جواد اردکانی نویسنده و کارگردان سینما درباره شهادت سیدحسن نصرالله اظهار کرد: این اتفاق، ضایعهای دردناک برای محور مقاومت و جهان اسلام است. با یک نگاه تاریخی به گذشته بزرگان دین و کشور ما میتوان فهمید که در جنگ، همیشه شهادت هست و شهادت منجر به بالندگی و تقویت بیشتر جبهه حق میشود.
این کارگردان به نقش اصحاب رسانه و فیلمسازان در این باره اشاره کرد و افزود: وظیفه اصحاب رسانه در میانمدت و درازمدت و خصوصا در جنگ با رژیم صهیونیستی، این است که این جنایتها را به زبان هنر به تصویر بکشند و به مردمان همه جای دنیا از زوایای مختلف، منتقل کنند. وظیفه کوتاه مدت فیلمسازان این است در همین روزها اجازه ندهند روحیه یاس و شکست در میان مردم و جبهه مقاومت ایجاد شود؛ چراکه ایجاد این روحیه خطرناکتر از اصل اتفاق است
وی ادامه داد: وظیفه کوتاهمدت فیلمسازان نیز این است در همین روزها مراقب باشند و اجازه ندهند روحیه یاس و شکست در میان مردم و جبهه مقاومت ایجاد شود؛ چرا که ایجاد این روحیه خطرناکتر از اصل اتفاق است.
اردکانی، سینما را مدیوم مناسبی برای به تصویرکشیدن پرترهای از زندگی سران جبهه مقاومت دانست و گفت: سینمای ایران به شرطی میتواند در این گونه فیلم بسازد که ارادهای واقعی بین مدیران و هنرمندان وجود داشته باشد؛ ارادهای که سالهاست اثری از آن نمیبینیم.
وی اظهار کرد: اگر این اراده در بین هنرمندان وجود داشته باشد، در بین مدیران اصلا وجود ندارد. حضور اندکی که ما از نظر رسانهای و هنری در جهان اسلام، محور مقاومت و کشورهای منطقه داشتیم، به شدت قابلتامل است.
«بازمانده» تبدیل به جریان نشد
کارگردان فیلم به کبودی یاس با بیان اینکه جنگ، جنگ رسانههاست، ادامه داد: برخی کشورهای منطقهای مانند ترکیه، در سالهای اخیر تولیدات موفقی داشتند و کشوری همچون هند هم که از قبل موفق بود، اما ایران در موضوع مقاومت و موضوعات دیگر حتی حضور پررنگی ندارد و غایب است. بخش بزرگی از این جنگ، جنگ رسانهای است و ما تا به حال این جنگ رسانهای را باختیم. باید جهانی و منطقهای به تولید یک اثر نگاه کنیم، اما قادر به جذب مخاطبان حتی مخاطبان همسلیقه با خودمان در منطقه نیستیم
اردکانی توضیح داد: اگر مدیران از خواب غفلت بیدار نشوند، این شکست در یک جنگ بلندمدت، به شدت آسیبزننده است و آثار میدانی تعیینکنندهای خواهد داشت.
کارگردان فیلم شور شیرین با اشاره به دغدغهمندی هنرمندان درباره جبهه مقاومت تشریح کرد: میان هنرمندان، طیفهای متفاوتی داریم؛ از کسانی که معتقدند نه غزه، نه لبنان و کسانی که معتقدند هم غزه، هم لبنان و هم ایران. مدیران، اما باید به اندازهای استقامت و استمرار داشته باشند که جریانسازی کنند و به تک آثار اکتفا نکنند. بازمانده یک اثر ماندگار در این حوزه شد، اما تبدیل به جریان نشد.
وی درباره جهانشمولی آثار و فیلمهای ایرانی تاکید کرد: محصولاتی که در ایران تولید میشوند، باید بتوانند در جهان اسلام مخاطب داشته باشند. باید جهانی و منطقهای به تولید یک اثر نگاه کنیم، اما قادر به جذب مخاطبان، حتی مخاطبان همسلیقه با خودمان در منطقه نیستیم.