کد خبر: ۹۳۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۰
در دهمین اجلاس مشترک ایران و ازبکستان

جدال لفظی وزیر ایرانی با وزیر ازبکی

اختلاف آماری تبادلات تجاری دو کشور
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غضنفری در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: ما آمار گمرک هر دو طرف را تحلیل می‌کنیم و آنچه ارائه کردیم نتیجه واردات و صادرات دو طرف بوده است. ضمن اینکه ما به آمار گمرک خودمان اعتقاد بیشتری داریم چرا که کالاهای وارداتی بر اساس گواهی مبدا مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

در دهمین اجلاس مشترک ایران و ازبکستان اختلاف آماری تبادلات تجاری دو کشور مورد چالش وزرای دو کشور قرار گرفت. 

مهدی غضنفری در پاسخ به پیشنهادات ارائه شده از سوی الیار غنی‌اف،معاون رئیس ضمن تشکر از وی اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم که معاون رئیس جمهور ازبکستان تنها برای حل مشکل تعرفه حمل و نقل به ایران آمده باشد لذا من برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور پیشنهاداتی دارم که از آن جمله می‌توان به اجرایی کردن موافقت‌نامه‌ها و توافقات گذشته در زمینه‌های مختلف و در صورت نیاز بازنگری و اصلاح آنها، برقراری توازن تجاری بین دو کشور و بکارگیری راه‌کارهای جدید اشاره کرد.

الیار غنی‌اف در واکنش به وزیر بازرگانی کشورمان و آمار وی مبنی بر مبادلات 600 میلیون دلاری دو کشور گفت: بخشی از توافقات گذشته انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است، اما من احساس می‌کنم در خصوص آمار تبادلات تجاری بین دو کشور اختلافاتی وجود داشته باشد چرا که طبق آمار گمرک ما مبادلات تجاری بین دو کشور 157 میلیون دلار است.

غضنفری در ادامه گفت: در حال حاضر ایران تنها سهم یک سومی از تبادلات تجاری بین دو کشور دارد. 

اما غنی‌اف با رد اظهارنظر غضنفری گفت: تبادلات تجاری بین دو کشور پنجاه پنجاه است.

غضنفری در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: ما آمار گمرک هر دو طرف را تحلیل می‌کنیم و آنچه ارائه کردیم نتیجه واردات و صادرات دو طرف بوده است. ضمن این که ما به آمار گمرک خودمان اعتقاد بیشتری داریم چرا که کالاهای وارداتی بر اساس گواهی مبدأ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون رئیس جمهور ازبکستان گفت: آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که میزان کالای وارداتی از ایران به ازبکستان بین 70 تا 80 میلیون دلار بوده است و بقیه کالاها به طور ترانزیت حمل و نقل شده است.

غضنفری با بیان اینکه ما می‌دانیم شما مبنای شمارشی متفاوتی از ما دارید اظهار داشت: صادرات ما حدود 70 میلیون دلار و صادرات شما 240 میلیون دلار است که البته این فقط شامل کالاست.

همچنین غضنفری گفت: من معتقدم برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور باید تعداد اقلام کالاهای مشمول ترجیحات تعرفه‌ای متقابل از 27 قلم کالا به 270 قلم کالا برسد.

غضنفری در حین جلسه بارها به معاون رئیس جمهور ازبکستان اشاره کرد که در جلسه رسانه‌ها حضور دارند و ممکن است اختلاف نظر ما در خصوص ارائه آمار مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد و بعدها مرا مورد سوال و جواب قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین