کد خبر: ۹۳۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴

ضربه احتمالی به وحدت ملی لبنان

ترور سیدحسن نصرالله ممکن است وحدت ملی لبنان را به چالش بکشد.
ضربه احتمالی به وحدت ملی لبنان
آفتاب‌‌نیوز :

در حال حاضر اختلافات بین کسانی که از انحلال حزب‌الله حمایت می‌کردند و این گروه را به گروگان گرفتن لبنان متهم می‌کردند و حامیان حزب‌الله که بر مقاومت در مقابل اسرائیل و گرفتن انتقام از اقدام اسرائیل در ترور سیدحسن نصرالله اصرار دارند، مشاهده می‌شود. این اختلافات ممکن است نشان‌دهنده تهدیدی برای صلح اجتماعی و وحدت داخلی در لبنان باشد. اگر این اختلافات ادامه یافته و گسترش یابد، ممکن است توافق طائف در سال ۱۹۸۹ نیز که به ۱۵ سال جنگ داخلی در لبنان فرقه‌ای پایان داد، تهدید به فروپاشی شود.

تصاویر ویدئویی که از شهر‌هایی با اکثریت سنی‌نشین نظیر طرابلس در شمال لبنان پخش می‌شود، شهروندانی را نشان می‌دهد که برچسب‌های حزب‌الله را از اتومبیل‌های شیعیان آواره جدا می‌کنند. شکاف فرقه‌ای ممکن است با دخالت بازیگران منطقه‌ای تشدید شود. برخی کشور‌ها نظیر عربستان سعودی نیز از تضعیف حزب‌الله و بروز شکاف فرقه‌ای که به تضعیف بیشتر این گروه منجر شود، سود می‌برند.

توافقنامه طائف، که سیستم سهمیه‌بندی مبتنی بر طبقات و فرقه‌ها را ایجاد کرد و موجب شد کشور‌های ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس در لبنان سرمایه‌گذاری کنند، در ۳۵ سال گذشته حفظ شده است. با این حال، پس از جنگ ۱۹۷۵ و بحران عمیق اقتصادی، احساسات فزاینده ضدپناهجویان و تهدید تجدید رویارویی با اسرائیل فضای متشج‌تری را در لبنان دامن زده است. این شرایط به شرایط بحرانی سال ۱۹۷۵ لبنان که منجر به آغاز یک جنگ داخلی پرهزینه شد، بسیار شبیه است.

منبع: روزنامه هم میهن 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین