کد خبر: ۹۳۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۹

بررسی روزنامه های صبح - سه شنبه 29 دی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسأله‌ی برخورد‌های شدید با مطبوعات مورد توجه اغلب روزنامه بوده است، همایش ایران آینده نیر که دیروز آغاز شده است، بازتاب گسترده‌ای داشته است. 

"چه کسانی یارانه نقدی می گیرند" عنوان اصلی جام جم است، " آخرين تصميم براي يارانه نقدي" گزارش اصلی دنیای اقتصاداست، "انتقاد شدید روحانی از عملکرد اقتصادی دولت" تیتر یک اعتماد است، آفتاب یزد از زبان همین مقام نوشته "کلمه ایران آینده تداعی کننده همه امیدها و آرزوهاست" و جهان صنعت همین گزارش را با این تیتر نقل کرده "امیدوارم رشد اقتصادی منفی نشود".

"روز پرکار هیات نظارت بر مطبوعات" عنوان اصلی تهران امروز است و "اظهارات سخنگوي دولت بدون حضور خبرنگاران" عنوان اول مردم‌سالاری است.

ایران روزنامه دولت خبر داده "بیست کرسی اضافی برای مجلس آینده" در نظر گرفته شده و ابتکار از زبان کودکان در تیتر اول خود نوشته "ما اعتراض داریم به هوای پاک نیاز داریم".

روزنامه جمهوری اسلامی "نشست مشترك كابينه اسرائیل و دولت آلمان در برلين" را مهم ترین خبر امروز دیده است.

"مهاجرانی و کدیور در دادگاه حقوق بشر" تیتر اول جوان است، "نخستین جلسه علنی محاکمه متهمان اغتشاشات روز عاشورا برگزار شد" عنوان اصلی خراسان، رسالت از "اعتراف منافقین به حضور فعال در کلیه اغتشاشات" خبر داده و کیهان از "ارتباط محفلی آشوبگران عاشورا با اسرائیل" نوشته.

محدودیت های مطبوعات
مردم‌سالاری در گزارش اصلی خود خبر داده که سخنگوی جدید دولت در جلسه ای بدون حضور خبرنگاران اطلاع رسانی کرده است.

اعتماد امروز مطابق خبرها بار دیگر با تذکر وزارت ارشاد روبرو شده با چاپ نامه معاونت وزارت ارشاد به پاسخ گوئی پرداخته. تذکر دولت به گزارشی در شماره های گذشته این روزنامه است که توهین آمیز به رییس دولت دانسته شده.

مطابق توضیح روزنامه اعتماد گزارش مورد اعتراض عیناً از خبرگزاری دولت نقل شده و جملات مورد اشاره در گزارش از قول وزیر سابق ارشاد "در گیومه قرار داشته و او هم دولت را منشاء فتنه ندانسته‌اند، بلکه گفته فتنه به بهانه دولت شروع شده است".

اعتماد از هيأت نظارت بر مطبوعات که دیروز سه نشریه را لغو امتیاز کرد خواسته يک بار ديگر گزارشی را که نسبت به آن تذکر داده بخوانند، "چراکه اصولاً نه تعابير اهانت آميزي در آن وجود دارد و نه آنچه از آن برداشت شده است".

توقیف نشریه تندرو
تهران امروز در سرمقاله خود به توقیف نشریه همت پرداخته و با اشاره به صفت تهتک که به عنوان اتهام آن نشریه به کار رفته نوشته "تهتك" شبهه‌ناك است. نشریه همت شبيه به گفتمان "نظام محور" دارد و چنین مي‌نمايد كه صرفا با بهره‌گيري از نمادها و نمايه‌هاي نظام، در پي بر كرسي نشاندن حرف خويش است. اما فاصله بسياري ميان آن نمادها و نمايه‌ها با روش‌ها و منش‌هايي كه موجب انتشار چنين هفته‌نامه‌اي شده‌اند، ديده مي‌شود.

به نوشته تهران امروز گرچه دادستان حتما دلايل مقنعي براي درخواست توقيف اين نشريه داشته است، اما مي‌بايد از تجربه اندوخته در طول سال‌هاي گذشته دريافته باشيم كه توقيف – ولو قانوني و مستدل – چنين نشرياتي، پاياني بر پرونده همواره مفتوح گرايش‌هاي تندرو در عرصه رسانه و مطبوعات نبوده و در آينده نيز نخواهد بود.

کنترل غیرقانونی پیامک و ایمیل
ابتکار در سرمقاله خود به خبری پرداخته که چند روز قبل توسط فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد و آن کنترل پیامک ها و ئی میل های مردم توسط پلیس بود.

به نوشته این روزنامه گرچه نویسندگان قانون اساسي سی سال پیش که قانون را می نوشتند نسبت به سازه هايي نظير «رايانامه» و «پيامک» خالي الذهن بودند. اما هيچ ترديدي براي هيچ حقوق خوانده اي وجود ندارد که قانون اساسی جمهوری اسلامی وقتی شنود را ممنوع می کند و اجازه نمی دهد به هیچ بهانه بسته های پستی بازرسی شود، این ها را هم در بر می گیرد.

نویسنده ابتکار یادآوری کرده که قانون اساسی استثنا هم قابل شده اما به «حکم قانون» و همين دو کلمه حکايتگر دو پروسه پر اهميت است: نخست اين که اجازه تجسس در پيامک ها و رايانامه هاي شهروندان بايد توسط مجلس صادر شود و توسط قوانيني چنين حقي براي نيروي انتظامي و قضات دادگاه ها به رسميت شناخته شود، دوم آن که کلمه «حکم» دلالت بر لزوم وجود روند قضايي مي کند.

مناظره های تلویزیونی
مردم سالاری در سرمقاله خود به تجلیل از مناظره های تلویزیونی پرداخته و نوشته اين رسانه با اتخاذ شيوه هاي نامناسب بخش زيادي از مخاطبان خود را از دست داده است و حالا باید با روش های بهتر به رسانه فراگير تبدیل شود که در شرايط حساس سياسي- اجتماعي، لازم است.

نویسنده این مقاله تاکید کرده مناقشه علمي نخبگان علوم ارتباطات با آنکه دستاوردهاي گرانسنگي هم بر جا گذاشته است، اما هيچ گاه از حوزه آکادميک خارج نشده است. تاسف بارتر آنکه معلوم نيست که چرا مديريت ارشد خبري الگوي حاکم بر اطلاع رساني را فراتر از يافته هاي کارشناسان و نخبگان علوم ارتباطات طراحي، برنامه ريزي و اجرا مي سازد.

آشتی اما نه با فتنه
کیهان در سرمقاله خود با تاکید بر این که باید برای ساخت کشور آشتی کرد نوشته البته این آشتی جوئی نصیب کسانی که زير همه چيز زدند و به هيچ صراطي مستقيم نشدند، نمی شود.

کسانی که به نوشته کیهان ذاتاً سرشان براي چنين آشوبي درد می‌كرد. رويكرد همه‌جانبه و بي‌پروایشان به آنارشيسم مبتني بر ترويج شكاكيت مغالطه در كنار اباحي گري و لاقيدي مطلق بود. منطق «بزن زير همه چيز» اگرچه پس از انتخابات، هويت خود را تماماً نشان داد اما قبل از انتخابات، رگه هايي از ماهيت خود را عيان كرده بود.

به نوشته این روزنامه ملت ما جز براي انزجار از دشمنان به خيابان نيامد و نمي آيد. دشمن خيال كرده بود، خيابان خالي است اگر كه سخن از جمهوريت و انتخابات است. عمله دشمن روز عاشورا آمدند و رعد و برقي زدند و قيام 9 دي ماه 88، پاسخ يك ملت به غرش نابه جاي دشمن بود.

نقشه راه
رسالت در سرمقاله خود نوشته امروز مسئله اصلي ما همين قانون اساسي است . قانون اساسي نقشه راه جمهوري اسلامي براي تحقق جامعه نمونه اسلامي است. قانون اساسي نقشه راه گفتمان پيشرفت، خدمت و عدالت است. قانون اساسي تعيين کننده همه مدار حرکت قوا و مردم در مسير ثبات پايدار و توسعه روز افزون است .

به نوشته این روزنامه هوادار دولت مسئله امروز ما ارائه تصويري کارآمد از نظام اسلامي درهمه ابعاد براساس نقشه راه يعني قانون اساسي است. مي خواهند ما را از اين مهم منحرف کنند بايد با هوشمندي براين صراط بمانيم و مطالبات قانوني مردم را پاسخگو باشيم.

یک جناح
جهان صنعت در سرمقاله خود با اشاره به گفته های تازه حسن روحانی در مورد این که کشور با یک جناح و یک تفکر اداره شدنی نیست نوشته در واقع کسی نیست که به این جمله معتقد نباشد یا حداقل به صورت علنی با آن مخالفت کند. اما ارتباط این جمله با حوادث اخیر چیست که آن را بر سر زبان‌ها انداخته است.

به نظر این روزنامه ارتباطش در این است که بخشی از جامعه که کوچک هم نیستند در مقابل بخش دیگر از جامعه قرار گرفت که آنها هم کوچک نیستند.

یک بیماری اقتصادی
دكتر فرخ قبادی در سرمقاله دنیای اقتصاد با اشاره به این که ایران سومین کشور جهان از نظر بالابودن تعرفه های وارداتی اعلام شده و تنها جزایر باهاما و جیبوتی بالاتر از ایران قرار دارند پرسیده چرا تعرفه‌ها در کشور ما تا‌ اين حد بالا است و ‌اين تعرفه‌های سنگین چه پیامدهايی دارد؟

به نوشته این اقتصاددان این یک بیماری است و ریشه آن در نرخ غیر واقعی ارز است که توان رقابت را از تولیدکنندگان (وصادرکنندگان) کشور گرفته است. این تدابیر درست همان اقداماتی است که بر جذابیت واردات غیرقانونی مي‌افزاید و خلافکاران اقتصادی را به تکاپوی بیشتر و‌ ترفندهای گستاخانه‌تر وا مي‌دارد. امتناع ازرویارويي با ریشه بیماری و تلاش در تسکین موقتی عوارض آن‌، تنها در ظاهر کم هزینه‌تر جلوه مي‌کند.

سرمقاله دنیای اقتصاد اضافه کرده شاید اگر همه هزینه‌های‌ اين سیاست محاسبه گردد و درآمدهای از دست رفته دولت‌، خسارت‌های سنگین و دیرپا به تولید و اشتغال کشور و مهم‌تر از همه‌اين‌ها‌، گسترش فرهنگ فساد و تبهکاری اقتصادی که قاچاق کالا جلوه‌اي از آن است‌، در نظر آورده شود، تدابیر مصلحت‌اندیشانه کنونی بسیار پرهزینه‌تر از کار درآيد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین