیلهای هیبریدی موقتی خواهد بود و چندان دوامی نخواهد داشت.
این نشریه در ادامه آینده را متعلق به خودروهای تمامالکتریکی عنوان کرده و نوشته که وسایل نقلیه کاملاً برقی در رقابت خودروسازان در مسیر آینده پیروز خواهند شد.
تلاشهای صنعت خودروسازی برای کاهش تولید و انتشار کربن یا همان دکربونیزاسیون تاکنون چاره کار را در تعویض بنزین با باتری دیده است. در این میان تعداد زیاد و البته فزایندهای از مشتریان خواهان هر دوی این انرژیها هستند. خریدارانی که قادر به پرداخت هزینه خرید یک ماشین کاملاً برقی نیستند، یا درباره امکان دسترسی به مناطق شارژ خودرو احساس نگرانی میکنند، به وسایل نقلیه برقی هیبریدی پلاگین (PHEV) روی آوردهاند- که این موضوع باعث شده فروش این نوع خودروها به سرعت بالا رود. با این حال بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که رونق و استقبال مردمی از ماشینهای الکتریکی هیبریدی به احتمال زیاد کوتاهمدت خواهد بود.
سال گذشته فروش جهانی اتومبیلهایی که انرژی مورد نیاز خود را صرفاً از طریق باتری تامین میکنند، بیش از دو برابر خودروهای هیبریدی بود. این شکاف و فاصله، اما به سرعت در حال کاهش است. براساس برآوردهای کارگزاری برنشتاین؛ در هفت ماه اول سال ۲۰۲۴ فروش وسایل نقلیه برقی هیبریدی پلاگین تقریباً ۵۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است و این در حالی است که فروش خودروهای تمامالکتریکی در همین بازه زمانی فقط با افزایش ۸ ٪ درصدی مواجه بوده است.
[این باعث شده]خودروسازان از سرعت تولید ماشینهای تمامبرقی کاسته و بیشتر توان خود را روی تولید خودروهای هیبریدی بگذارند. در ماه جاری کمپانی ولوو که متعهد شده بود تا سال ۲۰۳۰ تمام خط تولید خود را به تولید ماشینهای تمامبرقی اختصاص خواهد داد، تا حد زیادی از این تعهد عقبنشینی کرد. این شرکت حالا میگوید که بیش از ۹۰ درصد فروش محصولات این کارخانه تا پایان دهه جاری توامان به خودروهای تمامالکتریکی و هیبریدی اختصاص خواهد داشت. ماه گذشته هم کمپانی فورد اعلام کرد که برنامهریزیهای انجامشده برای تولید یک خودروی برقی بزرگ را متوقف کرده و در عوض روی یک اتومبیل با قدرت ترکیبی تمرکز کرده است. هیوندای نیز که تاکنون هفت مدل هیبریدی تولید میکرد، دامنه خودروهای هیبریدی خود را دو برابر کرده و به ۱۴ مدل رسانده است. فولکس واگن نیز متعهد شده سرمایهگذاری در زمینه ماشینهای هیبریدی را افزایش داده و در برنامههای خود برای افزایش تولید خودروهای تمامالکتریکی تجدیدنظر کند.
مصرفکنندگان (مشتریان) تا حد زیادی به دلیل ارزانتر بودن به ماشینهای هیبریدی روی میآورند. باتریهای بزرگ مورد نیاز در وسایل نقلیه تمامبرقی باعث میشود آنها به مراتب گرانتر از اتومبیلهای بنزینی عرضه شوند. خودروهای هیبریدی، اما باتریهای بسیار کوچکتری دارند- و فقط کمی گرانتر از اتومبیلهای بنزینی به فروش میرسند.
با این حال، جذابیت هیبریدها به احتمال زیاد زودگذر خواهد بود. در قوانین کالیفرنیا – که توسط ۱۶ ایالت دیگر آمریکا نیز تصویب شده و مورد پذیرش قرار گرفته- تصریح شده که تا سال ۲۰۳۵ تنها ۲۰ ٪ از وسایل نقلیه جدید فروختهشده توسط خودروسازان میتواند هیبریدی باشد و باقیمانده باید کاملاً برقی باشد. ترمزهای اتحادیه اروپا حتی سفت و سختتر هم کشیده خواهند شد- و این بلوک اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۵ فروش هر نوع اتومبیل با موتور بنزینی از جمله خودروهای هیبریدی را ممنوع خواهد کرد.