کد خبر: ۹۳۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶

منافع ملی در اولویت ارتباطات بین المللی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرويس سياسی: صادق خرازی با بیان اینكه در سیاست خارجی احساسات نقشی ندارد ، گفت: لیبی در مقطعی از جنگ تحمیلی به دلیل خصومتی كه با صدام داشت در كنار ایران قرار گرفت اما اینكه گفته شود رابطه ما با لیبی استراتژیك است به هیچ وجه صحیح نیست و بعید می دانم كه مسوولین سیاست خارجی دولت فعلی نیز به این موضوع اعتقادی داشته باشند. 

صادق خرازی با اشاره به سفر اخیر منوچهر متكی به لیبی و لزوم پیگیری وضعیت امام موسی صدر در گفت‌و‌گو‌های مسوولین دستگاه سیاست خارجی با دولت لیبی گفت:موضوعاتی چون امام موسی صدر،رابطه با لیبی و ارتباط با كشورهای جهان در عین مرتبط بودن مباحثی منفك از یكدیگر هستند كه نباید به هیچ وجه با یكدیگر در آمیخته شوند. 

وی افزود:موضوع امام موسی صدر پرونده مفتوحی در سیاست خارجی ایران دارد كه تا زمان مشخص شدن وضعیت ایشان هیچ گاه بسته نخواهد شد.بیش از 33 سال از ناپدیدشدن این روحانی شیعی سپری شده است و دولت لیبی تا كنون پاسخگوی وضعیت این روحانی بزرگوار كه در طرابلس ناپدید شده است نبوده است. 

وی ادامه داد:امام موسی صدر یكی از رهبران جنبش بیداری تشییع طی یكصد سال اخیر است و حركت های آزادی و بیداری مردم لبنان مرهون تلاش های بزرگ امام موسی صدر بوده است.علاوه بر این وی یك شخصیت بین‌المللی نیزمحسوب می‌شود كه مورد احترام و احتشام تمامی مردم جهان قرار دارد. 

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به عزم دولت اصلاحات برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر تصریح كرد:در زمان دولت خاتمی پرونده امام موسی صدر طی مذاكره با طرف لیبیایی به نتایج مثبتی رسیده بود كه متاسفانه به دلیلی خلف وعده مسوولین دولت لیبی كه قرار بود موضوعاتی را آشكار كنند تكمیل نشد و در دولت نهم نیز به دلیل عدم پیگیری دستگاه سیاست خارجی كشور پیگیری وضعیت امام موسی صدر به فراموشی سپرده شد. 

وی ادامه داد:امام موسی صدر یك روحانی بزرگ شیعی است كه در جهان اسلام و تشییع سرآمد بود برهمین اساس به اعتقاد بنده سیاست خارجی ما باید نسبت به وضعیت این روحانی بزرگوار حساس باشند. 

خرازی در رابطه با جایگاه دولت لیبی در سیاست خارجی دولت ایران نیز اظهار داشت:در ارتباط با جایگاه لیبی در سیاست خارجی كشور نیز باید گفت كه ما یك سری ارتباطات متعارف با تمامی كشورهای جهان داریم كه رابطه با طرابلس نیز از این منظر قابل بررسی است. 

وی تاكید كرد:اولویت سیاست خارجی ایران ارتباط با لیبی نیست و تجربه نشان داده است كه شخص قذافی نیز به دلیل عدم برخورداری از یك منطق عقلی مناسب فرد چندان قابل اعتمادی نیست برهمین اساس نمی‌توان گفت كه رابطه با این كشور بر تمامی موضوعات 2جانبه و مواردی كه دولت ایران مایل به پاسخگویی دولت لیبی است برتری دارد. 

این مسوول سیاست خارجی دولت اصلاحات متذكر شد:البته لیبی در مقطعی از جنگ تحمیلی به دلیل خصومتی كه با صدام داشت در كنار ایران قرار گرفت اما اینكه گفته شود رابطه ما با لیبی استراتژیك است به هیچ وجه صحیح نیست و بعید می‌دانم كه مسوولین سیاست خارجی دولت فعلی نیز به این موضوع اعتقادی داشته باشند. 

وی خاطرنشان كرد:در سیاست خارجی احساسات نقشی ندارد و تنها منافع ملی در اولویت ارتباطات بین‌المللی كشورها قرار دارد اما در هر صورت ما باید همیشه در برابر لیبی نسبت به موضوع امام موسی صدر مدعی باشیم.این روحانی بزرگوار در خانواده‌ای متولد شدند كه عطف تاریخی دارد و مورد احترام مردم ایران،عراق و لبنان هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین