کد خبر: ۹۳۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۹

تازه‌ترین وضعیت اقتصاد آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس ارقام منتشر شده توسط فدرال رزرو تولید در ماه دسامبر برای دومین بار 6/0 درصد افزایش داشته است. هزینه‌های زندگی در ماه گذشته 1/0 درصد رشد کرده است که این میزان کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود و اعتماد مصرف‌کننده در ماه ژانویه به بالاترین سطح طی چهار ماه گذشته رسیده است. 

تولیدکنندگان به منظور پر کردن ذخایر و پاسخگویی به تقاضای فزاینده جهانی طی ماه‌های آتی تولید را افزایش خواهند داد. رشد تقاضای جهانی موجب افزایش سود شرکت‌هایی همچون شرکت اینتل شده است. این بهبودها تاکنون در یک چهارم ظرفیت مازاد به وجود آمده توسط بدترین رکود اقتصادی از دهه 1930 نفوذ کرده است و به فدرال رزرو امکان مي‌دهد نرخ بهره را طی نیمه نخست سال نزدیک به صفر نگه دارد. 

نریمان بهروش اقتصاددان ارشد موسسه آی‌اچ‌اس گلوبال اینسایت می‌گوید، «اقتصاد در مسیر نسبتا خوبی از بهبود قرار دارد و مشکل تورم وجود ندارد. فدرال رزرو می‌تواند تا اندازه‌ای آسوده خاطر باشد و باید اطمینان حاصل کند این بهبود پایدار است.» 

افزایش تولید با پیش‌بینی 76 اقتصاددان منطبق بود. محدوده برآوردها طيفي از «عدم تغییر» تا «افزایش 1/1 درصدی» را شامل مي‌شد. تولید افزایش یافت چراکه با سرد شدن دمای هوا استفاده از صنایع همگانی مثل برق رشد کرد. تقاضا برای استفاده از صنایع همگانی 9/5 درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش طی دو دهه گذشته بود. 

تولید صنعتی 1/0 درصد کاهش یافت زیرا کاهش تولید در بخش معدنی و خودروسازی، افزایش 9/0 درصدی در تجهیزات کسب‌وکار را از میان برد. تقاضا برای کامپيوتر، تجهیزات مخابراتی و نیم‌رساناها افزایش یافت که این امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بیشتر خواهد شد.
گزارش دیگری که روز شنبه منتشر شد نشان داد در ماه جاری تولید صنعتی در منطقه نیویورک رشد داشته است. شاخص کلی اقتصاد بانک فدرال نیویورک از 5/4 واحد در ماه دسامبر به 9/15 واحد افزایش یافت. 

وزارت کار آمریکا اعلام کرد پس از افزایش 4/0 درصدی در ماه نوامبر، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته نیز رشد کرده است. 

شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان از 5/72 واحد در ماه دسامبر به 8/72 واحد در ماه ژانویه افزایش یافت. این رقم کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین