کد خبر: ۹۴۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳

میشل بلان بازیگر و کارگردان کمدی و درام درگذشت

میشل بلان، بازیگر و کارگردان فرانسوی فیلم‌های کمدی و درام و دارنده نشان لژیون دونور از دنیا رفت.
میشل بلان بازیگر و کارگردان کمدی و درام درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

میشل بلان، بازیگر و کارگردان فرانسوی که با فیلم‌های کمدی و درام‌های جنایی شناخته می‌شد، در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

بلان بامداد جمعه پس از سکته قلبی که شب پیش از آن رخ داده بود، درگذشت.

وی با بازی در نقش ژان کلود دوسه یک مرد مجرد بی دست و پا در فیلم «تعطیلات سرخ شده» به کارگردانی پاتریس لکونت در سال ۱۹۷۸ به شهرت رسید و پس از آن به بازی در فیلم‌های کمدی ادامه داد. اما وی همچنین برای بازی‌های دراماتیک خود در فیلم‌هایی از جمله فیلم جنایی «موسیو هایر» ۱۹۸۹ که در آن نقش شخصیت اصلی را بازی کرد، تحسین شد.

بلان سال ۲۰۱۲ جایزه سزار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «وزیر» به نویسندگی و کارگردانی پیر شولر دریافت کرد.

بلان کارگردانی، نویسندگی و بازی در فیلم «راهپیمایی لومبر» در سال ۱۹۸۴ و «چیز‌های تابستانی» در سال ۲۰۰۲ را بر عهده داشت. «پرونده‌های مالمو» (۱۹۷۴)، «بگذار شادی حاکم شود» (۱۹۷۵)، «بهترین روش راه رفتن» (۱۹۷۶)، «گرامپس در مقاومت است» (۱۹۸۳)، «ضربه بزن تا قوی شود» (۱۹۹۰)، «اورانوس» (۱۹۹۰)، «نفع، ساعت و ماهی بسیار بزرگ» (۱۹۹۱)، «رابطه سمی» (۱۹۹۳)، «هیولا» (۱۹۹۴)، «تو خیلی زیبا هستی» (۲۰۰۵)، «شاهدان» (۲۰۰۷)، «اسکورت» (۲۰۰۹)، «دختری در قطار» (۲۰۰۹)، «سفر صد فوتی» (۲۰۱۴) «شغل عجیب» (۲۰۱۶)، «یک دکتر خوب» (۲۰۱۹)، «موفقیت‌های کوچک»، «به من فرصت بده» (۲۰۲۳) و … شماری از فیلم‌های کارنامه حرفه‌ای او هستند.

بلان سال ۱۹۸۶ جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن ۱۹۸۶ را برای بازی در درام «لباس شب» به کارگردانی برتران بلر دریافت کرد و ۸ سال بعد جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره را برای «خستگی شدید»، فیلمی کمدی در سال ۱۹۹۴ که او کارگردانی و بازی در آن را برعهده داشت، از آن خود کرد.

در سال ۲۰۰۴، او جایزه مولیر، معادل جایزه تونی فرانسه را برای بهترین اقتباس از یک نمایشنامه خارجی برای «کار‌هایی که برای عشق انجام می‌دهیم» دریافت کرد.

با درگذشت میشل بلان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای که در رسانه ایکس منتشر شد، درباره وی گفت: «میشل بلان، بنای یادبود سینمای فرانسه از بین رفته است. او چهره‌ای بود که ما را از خنده به گریه درمی آورد. فکر ما با عزیزان او و همکاران بازیگر اوست.»

وی همچنین برنده نشان لژیون دونور شده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین