کد خبر: ۹۴۰۸۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱

رئیس سازمان فضایی: نگاه دولت به صنعت فضا راهبردی است

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: نگاه دولت به صنعت فضا، فقط نگاه اقتداری نیست، به عنوان یک صنعت راهگشا و راهبردی مطرح است و برای شتابگیری در آن علاوه بر تقویت دانشگاه‌ها باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.
رئیس سازمان فضایی: نگاه دولت به صنعت فضا راهبردی است
آفتاب‌‌نیوز :

حسن سالاریه امروز (یکشنبه) و همزمان با هفته جهانی فضا (۱۳ تا ۱۹ مهر) در نشست آخرین دستاورد‌ها و پروژه‌ها در حوزه ماهواره اظهار داشت: صنعت فضایی در ایران از نزدیک به دو دهه قبل فعال بوده است و با شکل‌گیری سازمان فضایی و مجموعه‌های دیگر فعالیت خود را شروع کرد. توسعه این صنعت در این سال‌ها با فراز و فرود همراه بود، در برهه‌ای به دلیل مسائل مالی سرعت رشد متوقف شد.

وی افزود: نگاه دنیا به صنعت فضا صرف اقتدارگرایانه و نشان دهنده قدرت نیست؛ بلکه ابزاری برای توسعه کشور‌ها است.

سالاریه خاطرنشان کرد: نباید این طرز نگاه وجود داشته باشد که با کاهش سرعت رشد صنعت فضا دیگر کاربردی ندارد؛ زیرا این نگاه موجب عقب افتادگی این صنعت در داخل می‌شود. ما زمانی کشور منحصر به فرد در این زمینه در منطقه بودیم؛ اما اکنون در منطقه ترکیه برنامه فضایی منسجمی دارد و پاکستان با همکاری چین پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است. اماراتی متحده عربی هم با همکاری غربی‌ها سرمایه گذاری کرده است. از آن طرف قطر سال هاست در زمینه اپراتوری پیشتاز است و عمان هم شدیداً به تکاپو افتاده است و مذاکراتی در زمینه صنعت فضت دارند.

معاون وزیر رتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همسایگان ایران در صنعت فضایی شروع به سرمایه گذاری می‌کنند و دیگر نگاه اقتدارگرایانه به این صنعت وجود ندارد.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به کاهش منابع فسیلی اظهارداشت: صنعت فضایی کمک می‌کند در تامین توان از انرژی خورشید پیشگام باشیم. اقلیم یکی از حوزه‌های صنعت فضا است و استفاده از انرژی کُرات دیگر در برنامه‌های این صنعت قرار دارد. بحث‌های مربوط به امنیت و تامین منافع کشور‌ها با کمک ابزار دیده بانی و رصد تمام تحرکات به کمک صنعت فضا نیز امروز جنبه اجرایی به خود گرفت.

وی اظهارداشت: موضوع صنعت فضا صرف اقتداری نیست و به عنوان یک نقطه راهگشا و راهبردی است و برای شتاب‌گیری در این صنعت باید بخش خصوصی را روی کار بیاوریم. با دانشگاه‌ها هم برای تربیت انسانی همکاری و با شرکت‌های دانش بنیان نیز به میزان هزار میلیارد تومان قرارداد داریم.

سالاریه بیان کرد: نگاه ما به صنعت فضایی این است که همه ظرفیت‌های موجود وارد بازار کار شوند؛ زیرا نیروی انسانی گنجی است که با ابتکار خود مسائل کشور را حل می‌کند. صنعت فضایی نیازمند کار نخبگان و دانشجویان است و ما موظف به تقویت آن‌ها هستیم. شرکت‌های دانش بنیان خوبی ایجاد شدند و نگاه ما رو به جلوست، همچنین به دنبال طرح جدید در دانشگاه‌ها و ایجاد مسیری برای هسته‌های نخبگان فضایی هستیم.

از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم در این نشست با تبریک هفته فضا و اهمیت آن گفت: صنعت هوا فضا صنعت فناوری پیشرفته و مهم، همچنین داشتن این صنعت نشان‌دهنده موفقیت علمی کشور است.

وی گفت: در کشور ما نیز دو دهه قبل در این زمینه شاهد موفقیت بزرگی بودیم و ماهواره‌هایی ساخته و روند آن با سرعت انجام شد. این دستاورد‌ها با توجه به علاقه مندی جوانان و مدیریت به دست آمده است.

رهایی گفت: صنعت فضا در زمینه‌های حمل و نقل، پیش بینی آب و هوا و پزشکی از راه دور استفاده می‌شود و در پیشرفت کشور نقش بسزایی داشته و دارد. در دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۱۳۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۱۱۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل شدند که مبدا ایجاد رشته‌های جدیدی بوده اند.

وی توضیح داد: در دهه ۸۰ طرح کلان ماهواره امیرکبیر یا/ AUT SAT داشتیم که با مشارکت دانشکده‌ها دنبال شد و بعد هم پروژه‌های مختلف در زمینه ماهواره‌ها انجام و منجر شد تا از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

رهایی در پایان از مسئولان فضایی کشور خواست از ظرفیت موجود دانشگاه امیرکبیر در حوزه هوا فضا استفاده کنند؛ زیرا در شرایطی که کارشکنی‌ها برای پیشرفت فضایی وجود دارد، استفاده از ظرفیت موجود حداقل کاری است که باید انجام شود.

هر ساله انجمن هفته جهانی فضا موضوعی را برای برگزاری رویداد‌های هفته جهانی فضا انتخاب می‌کند تا تمام فعالیت‌ها و رویداد‌ها در سراسر جهان در این هفته (۱۳ تا ۱۹ مهر- ۴ تا ۱۰ اکتبر) پیرامون این شعار برنامه‌ریزی شود؛ این انجمن شعار هفته جهانی فضا در سال ۱۴۰۳ را «فضا و تغییرات اقلیمی» نامگذاری کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین