کد خبر: ۹۴۰۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷

گام مهم دانشگاه آکسفورد در ساخت اولین واکسن ضد سرطان

دانشمندان دانشگاه آکسفورد در حال طراحی واکسنی به نام «اواریان واکس» هستند که به سیستم ایمنی بدن می آموزد که مراحل اولیه سرطان تخمدان را شناسایی کرده و به آنها حمله کند.
گام مهم دانشگاه آکسفورد در ساخت اولین واکسن ضد سرطان
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز تحقیقات سرطان در انگلیس اعلام کرده تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد برای این مطالعه طی سه سال آینده تا ۶۰۰ هزار پوند دریافت خواهد کرد. در این مطالعه، دانشمندان با حمایت مالی دریافت شده، اهداف واکسن را تعیین خواهند کرد. آنها متوجه خواهند شد که کدام پروتئین‌ها روی سطح سلول‌های سرطان تخمدان در مراحل اولیه توسط سیستم ایمنی قوی‌تر تشخیص داده می‌شوند و این واکسن تا چه اندازه مدل‌های کوچک سرطان تخمدان را از بین می‌برد.

در صورت موفقیت آمیز بودن این تحقیقات، کار بر روی آزمایشات بالینی واکسن آغاز خواهد شد. امید این است که در آینده بتوان این واکسن را برای پیشگیری از سرطان تخمدان ارائه کرد. هر ساله حدود ۷۵۰۰ مورد جدید سرطان تخمدان در انگلستان شناسایی می‌شود و این بیماری ششمین سرطان شایع در زنان است.

پروفسور احمد احمد، سرپرست این پروژه می‌گوید : ما به راهکارهای بهتری برای جلوگیری از سرطان تخمدان نیاز داریم. اواریان واکس می‌تواند راه حلی برای پیشگیری از سرطان در زنان در معرض خطر ارائه دهد. با این بودجه اختصاص داده شده، تحقیقات ما می‌تواند گام بزرگی به سمت واکسن مناسب برای سرطان تخمدان بردارد.

تحقیقات قبلی پروفسور احمد و تیمش در دانشگاه آکسفورد نشان داده است که سلول‌های ایمنی بیماران سرطان تخمدان، تومور را به یاد می‌آورند. با تکیه بر این تحقیقات، دانشمندان سیستم ایمنی بدن را برای تشخیص بیش از ۱۰۰ پروتئین در سطح سرطان تخمدان، که به عنوان آنتی ژن های مرتبط با تومور شناخته می شوند، آموزش خواهند داد. آنها متوجه خواهند شد که کدام یک از این آنتی ژن‌ها سیستم ایمنی را تحریک می‌کند تا سلول هایی را که در حال تبدیل شدن به سرطان تخمدان هستند، شناسایی کرده و از بین ببرد.

هنوز سال‌ها طول می‌کشد تا واکسن به نقطه‌ای برسد که به طور گسترده برای زنان در معرض خطر سرطان تخمدان در دسترس باشد. با این حال، این بودجه گامی مهم به سوی جهانی است که در آن پزشکان می‌توانند از سرطان تخمدان در مراحل اولیه پیشگیری کنند، نه اینکه پس از شروع بیماری، آن را درمان کنند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین