کد خبر: ۹۴۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۸
شنبه سوم بهمن 1388

تورقی بر روزنامه‏های امروز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تورقی بر چند روزنامه امروز صبح تهران، نشان می‏دهد که به جز سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور گویان، سایر روزنامه‏ها موضوعات متفاوتی را به عنوان مهم‏ترین اخبار برگزیده‏اند. 

اعتماد
"پیشنهاد افزایش چهار برابری قیمت برق" از سوی وزیر نیرو، بزرگترین تیتر متنی روزنامه اعتماد امروز است. دیگر تیتر مهم این روزنامه که به همراه عکس بزرگی به چاپ رسیده، "امیدواری آژانس به توافق" در واکنش به تبادل سوخت هسته‏ای ایران می‏باشد. 

"از پل مدیریت تا میز مدیریت؛ نگاهی به نقش دانش‏آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) در پست‏های مدیریتی" عنوان گزارشی است که تیتر آن در صفحه اول آمده است. این گزارش به نقاط اشتراک افراد زیادی که امروزه در کشور پست‏های مدیریتی داشته و دارند می‏پردازد. نقطه اشتراکی که "امام صادقی" بودن آن‏هاست. 

سخنان مقام معظم رهبری، در دیدار با رئیس جمهور گویان بالاترین تیتر امروز روزنامه اعتماد است. تیتر این خبر چنین است: "سیاست ما بر مخالفت با نظام سلطه بنا شده است".
بازماندن فیلم "درباره الی" از رسیدن به نیمه نهایی اسکار نیز موضوع دیگر مطرح شده در نسخه امروز روزنامه اعتماد است. 

در بخش اقتصادی روزنامه نیز با عناوین زیر مواجه هستیم: 

•وضعیت نامناسب شرکت‏های دولتی در پرداخت مالیات 

• کارخانه‏های فولاد با 35 درصد ظرفیت خود مشغول تولیدند 

• رشد نیم درصدی در ارزش افزوده و کاهش دو درصدی در سرمایه‏گذاری 

• تنها 5 درصد از واحدهای مسکونی مهر به روش صنعتی ساخته می‏شوند 

در خبر دیگری که در بخش اقتصادی آمده است، مدیرکل دفتر مشارکت های غیردولتی شرکت مخابرات گفته است که تالیا چندین سرمایه گذار به مخابرات معرفی کرده و مطابق چارچوب قرارداد، مخابرات منتظر اعلام جزئیات طرح سرمایه‏گذاری و شرایط سرمایه گذار به همراه مستندات قانونی از سوی تالیا برای تصمیم گیری است. با این لید، عنوان خبر چنین است: "با سرمایه‏گذاری تالیا مخالفت شد". 

در خبر دیگری، اسدالله عسگر اولادی از بی‏توجهی به صادرات در برنامه پنجم توسعه انتقاد کرده است. عنوان این خبر "صادرات در برنامه پنجم توسعه یک صفحه است" می‏باشد. 

در مقاله ای نیز در این روزنامه، رشد و بالندگی مطبوعات کشور در گرو توسعه رسانه ها و افزایش سرانه مطالعه روزنامه ها عنوان شده و نوشته شده است که اگر معتقد به نوعی از انحصار رسانه‏ای باشیم، در رقابتی نابرابر مغلوب رسانه های خارجی خواهیم شد. اما اگر مرادمان برداشتن موانع گردش آزاد اطلاعات در جهت تسریع رسیدن به جایگاه مطلوب مطبوعات باشد، نتیجه این رقابت به گونه‏ای دیگر رقم خواهد خورد. به نوشته این مقاله، این پیش فرض که رسانه‏ها به صورتی تمام و کمال و به طور صددرصدی باید در چارچوب و قواعد از پیش تعیین شده‏ای حرکت کنند، نتیجه‏اش این می‏شود که علاوه بر تضعیف رسانه‏ها، موجی از انتقاد و اتهام به سوی رسانه‏هایی که تنها قصدشان حرکت در چارچوب‏های حرفه‏ای فعالیت رسانه‏ای است، به راه افتد. نمی‏توان انتظار داشت اخبار و تحلیل‏های رسانه‏ای تنها بر اساس موازین و مولفه هایی از پیش تعیین شده باشد. 

در بخش اجتماعی نیز با عنوان این که سلامت در قانون اساسی به دوش دولت گذارده شده است، عنوان کرده است که "سلامت در برنامه پنجم توسعه بیمار است".

تهران امروز 

"ادامه بازی دوگانه روس‏ها" تیتر اول روزنامه تهران امروز است. شبح زلزله در 115 کیلومتری تهران، به لرزش‏های مداوم زلزله در فیروزکوه و تصمیمات فرمانداری پرداخته است. 

سرمقاله روزنامه امروز تهران امروز نیز به موضوع هسته‏ای اختصاص یافته است. این روزنامه در سرمقاله خود نوشته است که روس‌ها مجددا در خصوص نیروگاه بوشهر تعهد دادند. پس از آن‏كه علی‌اكبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی كشورمان اعلام كرد كه نیروگاه بوشهر در نیمه اول سال 1389 افتتاح می‌شود، روسیه نیز اعلام كرد نیروگاه بوشهر بدون تردید در سال جاری میلادی راه اندازی می‌شود. به گزارش این روزنامه، رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه‌ گفته است که همه آزمایش‌ها با موفقیت انجام شده و بدون تردید نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی می‌شود. هر چند از تعیین زمان مشخص آغاز به کار این نیروگاه خودداری ورزید. روسیه 15 سال پیش ساخت این نیروگاه هزار مگاواتی را آغاز کرد اما راه‌اندازی آن بارها به تعویق افتاده است. به گونه‌ای كه تقریبا هر چند وقت یك بار خبر از اتمام و راه‌اندازی نیروگاه می‌دهند اما بعد به دلایلی از آن سر باز می‌زنند. 

در باب تذکر، موضوع دیگری است که روزنامه تهران امروز در یادداشتی بدان پرداخته است. در این یادداشت، آمده است که وزارت ارشاد، در اقدامی كم‌سابقه به 15 روزنامه سراسری از جمله تهران‌امروز بابت چاپ سخنان آقایان خاتمی رئیس‌جمهور سابق، روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، عضو كنونی مجمع تشخیص و مجلس خبرگان رهبری و مطهری نماینده اصولگرای كنونی مجلس تذكر داده است. اما این تذكرات چندان وارد نیست. از جمله دلایلی که این روزنامه در این خصوص آورده است، تاكید مقام معظم رهبری بوده که نخبگان سكوت نکنند. به تبع چنین خواسته درستی، سه نفر از نخبگان و خواص نكاتی را مطرح كرده‌اند و روزنامه‌ها نیز به چاپ آن اقدام کردند و تذكرگرفتند. اگر این سه‌ نفر جزو خواص و نخبگان نیستند پس چه كسی خواص و نخبه محسوب می‌شود؟ و اگر روزنامه‌ها اجازه چاپ مطالب این خواص را ندارند پس این افراد چگونه مواضع خود را به گوش ملت برسانند و فاصله خود را با دشمنان عیان سازند؟

جمهوری اسلامی 

آماده باش نیروهای حزب‏الله و ارتش سوریه برای مقابله با حمله احتمالی رژیم صهیونیستی، یکی از مهم‏ترین تیترهای امروز رونامه جمهوری اسلامی است. همچنین موضوعاتی نظیر مخالفت جهانی با اشغال هاییتی توسط نظامیان امریکایی، اعتراف اوباما به شکست در حصول توافقنامه صلح خاورمیانه، اظهار نگرانی نماینده ویژه امریکا از تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه و این که دبیر کل سازمان ملل خواستار پایان دادن به وضعیت غمبار فلسطینی‏ها شد، در صفحه اول به عنوان عناوین بین‏الملل گنجانده شده‏اند.

افتتاح واحد تولید اسفنجی در کارخانه فولاد خراسان از تیترهای بزرگ صفحه اول است که در پی حضور آقای احمدی‏نژاد در محل کارخانه، به این موضوع اختصاص یافته است. موکول شدن هدفمند سازی یارانه‏ها به نیمه دوم سال آینده، که از قول معاون وزیر اقتصاد بیان شده است، از دیگر موضوعات مطرح صفحه نخست این روزنامه است. 

دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور گویان، با عنوان "سیاست ایران بر مخالفت با نظام سلطه استوار است" از دیگر موضوعات اصلی صفحه اول روزنامه جمهوری اسلامی است. 

سرمقاله این روزنامه نیز با عنوان احیاء نژاد پرستی در امریکا، به موضوع اظهارات تحقیر آمیز رهبر دموکرات‏های سنای امریکا در کتاب "بازی عوض ‏می‏شود" پرداخته و آن را نشانه‏ای از احیای نژاد پرستی در امریکا برشمرده است.

مردم سالاری 

"مناظره یا گفت و گوی یک سویه" موضوع اصلی مورد توجه امروز روزنامه مردم سالاری است.
این روزنامه همچنین ضمن اشاره به توجه مردم به مناظره‏های هفته گذشته، از آخرین مناظره رو به فردا انتقاد کرده است و نوشته است که طرفین شرکت کننده در مناظره نه تنها اختلافی و بحثی با هم نداشتند، که هر دو درخت افراط را آبیاری کردند و سخنان مناظره کنان چند جلسه گذشته را در غیاب آن‏ها به سخره گرفتند و راه گشوده شده بر «واقعه سازی» را مسدود و تلاش دلسوزانه پی گرفته شده را ناکام وهمچون گذشته به همگان القا نمایند که جز نگاه سیاه وسفید، نگاه دیگری را باور نداشته باشند. بر اساس این یادداشت، به هر علت از جمله علتی که مجری برنامه «روبه فردا» بر آن تکیه داشت این برنامه نه تنها مناظره نبود بلکه مباحثه هم نبود و به لحاظ اخلاق رسانه ای طعن و تمسخر شرکت کنندگان قبلی که احترامی به این برنامه روا داشتند و آبرویی به آن دادند نه حق بود ونه انصاف و نه مفید، زیرا این تصور که گفتمان رسانه ها مستقیما در افکار عمومی تغییر ایجاد می کند، پنداری غیر علمی و ساده بینانه است. 

مردم سالاری همچنین جوابیه مرکز تحقیقات استراتژیک به پایگاه اطلاع رسانی دولت را مورد توجه قرار داه است.

ابتکار 

"آلاینده سرطان‏زای تهران پنجاه برابر اروپا و آمریکا"، تیتر اول روزنامه ابتکار است که موضوعی زیست محیطی و سلامت را برای عنوان اصلی امروز خود برگزیده است. در گزارشی که تیتر آن تیتر اول روزنامه است، خبر داده شده که جدیدترین اندازه گیری‏های انجام شده نشان می دهد غلظت آلاینده سمی، بسیار خطرناک و سرطانزای آزبست در هوای شهر تهران 50 برابر شهرهای اروپایی و امریکایی است. بر اساس این گزارش، آلاینده آزبست جزو گروه سرطان زای A تقسیم بندی شده است که وجود این آلاینده در هوا می‏تواند سبب بروز سرطان ریه شود و سلامتی شهروندان را با خطر مواجه کند. از سوی دیگر افرادی که در مدت طولانی در معرض آزبست باشند احتمال ابتلای آن‏ها به سرطان ریه بسیار زیاد است. 

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود، سیاست را همچون مسابقه فوتبال دانسته و نوشته در جام حذفی به اندازه لیگ جذابیت نیست چرا که آن جا استرس حذف یک مرحله ای هست و این جا پلکانی امکان ورود به فینال وجود دارد گاهی یک اشتباه کوچک موجب حذف یک تیم مقتدر می شود به همین دلیل هم گفته می‏شود لیگ برتر به عدالت نزدیکتر است. بازی سیاست هم چنین است. جام حذفی سیاست، امکان اجرای استراتژی جذب حداکثری و دفع حداقلی را نمی دهد. در جام حذفی سیاست امیدی به آینده وجود نخواهد داشت. اما هنگامی که عرصه سیاست به مدل لیگ برتر تبدیل شد هر کس خود را در مقابل قوانین حاکم بر مسابقه، متعهد می‏داند و لیگ تا لحظه آخر هم جذابیت دارد و بازنده خود را حذف شده مطلق نمی پندارد.

دنیای اقتصاد 

مهم‏ترین عنوان امروز دنیای اقتصاد، "مسابقه رشد در اقتصاد 2010" است. 

همچنین این روزنامه در سرمقاله خود به موضوع ارزش پول ملی اشاره کرده است و نوشته است که تازه‏ترین ارزیابی‌ها از ارزش برابری واحد پول کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا حاکی است که ریال ایران تنها از واحد پول سائوتام و ویتنام با ارزش‌تر است. این در حالی است که 5 سال قبل‌، ریال ایران دهمین پول کم ارزش دنیا بود. این اقتصاددان برای نشان دادن بی اعتبار چنین نگرشی نوشته به زودی با برداشته شدن سه صفر از اسکناس‌ها‌ که ظاهرا در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد‌، ارزش برابری پول ملی نسبت به دلار، یک شبه هزار برابر بالا می‌رود اما متاسفانه این دگرگونی‌، هیچ تغییری در ارزش واقعی پول ملی ما‌، به معنای قدرت خرید آن برای مردم کشور‌، پدید نخواهد آورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین