کد خبر: ۹۴۱۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹

داستان جالب یک فیلم جدید در جشنواره کودک و نوجوان

کمال مقدم کارگردان فیلم «آرزوی اسب چوبی» گفت: بچه‌ها در فیلم ما بچه‌ها موبایل، بازی کامپیوتری و … در دست دارند، اما به آن‌ها می‌گوییم که می‌توانند به جای آن بازی‌های بهتری مانند پانتومیم یا اسم فامیل بازی کنند، زیرا با این بازی‌های قدیمی افراد کنار هم جمع می‌شوند و معاشرت می‌کنند.
داستان جالب یک فیلم جدید در جشنواره کودک و نوجوان
آفتاب‌‌نیوز :

کمال مقدم کارگردان فیلم سینمایی «آرزوی اسب چوبی» که در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور دارد درباره محتوای این فیلم توضیح داد: فیلم «آرزوی اسب چوبی» یک قصه مناسب کودک و نوجوان است و می‌خواهد به بچه‌ها یاد بدهد که آرزو ساختنی است و باید برای آرزوهایمان تلاش کنیم. این فیلم به بچه‌ها یاد می‌دهد که باید به پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها احترام بگذارند و این احترام از مهم‌ترین اتفاقات زندگی است.

وی افزود: بچه‌های دهه جدید نسبت به گذشت درک و فهم بیشتری نسبت به مسائل دارند و به دلیل دسترسی به رسانه و فضای آزادی که در اختیار دارند زودتر از سن خودشان رشد می‌کنند. من هرگز دوست ندارم که بچه‌ها زودتر از سن خودشان بزرگ شوند، زیرا نمی‌توانند خیلی از اتفاقات را تحلیل کنند و دست به کار‌های بزرگانه‌ای می‌زنند که گاهی خطرناک است. دغدغه من برای ساخت فیلم همین موضوع بود که یادآوری کنم پدر و مادر‌ها باید مراقب کودکانشان در مقابل رسانه و فضای مجازی باشند. بچه‌ها کار‌هایی را در این فضا مشاهده می‌کنند که نمی‌توانند درک درستی نسبت به آن داشته باشند.

این کارگردان با اشاره به اینکه در این فیلم از نصیحت دوری کرده است، گفت: من به شخصه به عنوان کارگردان سعی کردم فیلمی بسازم که کودکان امروزی با آن ارتباط برقرار کنند. وقتی با بچه‌ها شعاری و نصیحت‌گونه صحبت کنی از همان ابتدا خسته می‌شوند و هیچ تاثیری روی آن‌ها ندارد. سعی کردم در فیلمم به همه کار‌هایی که بچه‌ها در این دوره و زمانه انجام می‌دهند، احترام بگذارم به طور مثال بچه‌ها در فیلم ما بچه‌ها موبایل، بازی کامپیوتری و … در دست دارند، اما به آن‌ها می‌گوییم که می‌توانند به جای آن بازی‌های بهتری مانند پانتومیم یا اسم فامیل بازی کنند، زیرا با این بازی‌های قدیمی افراد کنار هم جمع می‌شوند و معاشرت می‌کنند.

این کارگردان با اشاره به همکاری یک بازیگر نوجوان در نگارش فیلمنامه اثر عنوان کرد: محمدرضا شیرخانلو بسیار زیاد در این پروژه به من کمک کرد. به این دلیل که خودش متولد دهه ۸۰ است دغدغه و فضای دوستان هم‌سن و سال خودش را بیشتر می‌شناسد و این مساله بسیار در روند فیلم تاثیرگذار بود.

مقدم در پایان با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان بیان کرد: شاید مهم‌ترین رسالت جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان پیش از تاثیر بر سینمای کودک و نوجوان این باشد که روی خود بچه‌ها تغییراتی ایجاد کند. کودکان و نوجوانان ما آینده ایران هستند و رسالت همه هنرمندان فرهنگسازی برای این نسل جدید است. ما باید کمک کنیم که این بچه‌ها فردای کشور را رو به جلو ببرند. سینمای کودک و نوجوان به شخصه خیلی می‌تواند در این زمینه مهم باشد، زیرا فرهنگ آینده ما را می‌سازد. یک بخش از سینما سرگرمی است که من اصلاً با آن مخالف نیستم، اما در سینمای کودک و نوجوان علاوه بر سرگرمی باید انتقال پیام و فرهنگسازی انجام شود به صورتی که شعاری نباشد. درواقع ما باید با زبان خود کودکان با آن‌ها صحبت کنیم تا حرف ما را متوجه شوند.

در خلاصه داستان فیلم «آرزوی اسب چوبی» آمده است: سامان یک شب به‌اجبار به خانه پدربزرگش می‌رود و در آن‌جا با اتفاقات عجیبی روبه‌رو می‌شود.

عوامل فیلم عبارتند از کارگردان: کمال مقدم، فیلمنامه‌نویسان: کمال مقدم، مجید حاتمی، تهیه‌کننده: پیام مهرنوش، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر برنامه ریزی: سجاد رعیت، مدیر فیلمبرداری: فرهاد محمودی، تدوینگر: الهام احمدی، الهه نعیمی مکرم، صدابردار: وحید سلطانی، صداگذار: الهام احمدی، الهه نعیمی مکرم، طراح صحنه و لباس: ابراهیم کرامتی، موسیقی: شهراد شایان، چهره‌پرداز: عاطفه پازوکی، بازیگران: کاظم نوربخش، افشین سنگ‌چاپ، رابعه اسکویی، محمدرضا شیرخانلو، احمدرضا جعفری، سیدحسین موسوی، بهنوش بختیاری، عزت‌الله رمضانی‌فر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین