کد خبر: ۹۳۹۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷

نامه ایران به سازمان ملل و هشدار به اسرائیل

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه به دبیرکل و رئیس شورای امنیت در پی عملیات موشکی ایران، اعلام کرد: در صورت تکرار اقدام غیرقانونی بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل، پاسخ ایران سریع، قاطع و شدیدتر از گذشته خواهد بود.
نامه ایران به سازمان ملل و هشدار به اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

 امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک درباره پاسخ ایران به جنایات رژیم صهیونیستی به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.

در این نامه آمده است: پیرو دستور دولت متبوعم و متعاقب مکاتبه مورخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۴)، مایلم به جنابعالی و اعضای شورای امنیت اطلاع دهم که عصر روز سه‌شنبه، اول اکتبر ۲۰۲۴ (به وقت محلی)، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از حملات موشکی را علیه اهداف نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل انجام دادند.

در نامه مذکور عنوان شده است: این اقدام در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، و در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ترور رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر پیشین فلسطین در تهران در ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ که مهمان رسمی دولت ایران بود، مجروحیت سفیر ایران در لبنان در اثر هدف قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ با انفجار پیجرها، و ترور دبیرکل حزب‌الله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۴, A/۷۹/۳۵۹-S/۲۰۲۴/۶۸۴, S/۲۰۲۴/۷۰۱) انجام شد.

در این نامه آمده است: برخلاف رژیم صهیونیستی که به‌طور مداوم غیرنظامیان بی‌گناه و زیرساخت‌های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و قتل‌عام می‌داند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و تعالیم متعالی اسلام و با رعایت کامل اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خودهدف قرار داده است

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه نوشته است: مایه تأسف است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظیفه اساسی و ذاتی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده است. عدم اقدام شورای امنیت به رژیم اسرائیل اجازه داده است که به‌طور آشکار تمامی خطوط قرمز را نقض کند و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی را زیر پا بگذارد. 

ایروانی در این نامه افزوده است: این ناکامی، جمهوری اسلامی ایران را وادار کرده تا به حقوق قانونی خود طبق حقوق بین‌الملل عمل کرده و اقداماتی قانونی در دفاع از امنیت ملی و منافع حیاتی خود انجام دهد. 

در نامه مذکور آمده است: شایان ذکر است که استناد جمهوری اسلامی ایران به حق دفاع مشروع، پس از یک دوره طولانی خویشتن‌داری، بیانگر رویکرد مسئولانه ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ درست در زمانی که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کشی رژیم اشغالگر آپارتاید صهیونیستی علیه مردم فلسطین و همچنین تجاوزات نظامی مکرر آن علیه لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.

وی در این نامه خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه توسط رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی خود هشدار می‌دهد. 

در نامه سفیر ایران عنوان شده است: ایران کاملاً آماده است تا در صورت لزوم، اقدامات دفاعی بیشتری برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور انجام دهد. در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل، پاسخ ایران سریع، قاطع و شدیدتر از گذشته خواهد بود. در این زمینه، ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت. 

وی همچنین خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از شورای امنیت درخواست می‌کند که فوراً و قاطعانه برای متوقف کردن تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل و جنایات جنگی آن علیه لبنان، غزه و سوریه اقدام کرده و از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین