کد خبر: ۹۳۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳

امید به تیم برجام برای بن بست‌شکنی

تلاش‌های رئیس‌جمهور در سازمان ملل برای فتح باب در مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه دارد. دیدارهای او و عراقچی با سران کشورهای جهان برای ارسال پیام صلح و دوستی ایران و همچنین اعتراض به جنایت‌های اسرائیل در غزه و لبنان یکی پس از دیگری در حال انجام است.
امید به تیم برجام برای بن بست‌شکنی
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه ایران با وزیر امور خارجه انگلستان دیدار داشته است. پیش‌تر عراقچی با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز ملاقات کرده. سید عباس عراقچی در صفحه اجتماعی ایکس در ارتباط با این دیدار نوشت: «گفت‌وگوی سودمندی با جوزف بورل، در مورد مجموعه‌ای از موضوعات مورد علاقه یا نگرانی مشترک، شامل مذاکرات هسته‌ای، وضعیت خطرناک موجود در منطقه خاورمیانه ناشی از تجاوز اسرائیل علیه لبنان، منازعه اوکراین و نیز ضرورت خودداری از معیار‌های دوگانه در رابطه با حقوق بشر داشتم.»

به نظر می‌رسد غربی‌ها نیز تلاش دولت کنونی در ایران برای مذاکره به منظور رفع تحریم‌ها را جدی گرفته‌اند خصوصا دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیرا و بعد از اینکه رئیس‌جمهور اسلامی ایران مواضع دولت در ایران را در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها اعلام کرد؛ او نیز اشتیاق خود را برای ارتباط موثرتر با ایران در مسائل فنی باقی مانده بین ایران و آژانس اعلام کرده است. گروسی در گفت‌وگویی با این رسانه گفت: «آنچه شاهدش هستم، ابراز تمایل برای تعامل دوباره با ما به روشی هدفمندتر است.

گروسی به رویترز گفت که مایل است، به سرعت، پیشرفتی واقعی در احیای مذاکرات فنی با ایران ایجاد کند و در نظر دارد در اکتبر برای دیدار با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کند.» او البته به صورت تلویحی در مورد نیاز به بازرسی‌های بیشتر ویک توافق جامع‌تر با تهران تاکید کرده است.

تلاش برای احیای مذکرات به دیدار سران کشور‌ها رسید

تنها رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه نیستند که در تلاشندکه مذاکرات هسته‌ای را در سازمان ملل راه بیندازند. مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «در نشستی که امروز در نیویورک با مدیران سیاسی انگلیس، آلمان و فرانسه داشتم، تمام طرف‌ها بر ضرورت گفتگو و همکاری با هدف پرداختن به موضوعات مورد نگرانی و علاقه متقابل از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای و وضعیت نگران‌کننده منطقه تاکید کردند.»، اما به نظر مهم‌ترین دیدار در میان دیدار‌های اخیر تیم ایرانی در آمریکا دیدار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با رئیس‌جمهوری فرانسه است. وجوه مشترک زیادی برای گفتگو بین ایران و فرانسه در سازمان ملل وجود دارد. اول مساله لبنان است و در شرایط کنونی فرانسه بار‌ها از گسترش بیشتر جنگ در لبنان ابراز نگرانی کرده است. هرچند از حمایت‌های خود از اسرائیل دست برنمی‌دارد.

زمینه دیگر مشترک برای مذاکرات بین سران ایران و فرانسه مساله هسته‌ای ایران است. از زمانی که اروپایی‌ها در ارتباط با مساله هسته‌ای با عدم تمایل رفتار کرده‌اند عملا حل چالش‌های هسته‌ای آنگونه که باید جلو نرفته است. البته ایران همواره از انگلستان، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای برجام گلایه داشته که چرا تعهدات خود را در ارتباط با برجام انجام نمی‌دهند و زمانی هم که آن‌ها بعد از خروج ترامپ از برجام نتوانستند اقدامی برای حفظ آن انجام دهند تهران در چارچوب برجام اقدام به تعلیق برخی از همکاری‌های خود با آژانس و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم کرد. با این وجود پرونده جنگ اوکراین بر همین مساله نیز سایه افکنده و باعث شده اروپایی‌ها با نوعی لجاجت با مساله هسته‌ای ایران برخورد کنند با تمامی این اختلافات دیدار رئیس‌جمهور ایران با رئیس‌جمهور فرانسه را باید به فال نیک گرفت چرا که خبر‌های خوبی از آن به گوش می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین