سولماز احدی گفت: با شروع مدارس، تعداد وسایل نقلیه در خیابانها بیشتر میشود و در بازههای زمانی آغاز و پایان مدارس، بیشترین حجم ترافیک روزانه رخ میدهد که به معنای افزایش مصرف سوخت و تولید بیشتر آلایندههای جوی است. با توجه به تأثیرات منفی آلودگی بر سلامت عمومی و بهویژه برای کودکان که در گروه افراد حساس به آلودگی هوا قرار دارند، افزایش ترددهای شهری در مسیر رفت و برگشت به مدارس، میزان مواجهه آنها را با آلایندهها افزایش میدهد.
وی با اشاره به اینکه امسال میانگین شاخص کیفیت هوا در روز ابتدایی شروع سال تحصیلی (اول مهرماه) با عدد ۸۲ در شرایط قابل قبول قرار داشت، اظهار کرد: برقراری وضعیت ناپایدار جوی، شرایط مناسب را برای پراکندگی آلایندهها فراهم کرد، اما با وجود شرایط حاکم، به دلیل افزایش حجم ترددهای شهری ناشی از شروع مدارس، افزایش نسبی در میزان غلظت آلایندهها بهویژه آلایندههایی که مستقیماً متأثر از منابع متحرک هستند در برخی از ایستگاههای واقع در مناطق پرتردد را شاهد بودیم.
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه اظهارکرد: مقایسه میانگین غلظت ساعتی آلایندههای مونوکسید نیتروژن، دی اکسید نیتروژن، مونواکسیدکربن و ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاههای شهر تهران برای دوره روزهای کاری هفته پایانی شهریور (۲۴ تا ۲۸ شهریور) با روز اول مهر (اولین روز بازگشایی مدارس) افزایش چشمگیر غلظت در ساعات ابتدایی صبح و پایانی روز را نشان میدهد، در حالیکه در ساعات میانی روز تغییری قابلتوجهی برای دو بازه مورد مطالعه رخ نداده است.
وی افزود: این آلایندههای گازی بشدت تحت تأثیر منابع متحرک قرار دارد و در شهر تهران رفتاری منطبق با افزایش و کاهش ترافیک دارند. در مورد آلاینده ذرات معلق با توجه به افزایش جریانات جوی حامل گرد و خاک در شهر تهران طی هفته پایانی شهریور بهویژه در ساعات پایانی شب و ابتدای روز روند متفاوتی ثبت شد و این مسئله نشانگر آن است که این آلاینده علاوه از تأثیرپذیری از منابع انسانساز تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و طوفانهای ریزگرد نیز قرار دارد.
به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، احدی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی هوای ناشی از افزایش ترددهای شهری همزمان با بازگشایی مدارس میتوان از توسعه و بهبود سیستم حمل و نقل عمومی، ترویج استفاده از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه و تشویق خانوادهها به استفاده از سرویسهای مدارس به جای خودروی شخصی همچنین برنامهریزی شهری برای ایجاد مسیرهای مناسب و ایمن پیادهروی و دوچرخهسواری برای دانش آموزان بهره برد.