کد خبر: ۹۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۸

بررسی روزنامه های صبح - یکشنبه ۴ بهمن

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: روزنامه‌های اصلاح‌طلب  عموماً به اظهارات هاشمی برای حل مناقشه و تأکید بر اعتدال‌گرایی پرداخته‌اند و روزنامه‌های اصول‌گرا هم‌چنان به انتقاد از ورود نظامیان آمریکا به هائیتی. تصادف قطار و اتهامات سعید مرتضوی در مورد بازداشت‌گاه کهریزک نیز از مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.

تیترهای اول
"مسافران جاده های مرگ" عنوان اصلی ابتکار است و "خروج مرگبار قطار از ریل" تیتر آرمان. 

اعتماد در گزارش اصلی خود از "تصمیم درباره کاهش روابط ایران و انگلیس" خبر داده ، ایران روزنامه دولت از قول دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشته "در شبکه جنگ نرم قدرت جهانی را در هم می‌شکنیم".

"مشكلات فعلی كشور با تدبیر رهبری و كمك افراد معتدل از هر دو جناح قابل حل است" به نقل از هاشمی رفسنجانی تیتر اول روزنامه جمهوری اسلامی است، "هنوز هم به پیشنهاداتم در نماز جمعه معتقدم" از همین گزارش عنوان اصلی مردم‌سالاری است و رسالت از قول وزیر خارجه آمریکا نوشته "جنبش سبز مؤثرتر از تحریم‌ها برای براندازی است".

"جشنواره ای متفاوت" گزارش اصلی جام جم است، "ارائه لایحه بودجه ۸۸ توسط رئیس جمهور و طرح دوفوریتی نمایندگان برای تمدید برنامه چهارم" تیتر خراسان. دنیای اقتصاد خبر از "بن بست در پیشبرد تحریم" داده است و کیهان از قول خالد مشعل نوشته "غزه هرگز شکست نخواهد خورد".

گزیده مقالات

شرایط لب مرزی
اعتماد در گزارشی همزمان با آغاز جشنواره‌های هنری فجر ابراز تعجب کرده که چرا مسوولان این جشنواره ها سعی دارند در حالی که فضا غیرطبیعی است این را انکار کنند و از جمله پنهان دارند که کسی برای داوری آماده نشده است.

به نوشته امیرپوریا در این مقاله شاید واقعاً برای افراد دخیل در جشنواره فیلم امسال راه دیگری در مواجهه با مشکلات این دوره جشنواره، متصور نیست. ولی می توان به عنوان یک نمونه معقول تر، نوع برخورد دبیر جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد که یک روز پیش از کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم، با تاکید بر اینکه بعد از پایان جشنواره از مسوولیت دولتی خود کناره‌گیری خواهد کرد و در خانه خواهد نشست، هوشمندانه زهر انتقادات و اعتراضات طبیعی روزنامه نگاران را به میزان محسوسی گرفت.

نویسنده اعتماد اشاره کرده که دبیر جشنواره تئاتر بعد از این همه اظهار بی اطلاعی و انکار شرایط حاد از سوی مدیران سینمایی، با صراحتی صادقانه گفت پیامدهای انتخابات هیچ بخش از فعالیت های فرهنگی و از جمله جشنواره تئاتر را از خود بی نصیب نگذاشته. یعنی سال و شرایط و جشنواره، همه وضعیت خاص و حساس و لب مرزی دارند.

مناظره سرد
مردم‌سالاری در مقاله‌ای به آخرین مناظره تلویزیونی انتقاد کرده و نوشته اگر قرار بود مناظره‌ها با محتوای مجادله گرایش های گوناگون و... به ادامه هجوم یکجانبه علیه اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو تبدیل شود دیگر چه دلیلی داشت برخی مفاهیم اطلاع رسانی بی طرفانه، روشنگری عمومی، آگاهی بخشی و تعاطی آرا و نقد برابر اهالی سیاست و فکر به هندسه ذهنی مخاطبان القا شود .

به نوشته این روزنامه در واقع هنگامی که صداوسیما در طول 7 ماهه گذشته هزاران ساعت خبر، گزارش و تحلیل علیه اصلاح طلبان پخش کرده است، بدون آن که فرصتی برای پاسخگویی منتقدان فراهم آورد، تکرار این روند نا برابر آن هم پس از گذشت 7 ماه کدام یک از پرسش های افکار عمومی را پاسخ خواهد داد و کدام یک از گسست های اجتماعی خانواده ها را و شکاف های سیاسی مسوولین را ترمیم می کند.

مقاله مردم‌سالاری با این تاکید به پایان می‌رسد برون رفت از تک‌صدایی شدن هنگامی میسر می‌شود که میدان رقابت سیاسی بیش از یک دروازه داشته باشد. زیرا اگر قرار بود بحران کنونی با حذف رقیب پاسخ داده شود، راه حل تندروها نقش بر آب نمی‌شد.

سئوال از رییس خبرگان
حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان نوشته خبر رسید آیت الله هاشمی رفسنجانی شورای مركزی حزب موسوم به «اعتدال و توسعه» از یك سو تاكید كرده اند كه «مقام معظم رهبری صالح‌ترین فرد برای حل مشكلات فعلی است» و از سوی دیگر اظهار داشته‌اند «برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، راه‌حل‌هایی را كه با توجه به تجربیاتم به ذهنم می رسید در خطبه نماز جمعه مطرح كرده ام» و توضیح نداده‌اند كه اولا؛ وقتی رهبر را فصل الخطاب می دانند پیشنهادات خود در نماز جمعه تهران را با مواضع صریح، مستدل و منطقی رهبری چگونه جمع می‌كنند؟ ثانیاً؛ افراد معتدل هر دو جناح به چه معنی است؟

مدیر روزنامه کیهان از رییس مجلس خبرگان پرسیده آیا هنوز متوجه نشده اند كه ماجرای اخیر درگیری میان دو جناح نیست؟

نویسنده مقاله با چندین علامت استفهام و از زبان مردم از هاشمی رفسنجانی پرسیده آیا در مقابل این که به فرزند او از گل نازک تر گفته شده ایشان به دفاع برمی خیزد اما به اهانت کنندگان به امام حسین نمی آشوبد.

وحدت به شرط دار
رسالت مقاله حسین مروی را چاپ کرده که نوشته وحدت همیشه خوب است، به شرط آنکه مجرمان و معاندان یا چونان رجوی و بنی صدر فرار کنند، یا چون بازرگان خانه نشین شوند یا چون قطب زاده به دار مجازات آویخته شوند و آنگاه با آنان که یا با تحلیل غلط، یا به دلیل غلیان احساسات، یا به دلیل انتقادات به حق، یا به دلیل ناتوانی‌ها وناراستی های جناح رقیب، یا به دلیل آرمان خواهی در آن جبهه قرار داشتند، وحدت ملی و اسلامی باید بازسازی شود.

نویسنده مقاله رسالت تاکید کرده انقلاب مخملی معکوس در ایران به نقطه اوج خود نزدیک شده است و مشخص است که اینان درپایان راه، با شعار وحدت به جنگ وحدت آمده اند . چگونه معقول و مشروع است که با یک فرد متوهم که در طی دوره هفت ماهه با حدود بیست بیانیه جنگی و با فرمان های پشت سر هم برای آتش باری و هتاکی و دقیقا در نقطه شکست و ناکامی اش، باخواست خود او؛ وحدت کنیم!

مرتضوی متهم
خراسان در مصاحبه ای با یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی که عضو کمیسیون رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه و تخلفات در کهریزک است از زبان وی نوشته مسا ئلی که در سال ۸۸ در کوی دانشگاه اتفاق افتاد شبیه فاجعه ای است که ده سال پیش یعنی سال ۷۸ در کوی دانشگاه اتفاق افتاد؛ و اگر آن زمان با عوامل مربوط چه در دولت وقت و چه در نیروی انتظامی یا عناصر موسوم به لباس شخصی برخورد قانونی می شد، امروز این مسائل در کوی دانشگاه دوباره اتفاق نمی‌افتاد.

عضو هیئت ویژه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی حوادث پس از انتخابات به نوشته این روزنامه با بیان این که اتفاقاتی مثل فاجعه کهریزک به دلیل انحرافاتی است که در گذشته در قوه قضاییه وجود داشته است گفته همان طور که باید با مأمور متخلف در کهریزک برخورد شود، باید با فردی که بستر این فجایع را فراهم کرد نیز برخورد شود.

خراسان از قول این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در واکنش به پاسخ مرتضوی به گزارش کهریزک گفت: مرتضوی به خود بنده گفت که با هماهنگی او زندانیان به کهریزک رفته اند. این موضوع را همه مقامات مسئول می‌دانند و پنهانی نیست، پس در این مورد قوه قضاییه باید رسیدگی کامل کند و قضیه را به وضوح برای مردم روشن کند.ضمن این که انتصاب مرتضوی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با توجه به اتهامات بسیاری که دارد هیچ توجیهی ندارد.

نقد سیاست هسته‌ای

صادق خرازی در مقاله ای در اعتماد به نقد سیاست های هسته‌ای دولت احمدی نژاد پرداخته و نوشته آنچه در مذاکرات هسته ای ژنو رخ داد علامت نادرستی را به طرف مقابل منتقل کرد. باید بپذیریم مذاکرات ژنو، جمهوری اسلامی را در برابر یک مخمصه جدی قرار داد که هوشمندی و دقت و تیزبینی رهبر در این راستا قابل ستایش است.

به نوشته معاون سابق وزارت خارجه و سفیر پیشین ایران در پاریس غنی سازی بااهمیت ترین موضوعی است که هر حرکت و اقدام باید در ورای آن صورت گیرد. بازگشت به میز مذاکره نباید نیازمند رفتار تاکتیکی برخی کشورها از جمله چین و روسیه باشد.

مقاله اعتماد چنین پایان می گیرد هزینه یی که ملت نجیب ایران در مصاف دستاوردهای تکنولوژیک متقبل شده است نباید دستمایه ساده انگاری در تحلیل ها و عملکردهای متولیان امور شود.

افزایش مالیات مسکن چرا
مهران دبیر سپهری در سرمقاله دنیای اقتصاد با افزایش مالیات مسکن مخالفت کرده و ضمن اشاره به رکود بازار مسکن نوشته شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد هم‌اكنون سود سرمایه گذاری در بخش مسكن كاهش قابل توجهی داشته است، بنابراین اخذ مالیات از این گروه در شرایط فعلی عاقلانه نیست. در مورد مصرف‌كننده نیز كه مربوط به خانه‌های غیرنوساز است این مالیات غیرعادلانه است زیرا خریداران این بخش هم بیشتر در طبقه متوسط به پایین قرار دارند.

به نو شته این اقتصاددان یكی از اصول اولیه علم اقتصاد آن است كه مالیات در زمان رونق، افزایش و در زمان ركود كاهش می‌یابد. البته در خصوص افزایش مالیات، الزامی‌ وجود ندارد؛ زیرا بسیاری از اقتصاددانان، مالیات را ضد تولید می‌دانند و معتقدند كه مالیات، هر چه كمتر بهتر .

در ادامه سرمقاله دنیای اقتصاد آمده بخش مسكن بیشترین میزان شغل را نسبت به بخش‌های دیگر در خود دارد و در زمانی كه اشتغال، یكی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم و مسوولان است، تعمیق ركود مسكن از طریق افزایش مالیات فروش آن، غیر‌قابل درك است. به عبارت دیگر بخش مسكن در حال حاضر محتاج اتخاذ سیاست‌هایی است كه ورود نقدینگی را به این بخش افزایش دهد نه سیاست‌هایی كه منجر به خروج نقدینگی از آن شود.

آمریکا در هائیتی
جمهوری اسلامی روزنامه صبح با یادآوری این که امریكایی دو بار قببلا هیائیی را اشغال کرده بودند نوشته با توجه به تحولات اخیر تردیدی باقی نماند كه آمریكائی ها حالا هم درصدد گرفتن ماهی مقصود از آب گل‌آلود در هائیتی هستند .

به نوشته این روزنامه نماینده ویژه آمریكا در سازمان ملل ضمن تایید تلویحی اشغال هائیتی توسط نظامیان آمریكایی تاكید كرد كه این نیروها تا مدت طولانی در هائیتی خواهند ماند .

اینجا پورتو پرنس
ایران روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی هم نوشته اینجا فرودگاه پورتوپرنس است! فرودگاه یکی از فقیرترین کشورهای جهان در شبه‌جزیره کارائیب. شهری که زمین‌لرزه هفت ریشتری کابوس مرگ را بر آن سایه انداخته است . 200 سورتی پرواز طی هر روز از این فرودگاه در آیند و روند هستند، حجمی از پرواز که دور از انتظار می‌باشد، قریب به اتفاق این پروازها متعلق به نظامیان امریكا است!

به نوشته این روزنامه در روزهای گذشته خبری منتشر شد که هر انسان آزاده‌ای با شنیدن آن، از روح تمامیت‌خواهی میلیتاریسم امریكا و استبداد لیبرال دموکراسی منزجر می‌شود و آن این که به دلیل به دست گرفتن مدیریت فرودگاه این شهر مصیبت‌زده از سوی ارتش امریكا، سازمان پزشکان بدون مرز قادر نشد تجهیزات پزشکی خود را به این شهر برساند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین