کد خبر: ۹۳۹۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

کشاندن خاورمیانه به سوی فاجعه

سرمقاله گاردین: هنگامی که ایالات متحده و فرانسه روز پنجشنبه هفته گذشته درخواست آتش‌بس موقت در لبنان را مطرح کردند، مطمئن بودند که بنیامین نتانیاهو از آن حمایت می‌کند اما یک روز بعد، نتانیاهو که هنوز در نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود، دستور حمله هوایی به بیروت که منجر به ترور سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله شد را تایید کرد؛ همه وحشت‌زده شده‌اند.
کشاندن خاورمیانه به سوی فاجعه
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰۰ نفر در لبنان در هفته گذشته کشته شده‌اند. گفته می‌شود که تقریباً یک‌پنجم جمعیت، آواره هستند. خانواده‌ها در خیابان‌ها می‌خوابند. با توجه به اینکه بمب‌ها همچنان در حال سقوط هستند و خطر حمله زمینی وجود دارد، نتانیاهو گفته که کار اسرائیل تکمیل نشده است. حزب‌الله بر این باور بود که با حمله موشکی به اسرائیل پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، می‌تواند اسرائیل را به کاهش تنش وادار کند.

اسرائیل نشان داد که حزب‌الله اشتباه می‌کند. اسرائیل آنچنان از نردبان تشدید تنش با جهش‌هایی بلند بالا رفته و همه قوانین بین‌المللی را نقض کرده که همه متعجب شدند. با این کار، اسرائیل حتی آمریکا و شخص جو بایدن را تحقیر کرده است. مقامات آمریکایی و فرانسوی گزارش دادند که نتانیاهو به‌طور خصوصی آتش‌بس لبنان را تأیید کرده است و سپس علناً آن را رد کرد.

در طول ماه‌های گذشته، نخست‌وزیر اسرائیل به‌طور دوره‌ای به واشنگتن گفته است که گوش شنوا دارد و سپس هر کاری که خواسته را انجام داده است. درحالی‌که اسرائیل وانمود می‌کرد به ابتکارات دیپلماتیک ایالات متحده علاقه دارد، در حال برنامه‌ریزی برای حمله همه‌جانبه به حزب‌الله بود و با این کار بنزین بر روی شعله‌های آتش ریخت. نتانیاهو بار‌ها با استفاده از تسلیحاتی که آمریکا ارسال کرده است، نزدیک‌ترین متحدش را به شدت تحقیر کرده است. ده‌ها هزار نفر در غزه کشته شده‌اند و خاورمیانه چند هفته قبل از برگزاری انتخابات آمریکا در حال لغزیدن به لبه پرتگاه است.

حزب‌الله اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد. رهبران ارشد سیاسی و نظامی‌اش ترور شده‌اند. احتمالاً در میان آن‌ها که جان به در برده‌اند سوءظن بیشتر شود. در داخل لبنان نیز با فشار‌ها از سوی کسانی که از وضعیت لبنان ناراضی هستند و از جنگ نیز وحشت دارند روبه‌رو است. ایران نیز تمایلی ندارد در دام اسرائیل افتاده و وارد یک جنگ فراگیر شود. ایران همیشه به متحدین مسلح منطقه‌ای خود و اعضای مقاومت متکی بوده است. اما قرار بود حزب‌الله از ایران در برابر حمله مستقیم اسرائیل محافظت کند. اکنون ایران مجبور است بازدارندگی را دوباره برقرار کند و به متحدانش در منطقه اطمینان دوباره بدهد.

اسرائیل می‌خواهد شهروندانش بتوانند به خانه‌های خود در شمال بازگردند. تعداد بیشتری از شهروندان لبنانی آواره شده‌اند و اسرائیل در ماه‌های اخیر چهار برابر بیشتر از حزب‌الله به لبنانی‌ها حمله کرده است. اما حزب‌الله هنوز ده‌ها هزار جنگجو و زرادخانه بزرگی در اختیار دارد. هنگامی که ایران اولین حمله مستقیم خود را در بهار امسال به اسرائیل انجام داد، کشور‌های عربی به اسرائیل کمک کردند تا پهپاد‌ها و موشک‌ها را از بین ببرد.

نمی‌توان دوباره چنین انتظاری داشت. تهران ممکن است تسریع در برنامه هسته‌ای خود را کلید امنیت آینده بداند. هرچند ممکن است این کار خطر حمله بزرگ اسرائیل را افزایش دهد. شکست استراتژی آغوش باز بایدن برای نتانیاهو بیشتر از همیشه دیده می‌شود. بایدن باید به نتانیاهو بگوید که ایالات متحده به تامین تسلیحات ادامه نخواهد داد تا اسرائیل نتواند به راحتی آمریکا را نادیده بگیرد.

همانطور که رهبران جهان اصرار دارند، آتش‌بس در لبنان اولویت فوری است. اما تنها یک آتش‌بس و توافق آزادسازی گروگان‌ها در غزه و فراتر از آن، ایجاد یک کشور فلسطینی، می‌تواند صلح را در منطقه به ارمغان بیاورد.

منبع: روزنامه هم میهن 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین