کد خبر: ۹۴۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰

تحریم‌ها کماکان گریبان‌گیر بیماران

با وجود اظهارات مسوولان آمریکایی درخصوص تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت بر تحریم بودن این اقلام درمانی تأکید کرد.
تحریم‌ها کماکان گریبان‌گیر بیماران
آفتاب‌‌نیوز :

داستان تحریم‌های ظالمانه غرب و در رأس آن‌ها آمریکا مدت زیادی است که بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی کشور را تحت تأثیر قرار داده است و در این میان تهیه دارو و تأمین مواد اولیه آن نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به شکلی که امروز برخی بیماران در تأمین دارو‌های خود دچار مشکل شده‌اند؛ مشکلاتی که یا در زمینه وارد کردن مواد اولیه برای تولید این دارو‌ها در داخل است یا خرید دارو‌های اساسی بیماری‌های مختلف.

این تحریم‌ها در شرایطی اتفاق افتاده است که همواره تأمین غذا و دارو بدون هیچ مانعی از سوی کشور‌ها بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مورد تأکید بوده است. سازمان جهانی بهداشت نیز بار‌ها بر ارتباط میان حق بر سلامتی با حق بر غذا، آب آشامیدنی سالم، محیط زیست سالم و… تاکید کرده است.

حق سلامتی در اسناد بین‌المللی مختلف مورد شناسایی قرار گرفته است. علاوه بر اساس‌نامه سازمان جهانی بهداشت و ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در ماده ۲۴ کنوانسیون حقوق کودک و در سطح منطقه‌ای منشور اجتماعی اروپا و در کشور خودمان در اصل ۲۹ قانون اساسی مورد شناسایی قرار گرفته است.

در حالی که سردمداران آمریکا مزورانه ادعا می‌کنند که به سبب اهداف انسان دوستانه، بسته تحریمی ظالمانه‌شان علیه ایران، شامل اقلام غذایی، دارویی و پزشکی نمی‌شود؛ اما این ادعا سرشار از گزافه گویی و دروغ است و مصادیق و شواهد فراوانی وجود دارد که آمریکایی‌ها در تحریم علیه ایران، علاوه بر موارد زیاد تحریم، با هدف آسیب رساندن به مردم ایران، اقلام پزشکی، دارویی و غذایی را هم در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

تحریم دلیل کمبود‌های مقطعی دارو

چندی پیش نیز سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی کمبود‌های دارویی گفته بود هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود، برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم از فروش دارو به ایران ممانعت می‌کنند، که دلیل برخی کمبود‌های مقطعی همین محدودیت‌های بین‌المللی است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تحریم‌ها گفته بود برخلاف ادعا‌های پوشالی استکبار جهانی، ما در حوزه دارو تحریم هستیم. به واسطه تحریم‌ها انتقال ارز و کالا‌ها مشکل شده است.

آمریکا بیماران را هدف قرار داده است

در کنار اظهار نظر‌های مسئولان ارشد کشور درباره اثرات سو تحریم‌ها بر سلامت مردم، مدیران انجمن‌های بیماری‌های مختلف نیز با ابراز نگرانی از وجود تحریم دارویی و غذایی از محدودیت‌های درمانی بیماران گلایه می‌کنند.

حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران درباره «اثرات تحریم‌ها بر تأمین دارو‌های بیماران سرطانی»، می‌گوید که دارو‌هایی که برای این بیماران تهیه می‌شود بخش عمده آن وابسته به خرید خارجی و کمپانی‌های برند است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان توضیح می‌دهد، مسئله این است که آمریکا بیماران را هدف قرار داده و برنامه‌ریزی آن‌ها به گونه‌ای است که کسانی که مصرف کننده دارو هستند تحت فشار گیرند؛ لذا ویتامین‌ها و دارو‌های معمولی آن‌ها در بازار ما فراوان است، اما دارو‌هایی که جنبه حیاتی داشته و برای بیماران سرطانی ضروری است به هر وسیله‌ای تلاش می‌کند تا ما نتوانیم آن را خریداری کنیم که این هم از جهت انتقال پول و هم از نظر خرید دچار مانع هستیم.

آسیب به ۱۲ هزار بیمار تالاسمی

یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: از سال ۸۸ که تحریم‌های آمریکا آغاز شد شرکت‌های دارویی با مشکل نقل و انتقالات مالی مواجه شدند و با شیب خزنده‌ای بیماران تالاسمی با کمبود‌های دارویی مواجه شدند. تزریق خون برای این بیماران ۲ تا ۳ هفته یکبار ضروری است و بدن آن‌ها نیاز به یکسری دارو‌ها برای دفع خون دارند که آهن زای دارو‌ها نیاز دارند که تزریق و خوراکی هستند، از سال ۹۷ با اعمال تحریم‌ها با مشکل تأمین دارو مواجه شدیم و این مسائل باعث شده به دلیل نرسیدن دارو بیش از ۷۵۰ بیمار تالاسمی فوت کرده و بیش از ۱۲ هزار بیمار نیز آسیب جدی دیدند.

دارو تحریم شده است.

اما در جدیدترین گلایه‌ها نسبت به دورویی آمریکا، روز گذشته محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت در حاشیه نمایشگاه ایران فارما بر این موضوع تأکید کرد و گفت که توزیع کنندگان دارو مانع کار ما هستند و دیگر مانع ما نیز تحریم است.

علی رغم اینکه حقوق بشر می‌گوید که دارو مشمول تحریم نمی‌شود، اما دارو تحریم شده است و اکنون نیز مساله تجهیزات پزشکی بیان می‌شود، اما در واقعیت ما تحریم هستیم و مشکلات زیادی را در زمینه تأمین مواد اولیه و تکنولوژی برای صنعت داروی ما ایجاد کرده است.

بار‌ها ماهیت آمریکا در قبال ملت‌های مختلف دنیا به خوبی آشکار شده است و این ماهیت استعمارگرانه و عدم پایبندی به معاهدات و تعهدات بین‌المللی درباره ایران نیز به دفعات از سوی سردمداران این کشور تکرار شده و اعمال تحریم‌های غذایی و دارویی علیه کشورمان نیز در ادامه عهد شکنی‌های مستمر آنهاست؛ اما نکته بسیار مهم در این خصوص توجه به توانمندی‌های شرکت‌های دارویی و به ویژه توان متخصصان جوان ما در قامت شرکت‌های دانش بنیان است که می‌تواند از این تحریم‌ها پلی برای رسیدن به خودکفایی کامل در زمینه تولید دارو‌های مختلف و به ویژه دارو‌های بیماران خاص باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین