کد خبر: ۹۴۱۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
در پی تذکر به 15 روزنامه درباره سخنان دکتر روحانی

ادبیات ارشادی یا ادبیات ارعابی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی تذكر وزارت ارشاد اسلامی به 15 روزنامه كشور كه بندی از آن به سخنان دكتر حسن روحانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری برمی‌گردد، ذكر چند نكته ضروری است. 

1- اینكه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه فضای اطلاع‌رسانی را برعكس نام خود كه اطلاع‌رسانی است محدود می‌كند جای بسی تعجب است. در اطلاعیه این معاونت اعلام شده كه سخنان دكتر روحانی فضای كشور را امنیتی و فاقد آزادی بیان توصیف می‌كند و روزنامه‌ها نباید نسبت به این كار اقدام كنند. در این خصوص باید اذعان نمود كه: 

الف) این سخنان كه رسانه‌ها نباید حرف كسی را نقل كنند خود ایجاد فضای امنیتی و مبین فقدان آزادی بیان است كه نقض غرض‌ همین اطلاعیه است. آیا چنین اطلاعیه‏ای به معنای امنیتی کردن فضا نیست؟ 

ب) آیا قابل قبول است شخصی که خود به مدت بیست سال عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی كشور بوده است از مسائل امنیتی بی خبر باشد؟ 

ج) ای كاش وزارت ارشاد به جای ایجاد فضای انسداد برای رسانه‌ها، اقدام به پاسخ‌گویی منطقی به استنادات و آمارهای منتقل شده می‏کرد. این در حالی است كه منبع همه این آمارها خود دولت است. چرا به جای جوابگویی مستند و مستدل، فضای کشور را در دید جهانیان فضای بسته اعلام می‏شود؟ 

د) اگر برفرض سخنانی مطابق با آمارهای اقتصادی نیست، مناسب است یك منبع اقتصادی پاسخ‌گو باشد. اگر خلاف مسائل امنیتی است مقامات امنیتی باید پاسخگو باشند نه وزارت ارشاد!؟! 

آیا این‏گونه اتهام‌زنی نیاز به دادگاه‌های صالحه و افراد متخصص ندارد؟ چرا باید عده‏ای به خود اجازه ‌دهند كه قبل از صدور هر حكم و یا استدلالی با زبان تهدید سخن بگویند؟ 

2- در سخنان رهبر معظم انقلاب بصورت مکرر به اصول انقلاب یعنی آزادی و فضای نقد اشاره شده و معظم له بارها اظهار نموده‌اند كه نباید كاری كرد كه فضای نقد و نقادی با محدودیت روبرو شود. 

3- در آستانه انقلاب شكوهمند اسلامی كه یكی از دستاوردها و اركان آن آزادی است آیا این نوع ارعاب برگشت به عقب نیست؟ 

4- مردم در انتظارند از نمایندگان محترم مجلس و كمیسیون فرهنگی مجلس است كه نسبت به اینگونه اطلاعیه‌ها واكنش ‌دهند. مجلس كه خانه مردم و مكان آزاداندیشی است باید نسبت به این نوع هتك حرمت‌ها به آزادی بیان واكنش مناسب به خرج ‌دهد. 

5- سوال آخر این‏كه آیا شأن معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به جایی نزول پیدا كرده كه مطبوعات را به خاطر درج سخنان عضو ارشد شورای عالی امنیت ملی كشور تهدید به تعطیلی و تذكر كند؟

به خدا باید پناه برد!!!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین