کد خبر: ۹۴۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۵
پاسخ مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت به دولت

آمارها گویا است، مردم به خوبی قضاوت می‏کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: در پی پاسخ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به سخنان حجت‌الاسلام روحانی در همایش "ایران آینده" روابط عمومی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای را منتشر کرد و در آن به ادعاهای دولت پاسخ گفت.

به گزارش آفتاب متن کامل جوابیه به این شرح است:

در پی سخنان جناب آقای دکتر روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در مراسم افتتاحیه همایش "ایران آینده" که در آن ضمن تاکید بر ضرورت تحقق اهداف توسعه‌یافتگی ایران درسند چشم انداز بیست ساله و امکان پذیر بودن آن مستند به برخی از شاخص‌های اقتصادی از عملکرد برنامه چهارم ابراز نگرانی شده‌بود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت محترم با انتشار گزارشی در مورخ 30/10/1388 تلاش در مخدوش نشان دادن آمارهای اعلام شده‌بنماید. این پایگاه با طرح این سوال که چرا در ارائه اطلاعات مربوط به نرخ تورخ از آمار مربوط به دوازده ماهه منتهی به خرداد 1388 استفاده شده‌است. نه آمار مربوط به آذر ماه 1388 که رقم کمتری است.

همچنین در این گزارش آمده است که مجموع درآمدهای ارزی دولت طی چهار سال 1384، 1385، 1386و 1387 حدود 339 میلیارد دلار بوده‌است، نه 370 میلیارد دلار که در سخنرانی اعلام شده است.

هر چند این گزارش در جهت تخطئه آمار بیان‌شده از سوی آقای دکتر روحانی منتشر شده‌است، ولی به سبب فرصتی که درجهت تشریح بیشتر واقعیت‌ها و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر به ملت شریف ایران فراهم شده‌است، ضمن تشکر از این پایگاه محترم به موارد زیر اشاره می‌شود.

1- ارائه اطلاعات مربوط به نرخ تورم منتهی به دوازده ماه خرداد ماه، به این دلیل بوده‌است که منبع اطلاعات مربوط به آمارهای رشد اقتصادی، بیکاری و تورم در این سخنرانی مربوط به گزارش شماره 56 نماگرهای اقتصادی سه ماهه اول سال 1388 است. که آخرین و جدیدترین گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی می‌باشد. بنابراین چون آمار نرخ بیکاری و رشد اقتصادی از این منبع بوده‌است، لذا اطلاعات مربوط به تورم نیز از این منبع استفاده شده‌است.

2- مستند به منبع اعلام شده که آخرین گزارش اعلام شده در خصوص نماگرهای اقتصادی است، (و در سایت بانک مرکزی در دسترس همگانی قرار دارد) رشد اقتصادی که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در مسیر توسعه است، و طبق قانون برنامه می‌بایست در سال 1387 به میزان 4/8 درصد می‌شد، فقط 3/2 درصد در سه ماهه دوم سال 1387 بوده‌است. یعنی کمتر از یک سوم هدف برنامه.

و نیز به استناد همین منبع نرخ بیکاری که طبق برنامه باید در سال 1388 به 4/8 درصد می‌رسید، در سه ماهه اول سال 1388 برابر با 1/11 درصد بوده‌است. و باز هم مستند به گزارش یاد شده نرخ تورم مربوط به عملکرد 12 ماهه منتهی به خرداد 1388 برابر با 5/22 درصد بوده که در برنامه برای سال 1388 مقدار 6/8 درصد پیش بینی شده‌بود.

لذا چنانچه بنا به پیشنهاد پایگاه اطلاع رسانی دولت محترم نرخ تورم آذرماه یعنی 5/13 درصد اظهار شده از سوی آن پایگاه مورد استناد قرار گیرد باز هم نرخ تورم 9/4 واحد درصد بیشتر از هدف برنامه چهارم می‌باشد.

3- پایگاه اطلاع رسانی دولت محترم، در گزارش خود کل درآمد حاصل از صادرات نفت، گاز، فراورده‌های نفتی، میعانات گازی و صادرات غیرنفتی طی چهارسال (1384، 1385، 1386و 1387) را حدود 339 میلیارد دلار اعلام می‌نماید و آن‌را حدود 30 میلیارد دلار کمتر از رقم بیان شده توسط آقای دکتر روحانی می‌داند.

با توجه به دسترسی آن پایگاه به اطلاعات و آمارهای عملکرد دولت محترم انتظار این است که در اعلام درآمدهای دولت نهم با دقت بیشتری مبادرت به محاسبه نماید. چه اینکه لازم است 3 رقم ذیل نیز به رقم اعلام شده فوق به‌شرح زیر اضافه گردد:

1-3 لازم است عملکرد وزارت نفت در زمینه معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی در دوره چهار ساله مورد محاسبه قرار گیرد تا روشن شود که رقمی بالای 23 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی دولت به خزانه واریز نشده و لذا در حساب موازنه پرداخت‌های بانک مرکزی منظور نشده‌است. در این زمینه لازم بذکر است که مبلغ فروش نفت خام برای واردات فرآورده به‌صورت قانونی 920/13 میلیارد دلار و بدون مجوز قانونی 294/9 میلیارد دلار می‌باشد که جمعا بالغ بر 23 میلیارد دلار می‌‌گردد. ضمنا مبلغی که برای بازپرداخت بدهی بیع متقابل از طریق فروش نفت خام داده شده‌است بیش از 3 میلیارد دلار می‌باشد. بنابراین مبلغ 26 میلیارد باید به رقم اعلام شده پایگاه اطلاع رسانی دولت محترم اضافه گردد.

2-3 عملکرد چهارساله دولت نهم دقیقا سالهای 84 تا 87 نیست. بلکه با توجه به شروع فعالیت دولت نهم از شهریور سال 1384 درآمدهای در اختیار مربوط به این دولت را باید برای دوره زمانی شهریور سال 84 تا شهریور سال 88 دانست که با توجه به بالاتر بودن قیمت نفت در شش ماهه اول سال 88 نسب به دوره مشابه در سال 84 و همچنین درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی مجموع درآمدهای ارزی دولت در شش ماهه اول سال 88، 3/41 میلیارد دلار بوده( 3/11 میلیارد دلار صادرات قطعی غیر نفتی که در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شده‌است. به‌علاوه 30 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز درشش ماهه اول) در حالی‌که طبق گزارش رسمی بانک مرکزی در نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال 1384 کل مبلغ صادرات در شش ماهه اول سال 84، 6/28 میلیارد دلار بوده‌است. که به این ترتیب حداقل 7/12 میلیارد دلار باید به رقم درآمدهای ارزی اعلام شده از سوی آن پایگاه اضافه شود.

3-3 بدون احتساب 3 میلیارد و 582 میلیون دلار مطالبات حساب ذخیره ارزی در آغاز به‌کار دولت نهم حداقل مبلغ 9 میلیارد و 477 میلیون دلار در حساب ذخیره ارزی در اختیار دولت نهم قرار گرفته‌است. که این حساب هم اکنون با احتساب تعهدات قطعی نزدیک به 2 میلیارد دلار منفی است. که در محتاطانه‌ترین محاسبه، حداقل 10 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی علاوه بر درآمدهای ارزی مذکور در اختیار دولت نهم بوده‌است.

بنابراین رقم درآمدهای ارزی دولت نهم در مجموع خیلی بیش از 370 میلیارد دلار می‌باشد.

4- در خاتمه پیشنهاد می‌شود با توجه به هفته‌های پایانی اجرای برنامه پنج‌ساله چهارم، پایگاه اطلاع رسانی دولت به ملت بزرگ ایران اطلاع دهد که با توجه به شاخص‌های کلان برنامه چهارم نظیر رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، نرخ بیکاری و تورم؛ و با توجه به افزایش بی‌سابقه درآمدهای نفتی، درکدام یک از این موارد عملکرد موفقی متناسب با برنامه داشته‌است. تا مردم بتوانند قضاوت دقیق‌تری نسبت به عملکرد دولت محترم داشته‌باشند.

روابط عمومی
مرکز تحقیقات استراتژیک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۳
0
0
با سلام تا امروز جنگ وجدال بین اشخاص بود وبعد بین احزاب وجناحها ومتاسفانه امروز در حال کشیده شدن جنگ به میان دستگاهها ونهادهای مردمی که این به زیان تمام گروهها ونهادهاست وباید همگی فهمیده باشند که مردم در راستای انقلاب از همه چیز خواهند گذشت حتی از نهادهای خاطی ویک سوال دارم آیا آقای روحانی در آن همایش به عنوان نماینده مجمع تشخیص مصلحت سخنرانی می کرده است وآیا حضور در همایش هاوارائه آمارها وتخریب ارکان نظام از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام است که روشنگری بعد ازجریان برعهده روابط عمومی آن باشد ؟از ریاست محترم این نهاد که فردی مدیر ومدبراست انتظار می رود که بروی افراد وقسمتهای تحت امر خود وعملکرد آنها نظارت بیشتری داشته باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
0
0
باعرض سلام اگر قرارباشد آقايان هم شاكي باشند وهم قاضي پس ديوان محاسبات چكاره است خوب است ضمننا آقايان لطف كنند درمورد عملكرد مجمع وافرادآن وهمچنين هزينه هايي كه صرف ميكنند توضيح دهند ضمن اينكه من بعنوان يك جوان الان مجمع را بيشتر حزبي ميببينم كه گويا هيچ وظيفه اي درحمايت از رهبر انقلاب ندارد وفقط وظيفه اش افشا سازي وتخريب دولت است آقايان بهتر است ازخواب بيدار شوند مردم همه مشكلات راميببينندوميدانند اگرمي خواهيد به قهر مردم ايران مبتلا نشويد فقط در خط رهبري سخن بگوييد اميدوارم روزي با آمدن مهدي فاطمه همه دوستان نظام سربلند شوند وخائنين به سزاي عملشان برسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۴
0
0
عزیزان من به شما یک پیشنهاد دارم حالا که نمیتونید ببینید دولت مقدستون داره چه بلاهایی که سر سرمایه های مملکت میاره،خب سرتون را بکنید زیر برف
دوستان محترم تا زمانی که در وجود خوتون آنقدر قابلیت نمی بینید که به این مسایل بپردازد گوشتان را با پنبه پر نمایید،ولی این اجازه را ندارید که به شعور دیگر افراد نیز توهین کرده و تصور نمایید همه مانند شما به اینجور مسایل می نگرند،من عضوی از اجتماعی به نام ایران هستم و خوشحال میشوم که رجال سیاسی با من مانند یک انسان دارای درک و شعور صحبت نمایند،و مسایل کشورم را همانگونه که هست برایم تشریح نمایند.ای کاش میفهمیدی که عدالت چیست و مهدی فاطمه کیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
0
0
من همیشه فکر میکنم اینده گان بدون جناب اقای محموداحمدی نژاد چطوری میخواهند تحول ایجاد کنند ... خوش به حال ما
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین